artikel

Boskalis in vijf weken live met forwarding-oplossing

Supply chain

Projectgegevens Bedrijfsnaam: Boskalis   Leverancier/dienstverlener: Yellow Star Solutions Plaats: Papendrecht   Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte: Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: Productnaam:   Koninklijke Boskalis Westminster is een toonaangevende internationale dienstverlener op het gebied van baggeren, maritieme infrastructuur en maritieme diensten. Boskalis levert wereldwijd creatieve en innovatieve totaaloplossingen voor infrastructurele uitdagingen in maritieme gebieden, kuststreken […]

Boskalis in vijf weken live met forwarding-oplossing
Boskalis

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Boskalis   Leverancier/dienstverlener: Yellow Star Solutions
Plaats: Papendrecht  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Koninklijke Boskalis Westminster is een toonaangevende internationale dienstverlener op het gebied van baggeren, maritieme infrastructuur en maritieme diensten. Boskalis levert wereldwijd creatieve en innovatieve totaaloplossingen voor infrastructurele uitdagingen in maritieme gebieden, kuststreken en rivierdelta’s met ondermeer de aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, creatie van land in water en bescherming van kusten en oevers.

 

Boskalis heeft inclusief deelnemingen de beschikking over een veelzijdige vloot van meer dan 300 units en is actief in circa 50 landen, verspreid over vijf continenten. Boskalis heeft (inclusief zijn aandeel in partnerships) ruim 10.000 medewerkers in dienst.

Aanleiding
Boskalis heeft over de hele wereld projecten en is onder andere actief in Australië, waar een nieuw project start genaamd "Gorgon LNG". Naast het ontwerp en de aanleg van een haven voor het vervoer van materiaal, bouwt Boskalis ondermeer een kademuur van 200 meter lang. Ook is Boskalis verantwoordelijk voor de logistiek van een deel van de basisinfrastructuur. Vanaf het begin van het project moet er controle zijn op de positie van de goederen die naar de projecten of boten verzonden (moeten) worden. Iedereen in de logistieke ketting moet realtime zicht hebben op de status en locatie van de goederen in de diverse transportfases. Tevens moet de lading direct en eenvoudig gegroepeerd en ge-forward kunnen worden.

Schepen mogen niet stil komen te liggen en de verantwoordelijke medewerkers moeten continue kunnen anticiperen op (spoed)aanvragen, deadlines en de mogelijke routeringen (lucht, zee, weg – normale of spoed leveringen.) en deze routing snel kunnen wijzigen. "Wat ligt waar en wat is de douane & forwarding status, wanneer krijg ik mijn spullen en kan ik het nog versnellen?"

 

Mogelijke oplossingen
Boskalis was op zoek naar een bewezen warehousing oplossing met transport functionaliteit. Bij nader inzien was een Web Based Forwarding systeem een betere oplossing. Boskalis gaf aan dat het een internet ontsloten oplossing moest zijn omdat er wereldwijd en in verschillende tijdzones mee gewerkt wordt. Omdat er ook vaak in projectverband gewerkt wordt, moest het systeem voorbereid zijn op SAAS,  zodat het op een neutraal terrein kan draaien voor meerdere partijen. Tevens moest het systeem efficiënt in gebruik zijn, functies moesten eenvoudig gekoppeld worden aan gebruikersgroepen en business rules en scherm-layout snel aangepast kunnen worden aan de processen van Boskalis. Iedereen in de logistieke keten moet zijn lading (P.O.item) eenvoudig kunnen opzoeken en afhankelijk van zijn rol, de lading forwarden op transport. De forwarding moest eenvoudig uitgevoerd worden op diverse consolidatie niveaus (container, pallet, package en unit).

 

Beslismodel voor keuze juiste partner
De toekomstige leverancier moet een bewezen oplossing bieden, welke flexibel in te richten is naar de behoefte van het project. Tevens moest de oplossing binnen 5 weken na tekenen van het contract live zijn. De mogelijke partner moet een bewezen trackrecord hebben op leverbetrouwbaarheid, innovatief en het moet een betrouwbare en gedreven organisatie zijn met goede kennis van logistiek en het systeem moet modern, robuust en schaalbaar zijn.

