artikel

Hyva verhoogt efficiency met B2B-integratie

Supply chain

Een toenemende servicegerichtheid, het verminderen van fouten en meer inzicht in orderinformatie zijn goede voorbeelden van de voordelen van B2B integratie. Met een B2B/EDI gateway van SRC heeft Hyva, de wereldwijde en toonaangevende leverancier van transportoplossingen, deze voordelen gerealiseerd. Bijgaand artikel vertelt meer over dit proces.

Hyva verhoogt efficiency met B2B-integratie
Stan Hyva

Een toenemende servicegerichtheid, het verminderen van fouten en meer inzicht in orderinformatie zijn goede voorbeelden van de voordelen van B2B integratie. Met een B2B/EDI gateway van SRC heeft Hyva, de wereldwijde en toonaangevende leverancier van transportoplossingen, deze voordelen gerealiseerd. Bijgaand artikel vertelt meer over dit proces.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Hyva   Leverancier/dienstverlener: SRC System Integrators
Plaats: Alphen aan de Rijn  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

De Hyva Group is wereldwijd de toonaangevende leverancier van vernieuwende en uiterst efficiënte transportoplossingen voor bedrijfsvoertuigen en de milieudiensten verlenende industrie. De producten en componenten worden voornamelijk toegepast in combinatie met hydraulische laad- en lossystemen op trucks en trailers.

 

EDI-berichten uitwisselen   

Hyva is in 1979 opgericht en is tot een mondiale organisatie en uitgegroeid. Het hoofdkantoor is in Alphen aan den Rijn gevestigd met productiebedrijven in Brazilië, China, Duitsland, India, Italië en Nederland.

Vroeg of laat worden grote organisaties met vragen van hun handelspartners geconfronteerd om elektronisch zaken te doen. Zo heeft Hyva, met meer dan 25.000 klanten wereldwijd, de vraag van een belangrijke afnemer gekregen om zakelijke transacties via EDI berichten uit te wisselen. Hyva heeft deze vraag als een kans aangegrepen om B2B/EDI integratie professioneel in te richten. Hyva heeft de eisen van dit project in kaart gebracht.
        

Integratie met ERP
Belangrijk was dat de software met het Baan ERP systeem van Hyva kon worden geïntegreerd. Daarnaast was ervaring met het inzetten van diverse berichtenstandaarden en het opzetten van communicatieprotocollen voor de automotive sector noodzakelijk. Schaalbaarheid en beheersmatigheid van de software waren ook gewenst. Hyva vraagt daarbij een flexibele opstelling van de leverancier op het gebied van ontwikkeling, training en beheer van de B2B/EDI omgeving. Hyva wil de applicatie zelf beheren, met de mogelijkheid tot remote support van de leverancier waar nodig. SRC heeft de eisen van Hyva en haar ervaringen met B2B/EDI implementaties besproken en een duurzame en schaalbare applicatie geadviseerd. SRC heeft de opdracht gekregen de B2B/EDI gateway voor Hyva te implementeren en uit te rollen. SRC en Hyva hebben gekozen voor een gefaseerde aanpak. SRC heeft de gateway geïmplementeerd, een training verzorgd en Hyva tijdens de inrichting bijgestaan.

      

Twee bladzijden orderinformatie

Applicatiemanager Stan van Lammeren (foto) ziet een aantal voordelen. Voor de implementatie kregen de medewerkers van Hyva ongeveer twintig bladzijden met orderinformatie. Na de implementatie werd de orderinformatie tot twee bladzijden teruggebracht. Ondertussen worden de orders automatisch in het ERP systeem van Hyva ingelezen. Bijkomende voordelen zijn dat Hyva een beter beeld krijgt in de weekindelingen en het ontvangen van de juiste artikelnummers. De customer support afdeling heeft meer inzicht in de orderinformatie. Van Lammeren legt uit: "De medewerkers zien direct of een order goed verwerkt is. Zij voeren inventory checks makkelijker uit en controleren prijsinformatie. De servicegerichtheid neemt toe."

      

Na de implementatie ervaart Hyva meer efficiency in haar bedrijfsprocessen; kosten en papierbesparingen worden bewerkstelligd en de service gerichtheid is verhoogd. Hyva voldoet nu aan eisen van haar belangrijkste klanten en kan door toepassing van EDI beter inspelen op nieuwe ontwikkelingen in de markt.

  

Uitbreiden EDI
In de toekomst gaat Hyva de EDI activiteiten verder uitbreiden. Mogelijkheden zijn er bij het integreren van inkomende orders van overige klanten. Van leveranciers kunnen ASN’s (advanced shipping notices) digitaal worden verwerkt. Ook wordt onderzocht hoe klanten beter kunnen worden geïnformeerd door het versturen van e-berichten (ASN’s en Invoices). Klanten kunnen dan bijvoorbeeld makkelijker controleren of de bestelde items daadwerkelijk verstuurd zijn voordat de goederen arriveren.

Reageer op dit artikel