artikel

Angelique Loos: “Ik houd niet van nee zeggen”

Supply chain Premium

Angelique Loos: “Ik houd niet van nee zeggen”

Er zijn maar weinig jonge vrouwen die een hoge leidinggevende functie ambiëren binnen de logistiek. Angelique Loos is een uitzondering. Want na uiteenlopende functies te hebben gehad binnen Simon Loos, is ze opgeklommen tot directeur logistiek.

 

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 18 juni 2010.

 

Haar missie is om de warehousing en VAL-activiteiten van de logistiek dienstverlener uit Noord-Holland nog meer op de kaart te zetten. 

Het vak is je zeker met de paplepel ingegoten?

“Mijn opa, die ik zelf niet gekend heb, is in 1938 begonnen met zijn bedrijf in Spanbroek (gemeente Opmeer). In 1971, mijn geboortejaar, zette mijn vader het bedrijf voort. Ik ben geboren in onze woonboerderij waar aan de achterkant het transportbedrijf was. Het bedrijf groeide in de loop der jaren dusdanig hard dat het woonhuis er eigenlijk helemaal door werd opgeslokt. Als kind ging ik vanuit school meestal gelijk buurten bij de planners, die natuurlijk in ‘mijn’ huis aan het werk waren. Het was dus een heel huiselijk bedrijf, planners bleven ook vaak even eten. ‘Logistiek’ werd ons eigenlijk letterlijk met de paplepel ingegoten; als we aan tafel zaten, kregen we altijd de opdracht mee: ‘je gaat nooit van tafel zonder iets mee te nemen’. Hoe gek dit voorbeeld ook mag klinken, ik heb er nu nog baat bij. Ik was overigens voorbestemd om na mijn middelbare school de vervoersacademie in Venlo te gaan volgen. Ik ben weliswaar wezen kijken, maar heb toen toch besloten om het niet te doen. Het was mij te technisch en teveel gericht op transport en auto’s, en bovendien waren toen er toen nog bijna geen vrouwen op deze opleiding. Ik heb vervolgens gekozen voor HEAO Commerciële Economie in Alkmaar want als de logistiek mij niet zou bevallen dan kon ik met deze opleiding nog altijd meerdere kanten op. Daar was echter geen sprake van, want tijdens die Heao-opleiding hielp ik in de weekenden en vakanties gewoon mee op de transportadministratie.”

  

Wie heeft de dagelijkse leiding nu in handen?

“In 2009 heeft mijn vader de zaak overgedragen aan mijn broer Simon en mij. We hebben de leiding bewust in twee takken opgedeeld. Ik ben verantwoordelijk voor de warehousing en VAL-activiteiten (ondergebracht in de werkmaatschappij Simaro, red.). Simon heeft als algemeen directeur de leiding over alle transportdivisies. Mijn vader, die een ondernemer in hart en nieren is, is op zijn zevenenzestigste nog altijd actief betrokken bij het bedrijf. Hij is ook nog eigenaar van de zeecontainertransporttak in Gorinchem en diverse bedrijfspanden.”

  

Wat heb je met VAL en warehousing?

“De liefde voor logistiek is begonnen met transport en is later uitgegroeid naar warehousing en VAL. Ik heb het altijd erg leuk gevonden om problemen op te lossen, bijvoorbeeld als een voorraad melkpoeder in een auto was afgekeurd. Dat soort zaken was aan mij wel besteed, voor mij was het dan een uitdaging om snel te handelen. De spanning die daarmee gepaard ging sprak en spreekt mij nog altijd aan. Het is dan namelijk juist de gave om het overzicht te bewaren ondanks de hoge stressfactor. Met het VAL-aspect zijn we eigenlijk eind jaren tachtig begonnen, ondermeer met het inpakken van panty’s. Daar lag toen eigenlijk niet echt onze focus, maar als familie Loos huldigen we het vaste principe dat ‘nee niet wordt gezegd’.”

  

Wanneer werden VAL en warehousing echt serieus?

“In 1991 zetten we de eerste serieuze stappen voor warehousing en VAL buiten Noord-Holland, tot die tijd opereerden we vanuit Opmeer. In 1998 ben ik dan ook met mijn partner naar de regio Geldermalsen verhuisd. Ondertussen openden we in 2000 ons nieuwe hoofdkantoor in Wognum waar ook een VAL-vloer van 6.000 vierkante meter en 26.000 vierkante meter opslagruimte zijn opgenomen. Vanaf toen zijn deze beide activiteiten echt in een stroomversnelling geraakt. Vanaf 2008 zijn we in Geldermalsen en omgeving gegroeid naar in totaal vijf warehouselocaties. De reden van die uitbreiding was dat we konden meeliften op de groei van onze grootste klanten in de foodretail en drankenlogistiek. Die groei in warehousingactiviteiten heeft er uiteindelijk toe geleid dat we de keus hebben gemaakt voor een nieuw dc zodat we transport, warehouse en VAL in deze regio bijna onder één dak kunnen huisvesten. De vestiging in Geldermalsen is gebleven en de vier andere warehouses zijn opgegaan in ons nieuwe dc op bedrijvenpark Medel in Tiel dat sinds februari dit jaar operationeel is en waar ook veel VAL-activiteiten plaatsvinden.”