 

Welke functionaliteit is er geleverd?
Naast alle benodigde functies biedt de Yellow Star Supply Chain Forwarding oplossing een krachtige search engine en een gebruikersvriendelijke  Rich Web Client die gebruik maakt van Oracle Apex met dynamische filters, groeperingen, positioneren colommen en velden, tooltips, extended screens etc.. De Rich Web Client kan bediend worden met de muis, maar voor snelle verwerking is toetsenbordbediening met snelfuncties en drill down een echte meerwaarde.

 

Opdrachten worden automatisch vanuit het ERP Systeem (InforERP) ingelezen, maar lokale projectinkopen kunnen ook handmatig ingevoerd worden. De oplossing biedt een eenvoudige opdrachtverwerking op diverse niveaus (Transport, Container, Pallet, Package, Item) matrix updates + ompak en splitfuncties naar nieuwe of bestaande units (niveaus ). De forwarding kan uitgevoerd worden op basis van vaste scenario’s of zelf in te voeren vervolgstappen. Aansluitend kunnen transportinstructies naar de charter/transporteur gegeven worden. Zowel de actuele gegevens maar ook de historie van de goederen kunnen opgevraagd worden in het systeem.
  
Een mogelijk scenario: een transport van x (bijv.5) containers ( carrier en shippers owned) welke verscheept worden naar Perth, hier worden de goederen ingeklaard. Indien delen ingeklaard zijn en spoed hebben, kan deze lading (gesplits en geconsolideerd) met een forwarding dossier doorgestuurd worden naar de volgende bestemming of direct naar de eindbestemming. Standaard routing Perth, Dampier, Intermediate crew/storrage vessel , Baggerschip of het project.

 

De projectmanager, warehouse-manager, agent, supply vessels en de baggerschepen hebben direct inzicht in status en locatie van de goederen (Purchase / sales orders etc), en kunnen afhankelijk van hun rol, statussen/data verwerken en of forwarding transporten plannen en toekennen aan charter, rederij, aircarrier, couriers, handcarriers etc. Alle partijen in de keten ontvangen automatisch alerts / notificaties met hyperlinks naar de webapplicatie zodat direct de details bekeken en verwerkt kunnen worden.

Tevens kunnen de details voor de laadlijsten, paklijsten, proforma gegevens, charter instructies etc. eenvoudig geëxporteerd worden naar PDF, MS-Excel / Word etc.

De supply chain forwarding oplossing biedt naast de security ook een KPI Dashboard welke eenvoudig ingericht kan worden.

 

Voordelen voor Boskalis

  • Overal op de wereld realtime inzicht wat waar ligt en onder welke douane-status,
  • Eenvoudige opdrachtverwerking
  • Informatie is op te vragen op het moment dat het iemand uitkomt (geen last van openingstijden van andere kantoren en eventueel gerelateerde tijdszones)
  • Minimalisatie van communicatie over goederen (heel veel tijd en ergernis)
  • Geen her-bestellingen omdat men nu precies weet wat waar is en dan ook de kans op   verlies/onvindbaarheid minimaliseert)

 

Toekomstig voordeel
Door inzicht in de voorraad en beschikbaarheid van statistische informatie kan indien gewenst de voorraad geoptimaliseerd en of geminimaliseerd worden.

 

Terugverdientijd
Na implementatie zijn er al diverse successen geboekt. De kosten van het systeem inclusief interne projectkosten zijn zeker binnen 6 maanden terugverdiend. 

Vervolgprojecten

Na de succesvolle implementatie zijn de andere landen  en projecten ook geïnteresseerd in een snelle uitrol van de Yellow Star Supply Chain forwarding oplossing. Tevens voeren we het beheer en de servicing uit voor Boskalis.

Periodiek is er overleg en wordt bepaald of er wensen uit de organisatie zijn en worden de nieuwe modules en functies van Yelowstar onder de aandacht gebracht en wordt bepaald of deze efficiency creëren voor Boskalis. Zo ja, dan worden deze opgeleverd in een volgende release.

Reageer op dit artikel