artikel

Kees de Rooij: ‘We willen een mensenbedrijf zijn

Supply chain

De laatste jaren houdt Sligro Food Group zich naast zijn foodservice-activiteiten ook steeds meer bezig met foodretail middels grote overnames van EMTÉ, Edah, Golff en recent Sanders Supermarkten. Inpassing van die bedrijven binnen het dit jaar jubilerende bedrijf brengen volgens ‘oudgediende’ directeur Logistiek Kees de Rooij veel logistieke uitdagingen met zich mee.

Kees de Rooij: ‘We willen een mensenbedrijf zijn
Kees de Rooij Sligro

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 27 augustus 2010.

Hoe verloopt de logistieke integratie van Sanders?

“De overname moet officieel in september nog bekrachtigd worden, maar vooruitlopend daarop zijn we al begonnen met een welkomstprogramma voor het Sanders personeel. Dat gebeurt door het geven van rondleidingen op onze hoofdvestiging en het centraal dc hier in Veghel om ze kennis te laten maken met het ‘Sligro-gevoel’. Dit najaar starten we met de ombouw van de 22 Sanders supermarkten naar onze EMTÉ huisstijl. Het magazijnpersoneel van het Sanders dc in Enschede krijgt daarnaast nog een rondleiding door ons bezorgservice dc in Nieuwegein. In ons logistieke plan dat we in september ten uitvoer gaan brengen, hebben we bepaald dat de distributie van de voormalige Sanders filialen in Twente op termijn zal gaan plaatsvinden vanuit ons retail-dc in Putten.

   

De dc-vestiging van Sanders in Enschede bouwen we om tot bezorgservice dc voor onze foodservice-klanten. Dit pand is op dezelfde leest geschoeid is als dat in Nieuwegein. De 65 mensen die in Enschede werken, behouden dus gewoon hun baan. Het voordeel is dat we met deze nieuwe bezorgservice erbij straks een nog betere landelijke dekking hebben. Het oosten van het land was voor ons namelijk nog een relatief zwarte vlek. Daarnaast willen we de onbalans in de beleveringen vanuit onze retail dc’s in Putten en Kapelle rechtrekken. Putten moet na de invoering van Sanders namelijk naar 45 procent en Kapelle moet op 55 procent komen.”

 

Hoe belangrijk is de human factor voor Sligro?

KEES DE ROOIJ (56)

Functie: directeur Logistiek Sligro Food Group

Warehouse: totaal 350.000 vierkante meter, verdeeld over 12 panden in Veghel, Kapelle, Putten, Haps, Nieuwegein, Drachten, Amsterdam, Enschede, ‘s-Hertogenbosch, Den Haag, Barendrecht en Gilze

Aantal SKU’s: 60.000 op voorraad

Aantal colli per week: 7 miljoen

Aantal medewerkers: 3.500 in de logistiek

Hobby’s: koken en tuinieren

“Sligro heeft heel een groot personeelsbestand met in totaal dertig culturen en in de logistiek alleen al 3.500 medewerkers. We profileren ons als een echt mensenbedrijf. Je kunt nog zulke mooie systemen maken en bedenken, de mens blijft daarin voor ons cruciaal. Daarom is het ook nu zaak bijvoorbeeld om de mensen van Sanders het goede gevoel van Sligro mee te geven.

Ik vind dat we in dit overnameproces onze menselijke kant extra benadrukken door niet hun dc in Enschede te sluiten maar deze open te laten, waardoor de werkgelegenheid gegarandeerd blijft. Ik denk dat een andere retailer het pand uit efficiencyoverwegingen direct zou hebben gesloten.

Wat ook de betrokkenheid van het personeel vergroot, is het feit dat alle vaste medewerkers ook aandeelhouder zijn. Dat verhoogt de betrokkenheid bij het bedrijf. Dat aandeelhouderschap is, vind ik, toch een grote toegevoegde waarde bij de goede arbeidsmoraal die hier heerst. Een heftruckchauffeur bij ons is zuiniger op zijn truck van 30.000 euro omdat hij nu eenmaal mede-aandeelhouder is.”

 

Zit er veel verschil tussen de logistiek van foodretail en -service?