 

Niet riskant, nieuwbouw in een crisis?

“De crisis heeft ook ons niet onberoerd gelaten het afgelopen jaar en we hebben de kosten goed onder de loep genomen om de winst op peil te houden. Met de acquisitie van nieuwe klanten hebben we geen noemenswaardige pieken of dalen ervaren. Wel hebben we het aantal charters flink teruggebracht omdat we het nu met de inzet van ons eigen materieel uit de vijf divisies aankunnen. Het zo efficiënt mogelijk plannen hoort erbij en dat maakt het logistieke vak ook juist zo dynamisch. In het nieuwe pand zitten we gelukkig absoluut niet in een te krap jasje. We hebben ook meegenomen in onze plannen, dat we vanuit deze locatie meer klanten willen bedienen. Ons devies is dat je ondanks de crisis wel doortastend moet blijven investeren, ondanks dat banken nu over het algemeen erg kritisch zijn bij het financieren van nieuwbouwprojecten. Bovendien is het zo, dat als je nu niet investeert je dan straks, als de economie aantrekt, te laat bent als er weer een grote vraag ontstaat naar magazijnruimte. Ik houd mij ook vast aan de wijsheid van mijn oma, die altijd zei “het is nooit zo donker of het wordt weer licht.”

 

Hoe combineer je Tiel met hoofdzetel Wognum?

“Ik ben drie dagen in Tiel en twee dagen in Wognum. Dat is goed te doen maar vergt als moeder van drie zoons van twaalf, tien en zes jaar natuurlijk toch een strakke weekindeling bij bijvoorbeeld de organisatie van de oppas. Doordat ik in een familiebedrijf werk, heb ik het voorrecht gehad dat ik flexibel kon plannen. De woensdagmiddag neem ik tijd voor mijn kinderen en werk ik vanuit huis. Wat ik erg jammer vind, is dat scholen in Nederland buitenschoolse activiteiten zoals sporten en muziekles niet opnemen in hun reguliere dagprogramma, terwijl dat wel gebeurt in bijvoorbeeld Engeland waar kinderen tot een uur of vijf ’s middag naar school gaan. Nu moeten ouders zich na hun werk in allerlei bochten wringen om hun kinderen op tijd af te leveren bij bijvoorbeeld zwemles terwijl die activiteiten ook in schooltijd hadden kunnen plaatsvinden. Dat is denk ik ook een reden die vrouwen er van weerhoudt om te kiezen voor een hoge functie in de logistieke sector, waar natuurlijk geen rekening kan worden gehouden met vaste werktijden.”

 

Hoe kijk je aan tegen ‘vrouwen in de logistiek’?

“Dat er zo weinig vrouwen kiezen voor een functie binnen de logistiek hield mij niet zo bezig. Iedereen in deze sector, of hij nu man of vrouw is doet zijn ding. Je moet gewoon goed zijn in wat je doet en daarmee was de kous voor mij wel af. Het onderwerp is bij mij meer gaan leven toen ik meedeed aan een workshop over vrouwen in de logistiek tijdens de laatste Verkiezing van de Logistiek Manager van het Jaar. Ik ben mij toen meer gaan realiseren dat vrouwen beschikken over een ongekend goed organisatietalent, wat heel belangrijk is om te slagen in de logistiek. Ik zie de komende tien jaar vooral kansen voor goed opgeleide vrouwen van eind dertig, begin veertig met opgroeiende kinderen. Vrouwen in die leeftijdscategorie stralen dankzij hun ervaring rust en wijsheid uit. Ik denk dat zij prima tot hun recht komen in hoge functies.”

 

Hoe beschouw je je eigen situatie?

“Toen ik jong was, wilde ik mij bewijzen. Bovendien had ik de ‘makke’ dat ik carrière wilde maken binnen het eigen familiebedrijf. Waardoor bij sommige mensen de indruk ontstond dat ik in een gespreid bedje terecht was gekomen. Dat was zeker niet zo, want ik moest bijvoorbeeld op een gegeven moment leiding geven aan mensen die mij bij wijze van spreken als kind nog op schoot hebben gehad. Dat was in het begin best moeilijk en vandaar dus ook die bewijsdrang. Ik merk dat dat in de loop der jaren een stuk minder is geworden en dat ik nu op de juiste plek zit, en dat ze mij moeten nemen zoals ik ben.”

