artikel

James Hatumena: Vooroplopen in supply chain van e-commerce

Supply chain Premium

James Hatumena: Vooroplopen in supply chain van e-commerce

Wat maakt de keten van hightech consumer producten zo bijzonder? Voor welke uitdagingen staan de partijen in deze supply chain. In de serie ‘De keten van…’ kijken supply chain managers vanuit hun positie naar achteren en naar voren in de keten. Dit keer: James Hatumena van Logitech Europe.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 27 augustus 2010.

James Hatumena

   

Functie: Senior Manager Supply Chain Services and Development bij Logitech Europe

 

Opleiding: HEAO Distributie, Arnhem, diverse supply chain en project management opleidingen

  

Loopbaan: ruim 17 jaar werkzaam bij Logitech in diverse functies. Tegenwoordig verantwoordelijk voor onder meer e-Commerce supply chain, trade compliance, project management en continuous improvement
 

Inspiratiebron: naast de -traditionele performance -indicators voor het runnen van de business, staat ‘Inspiratie Management’ hoog in het vaandel.

Daarnaast is de relatie tussen KPI’s, teamdynamiek (Belbin) en persoonlijkheidskarakteristieken (Myers Briggs Type Indicator) een zeer inspirerend aandachtsgebied.

 

Typisch voor deze keten?

“Dat is vooral de omloopsnelheid van onze producten. Kenmerkend is verder dat de supply chain van deze keten continu in ontwikkeling is. Waarbij ik vooral binnen onze keten een forse groei voorzie de komende jaren op het gebied van e-commerce en meer aandacht en ontwikkelingen in retourlogistiek. Van groot belang is dan ook dat we in deze dynamische keten goed begrijpen wat de wensen zijn van de retailer, die onze producten verkoopt, en vooral ook de eindklant. Sales moet de informatie vanuit de eindklant snel kunnen terugkoppelen naar onze productie, zodat we begrijpen wat de consument wil en we door middel van CPFR (collaborative planning en forecasting) en S&OP (sales en operations planning) kunnen reageren op de marktvraag.”
 

Ketenregie en beïnvloeders

“We hebben slechts een beperkte relatie met de consument, maar we zijn wel in staat om een pull effect te creëren in de vraag naar onze producten. Dat doen we door middel van advertentiecampagnes waarmee we awareness creëren bij de consument. Waar we wel direct invloed op hebben is bijvoorbeeld de Europese import van onze producten, een onderdeel waar onze afdeling Development zich vooral mee bezighoudt. Zo importeren we onze draadloze muizen met de ontvangers in één pakket. Die bundeling heeft als voordeel dat we lagere importkosten hebben. Dit is een stuk trade compliance waarin je binnen je supply chain proces echt waarde kunt toevoegen. Ook maken we gebruik van een bonded warehouse in Venray. Voordeel hiervan is dat we onze ‘duties’ pas hoeven te betalen zodra we uitslaan bij een klant. Daarnaast hoeven we dankzij het bonded warehouse geen importkosten te betalen als we buiten de EU leveren aan bijvoorbeeld een belangrijk afzetland als Rusland.”
 

Uitdagingen aanvoerkant

“Het lastigste is eigenlijk het opschroeven van de eigen productiecapaciteit doordat de vraag dit jaar is toegenomen. In crisisjaar 2009 is die teruggebracht. Opschroeven betekent ook dat toeleveranciers dat moeten doen en dat blijkt in de praktijk vaak niet zo eenvoudig te zijn.”
 

Uitdagingen afnemerskant?

“Binnen mijn verantwoordelijkheidsgebied vormt de komende jaren het e-commerce verhaal een van de grootste uitdagingen aan onze afnemerskant. Daarom hebben we ook binnen onze afdeling Supply Chain Services en Development een groep specialisten bij elkaar gezet die onder mijn hoede onder andere de supply chain tak van onze e-commerce activiteiten in EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) verder vormgeven. We willen namelijk op het gebied van e-commerce de komende jaren voorop lopen. Noodzakelijk, want de supply chain van een internetwinkel verschilt wezenlijk ten opzichte van onze traditionele afzetkanalen. De hoeveelheden zijn kleiner en je hebt niet alleen te maken met bestellingen van producten in onze eigen webshop maar ook via webshops van derden. Daarom zijn we ook in zee gegaan met Docdata Fulfilment in Waalwijk die ook de distributie verzorgt voor grote, bekende webwinkels.”
 

Belangrijke KPI’s?

“Op het vlak van e-commerce is een belangrijke KPI, dat zodra een consument een weborder plaatst, zijn bestelling ook daadwerkelijk de volgende dag wordt afgeleverd. Daarnaast is een belangrijke KPI dat we de leadtimes voor de retourlogistiek van bestellingen zo kort mogelijk willen houden. Voor ons bonded warehouse in Venray houden we strak zicht of wordt voldaan aan de geprognosticeerde duty doelstellingen.”

Reageer op dit artikel