“Sligro heeft binnen haar bedrijfsstrategie vanwege economische redenen bewust gekozen voor de belevering aan zowel horeca als supermarkten. Binnen de logistiek hebben we voor deze activiteiten gekozen voor een duidelijke segmentering. Dat komt er dus kortweg op neer dat we vanuit ons centrale dc van in totaal 150.000 vierkante meter in Veghel de dikke stromen doen. De twee retail dc’s zijn verantwoordelijk voor de middelmatige stromen en vanuit de horeca-bezorgservice magazijnen doen we de dunne stromen. Er is dus een wezenlijk verschil tussen de orderprofielen van deze activiteiten. Voor die profielen ontwikkelen we echter wel nieuwe systemen die we zowel in retail als in de bezorgservice kunnen gebruiken. We kunnen dus wel dingen van elkaar leren in met name de backoffice. Zo zijn we sinds 2008 samen met een leverancier bezig met de implementatie van een innovatief orderpicksysteem, het zogeheten ‘PickArt’. Dit orderpicksysteem passen we toe in de bezorgservice dc’s maar we testen het inmiddels ook in ons vriesmagazijn in Veghel. Het is echter de bedoeling dat ‘PickArt’ of pick to graphics op termijn in al onze dc-vestigingen wordt uitgerold. In het eerste kwartaal zijn de retail dc’s aan de beurt en daarna beginnen we in Veghel. In 2012 moet de complete uitrol afgerond zijn.”

 

Waarom specifiek gekozen voor PickArt?

“Uit proeven met papierloze systemen zijn we tot de conclusie gekomen dat je binnen het orderpickproces van de eerste pick tot en met de laatste niets terugverdient. Vanaf 2006 zijn we met onze leverancier van onder andere onze pick to light systemen bezig met de implementatie van PickArt. Dat is een soort TomTom waarmee een orderpicker aan de hand van kleuren en symbolen kan navigeren door het magazijn. Dat werkt in de praktijk honderd keer sneller in je brein dan lezen. Door dingen één keer te zien op het display navigeren onze orderpickers veel sneller door het magazijn aan de hand van kleuren, nummers en gangen die op het display verschijnen naar een bepaalde locatie. PickArt is een groot succes bij het orderpicken. Bovendien kun je met dit orderpicksysteem kleine batches verzamelen. Zo kunnen we met PickArt in het bulkgedeelte van onze horeca bezorgmagazijnen voor zestig kleine klanten tegelijk picken. Met PickArt kunnen we de arbeidsproductiviteit van de orderpicker verhogen met tien tot vijftien procent. In de diepvries loopt hier nu ook een test en de arbeidsproductiviteit daar is gestegen met 35 procent. We zweren bij dit systeem omdat het werkt op algoritme-indelingen, waardoor de orderpicker de meest logische routes loopt langs de pickhuizen. We hebben overigens ook heel lang gekeken naar een indoor GPRS maar dat komt niet van de grond. PickArt is voor ons een prima alternatief en een vervolgstap op ons bestaande pick-to-light systeem.”

 

Waarom niet het populaire ‘voice’?

“Voice is super maar brengt net iets te weinig. Ik ben overigens niet anti-voice, want met alle alternatieve papierloze orderpicksystemen verhoog je de arbeidsproductiviteit. Je bespaart namelijk altijd papier en tijd. We hebben voice en andere papierloze systemen wel degelijk getest en kwamen er ook mee in aanraking in het Edah-dc in Someren. Je verdient met voice echter niets terug binnen het pickproces zelf. Bovendien merkten we tijdens testen dat orderpickers met voice gaan stilstaan om te luisteren, en dat gaat dus ten koste van de arbeidsproductiviteit. Met PickArt werk je sneller doordat je verschillende pickopdrachten in één keer ziet op het display.”

 

Wat is de kracht van jullie logistiek?

“Onze kracht als bedrijf is dat we niet alleen bezig zijn met retail of foodservice. Daardoor zijn we in staat om over en weer logistieke kennis en technieken te delen. Bovendien zijn we binnen foodservice de enige groothandel in Nederland met een centraal dc van waar uit onze vestigingen dagelijks worden gedistribueerd. Een Hanos en een Makro daarentegen hebben op hun vestigingen een eigen ontvangst en opslag wat toch veel inefficiëntie met zich meebrengt.”

 

Hoe belangrijk is het transport voor Sligro?

“Van oudsher hadden we transport in eigen beheer, maar het hing er eigenlijk een beetje bij. In 1987 zijn we begonnen met uitbesteden. In 1996 hebben we definitief besloten om al het transport uit te besteden. Eerst hebben we gekozen voor Vos uit Oss dat het transport vanuit hun regionale vestigingen voor ons zou gaan doen. Dat hebben ze nooit goed opgepakt. Na vijf jaar hebben we dan ook afscheid genomen van Vos. We besteden nu het transport uit aan tien regionale transporteurs, die sterk zijn in hun eigen regio. We eisen van hen goed materiaal en goede chauffeurs. Dat is met name in de foodservice belangrijk, want de chauffeur is voor de klant het belangrijkste aanspreekpunt. Vervoer moet PIEK-gecertificeerd zijn en de trucks moeten beschikken over de laatste Euro 5- en 6-motoren. Transporteurs moeten bovendien flexibel zijn en bereid zijn tot onderlinge samenwerking en snel kunnen opschakelen zodra we veranderingen doorvoeren in de regio waarbinnen ze actief zijn. Transporteurs zijn dus duidelijk een verlengstuk van ons en we beschouwen ze dan ook als directe partners. We hebben overigens uitgerekend dat er op jaarbasis voor ons 25 miljoen kilometer wordt gereden. Dus statistisch gezien kom je ieder kwartier wel een vrachtauto tegen die voor Sligro rijdt.”