 

Welke capaciteiten moet je als vrouw hebben?

“Dat is natuurlijk altijd erg persoonsafhankelijk. Ik denk wel dat je als vrouwelijke logistiek manager succesvol kunt zijn als je je typisch vrouwelijke trekken combineert met de meer mannelijke eigenschappen. De kracht van leidinggevende vrouwen is dat ze in gesprekken met het personeel harmonieuzer zijn en mannen willen juist meteen het gelijk aan hun kant hebben. Vrouwen kunnen van mannen leren dat ze zich niet alles persoonlijk moeten aantrekken als ze kritiek krijgen.”

 

Wat is jullie strategie de komende jaren?

“Een nog nauwere samenwerking met onze partners door hoogwaardige logistieke oplossingen te bieden op het gebied van onder andere ICT. Alles volgens ons credo: flexibel, ontzorgen en kwaliteit. Concreet betekent dat dat we ons focussen op een volledig open relatie. Daarin gaan we ver; denk bijvoorbeeld niet alleen aan het delen van informatie met elkaar over in- en uitgaande stromen, maar ook dat we bijvoorbeeld datamutaties onmiddellijk met onze klanten delen. Daarnaast willen we ons nog meer ontwikkelen tot allround logistiek dienstverlener door onze VAL-activiteiten binnen Simaro landelijk te positioneren. Ook willen we voor warehousing en VAL een zelfde landelijke dekking creëren als we voor Transport hebben. Logistiek wordt steeds fijnmaziger en duurzamer. Daarom volgen we ontwikkelingen op het gebied van e-fulfillment op de voet en nemen we deel aan projecten op het gebied van duurzaamheid en stedelijke distributie. Ons streven blijft om de klant een zo breed mogelijk pakket aan logistieke diensten te bieden, waarin we het woord ‘nee’ dus achterwege willen laten.”

 

Genoeg handjes maar gebrek aan hbo’ers

Het hagelnieuwe distributiecentrum van Simon Loos op bedrijvenpark Medel in Tiel is sinds afgelopen februari officieel in gebruik. Op een kavel van vijf hectare is een pand verrezen van 33.000 vierkante meter. Het dc beschikt over 58.000 palletplaatsen en is opgedeeld in vijf compartimenten. De mezzazine vloer boven de hallen is bestemd voor werkmaatschappij Simaro dat alle VAL-activiteiten uitvoert, zoals het samenstellen van displays, het in- en ompakken en het labelen van goederen. Angelique Loos: “We zijn, op een paar losse eindjes na, nu volledig operationeel. We waren voornemens om in Gelder-malsen naar een locatie uit te kijken voor nieuwbouw, maar daar was geen kavel van deze omvang beschikbaar.” Over de huidige vestigingslocatie, gelegen aan de A15 met daarbij straks een containerterminal in de directe omgeving, is Loos tevreden. “Met het goed verzorgde, ruim opgezette bedrijvenpark Medel en de goede multimodale ontsluitingen maakt Tiel zijn logistieke hotspotpositie meer dan waar. Bovendien zijn er genoeg handjes voor het magazijnwerk. Wat ik alleen jammer vind, is dat het zo moeilijk is om hbo’ers te krijgen met een logistieke achtergrond. Een hbo-opleiding met daarbij logistiek zou in deze regio een aanwinst zijn, want nu vertrekken alle jongeren naar Den Bosch of Utrecht voor hun hbo-opleiding en keren ze vervolgens vaak niet meer terug naar deze regio.”

 

 

Angelique Loos (39)

 

Functie: logistiek directeur bij Simon Loos

Daarvoor binnen Simon Loos: diverse functies in ondermeer boekhouding, planning bulktransport en eindverantwoordelijke personeelszaken

  

Opleiding: HEAO CE in Alkmaar

Warehousecapaciteit in Nederland: meer dan 85.000 vierkante meter met 14.000 vierkante meter VAL-vloer

Aantal medewerkers in Nederland: 820

   

Privé: samenwonend met Florian

Beentjes (alg manager containertransport Simon Loos vestiging in Gorinchem, red) drie zoons (Thijs van 12, Timo van 10 en Sem van 6)

 

Auto: Mercedes

   

Hobby: “naast mijn werk waarin ik echt mijn passie kwijt kan, besteed ik mijn tijd het liefst aan mijn gezin, waarin voetbal een belangrijke rol speelt, verder drink ik graag een wijntje met vriendinnen en doe ik aan hardlopen”

Reageer op dit artikel