  

Hoe kwam u terecht bij Sligro?

“Ik ben via een overname bij Sligro binnengekomen. Ik was namelijk in dienst bij de groothandel van mijn vader. In 1976 ging ik bij hem aan de slag nadat ik daarvoor een paar jaar gewerkt had voor Unigro, het huidige Schuitema. In 1979 is het bedrijf van mijn vader overgenomen door Sligro, waar ik op 1 januari 1980 officieel in dienst trad. Ik heb dus altijd logistiek gedaan en ik zit nu dus al weer dertig jaar hier in het centrale dc in Veghel. Waar ik zo’n beetje alles op het gebied van logistiek heb opgepakt. Niet alleen dc’s maar ook zaken op het gebied van het uitbesteden van transport en de integratie van IT-systemen,”

 

Waarom die passie voor logistiek?

“Ik heb hier geen studie voor gevolgd maar ik ben dankzij de groothandel van mijn vader in dit vak gerold. Ik wilde eigenlijk kok worden maar ik kon niet tegen het vocht en de temperatuurswisselingen in de keuken. Ik ben praktisch ingesteld waardoor logistiek voor mij ook meest aansprekende vak bleek te zijn.”

 

Wat was de spannendste overname?

“Vanaf 1980 heb ik alle overnames meegemaakt. Een hele spannende was de overname van foodgroothandel Ven met al zijn vestigingen en uiteraard de winkels van Edah in 2006. Dat waren echte tropenjaren voor mij omdat die beide overnames erg kort achter elkaar waren. Ik ben dus nu aan het werk voor de derde generatie Slippens (de eigenaren, red.), en dan kun je zeggen dat je wel wat voor de kiezen hebt gehad. Sligro is en blijft een onrustig bedrijf door met name de vele overnames. Daar moet je tegen kunnen.”

 

Je bent nu 56, wat zijn je verdere ambities?

“Het grote voordeel van dit bedrijf is dat het een jaarlijkse groeiambitie heeft van tien procent middels onder andere overnames in zowel de foodservice als foodretail (supermarkten, red.). Er wordt dus op het gebied van magazijnen altijd bijgebouwd. Voor mij dus alle reden om er bij te blijven. Ook alleen al vanwege mijn team dat bestaat uit de dc managers, een transportmanager, een verantwoordelijke voor het intern transportmaterieel en iemand voor logistieke projecten. Het zijn jonge mensen in de leeftijd van dertig tot veertig jaar. Ik leer veel van hen maar ik weet zeker dat ze ook veel van mij leren.”

 

‘OVERHEIDSVISIE OP DUURZAME BRANDSTOFFEN ONTBREEKT’

Op het gebied van duurzaam en groen transport wil Sligro volgens Kees de Rooij zijn beste beentje voorzetten. “Vanuit onze dc’s in Veghel willen we meer LZV’s inzetten. Het profiel van de orders leent zich daarvoor uitstekend. We hebben er twee rijden en willen uiteindelijk uitbreiden naar tien, waardoor twintig procent van ons wagenpark in Veghel bestaat uit dit transportmaterieel. De overheid moet echter wel meewerken, want die ligt nogal dwars bij bijvoorbeeld vergunningaanvragen. In retail zetten we in op dubbeldekkers. We hebben proefgedraaid met twee LZV city dolly’s, maar daar bleek het winkelprofiel van EMTÉ niet geschikt voor te zijn. Met onze vervoerders doen we ook proeven met biofuel. In Putten rijden we al met een truck op diesel met LPG-bijspuiting. In Haps gaan we voor de foodservice rijden met een bezorgtruck op diesel met biogas en eentje die volledig op dit gas rijdt. In Amsterdam gaan we volgend jaar een elektrische truck inzetten voor de bezorgservice. Dat kost gigantisch veel geld, maar Amsterdam geeft subsidies, dus daarom kunnen we die proef uitvoeren. We gaan hier de komende twee jaar proeven mee doen en daaruit moet dus een visie rollen op welke gebieden we elektrisch, aardgas of biogas of -diesel kunnen inzetten. Het grote probleem met deze brandstoffen is voor ons dat er een visie ontbreekt van de overheid. Rotterdam wil hybride, Amsterdam gaat voor elektrisch. Een stuk landelijk beleid zou heel welkom zijn.”  

 

Reageer op dit artikel