artikel

Anton de Romijn: Strategic Supply Chain Analyst van Heineken Nederland

Supply chain Premium

Anton de Romijn: Strategic Supply Chain Analyst van Heineken Nederland

Voormalig studenten van de hoogste logistieke opleiding EMLog beantwoorden elkaars vragen op logistiek gebied. Dit keer reageert Anton de Romijn op een vraag van Erwin Manders. Anton stelt een nieuwe vraag aan Wim van der Poel van ‘van der Poel Consultancy

"Welke opties heeft een supply chain manager om een duurzame stroom op te zetten naar de USA als juist geproduceerd/afgevuld in Nederland een belangrijk marketing instrument is?"

 

Gezien Heineken’s wereldwijde netwerk van zo’n 125 brouwerijen in ruim 70 landen en de hoeveelheid energie (en water) die nodig is om deze brouwerijen te kunnen laten opereren, staat duurzaamheid bij Heineken logischerwijs hoog op de agenda. Voor meer details verwijs ik in dit kader graag naar http://www.sustainabilityreport.heineken.com/.

 

De brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch zijn de twee grootste brouwerijen van Heineken wereldwijd. Van Heineken Nederland zelf wordt dus ook een belangrijke bijdrage verwacht in het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen en/of de uitstoot van CO2.

 

Zo zal Heineken Nederland later dit jaar de Overslag Terminal Alphen (OTA) in gebruik gaan nemen. Het exportbier dat in Zoeterwoude wordt gebrouwen en afgevuld en voornamelijk bestemd is voor de USA, zal Heineken vanuit de OTA gaan verschepen naar de havens van Rotterdam en Antwerpen. Jaarlijks gaat het om circa 50.000 veertigvoets-containers, die dan per binnenvaartschip worden vervoerd. Er zijn veertig tot zestig vrachtwagens nodig om het bier te vervoeren dat op één binnenvaartschip past. Dat betekent per dag dus circa 200 vrachtauto’s minder op de weg tussen Zoeterwoude en Rotterdam, waarmee dus niet alleen de uitstoot van CO2 zal afnemen, maar ook de files in de zuidelijke Randstad. De verwachting (en ambitie) is dat in de toekomst ook andere verladers zullen gaan deelnemen. In de buurt van de terminal zijn namelijk ook verladers met aanzienlijke hoeveelheden inkomende lading gevestigd zoals Zeeman (textiel), Intertoys (speelgoed) en Marskramer (drogisterijartikelen).

 

De terminal zal 24/7 geopend zijn maar het grootste deel van de overslag vindt overdag plaats. Er komen twee brugkranen over een insteekhaven van ongeveer 100 bij 25 meter waarin plaats is voor twee schepen. Gezien de vaarweg kunnen deze 85 meter lang en 9,5 meter breed zijn, met een capaciteit van 80-100 TEU.

Ik draag het stokje graag over aan Wim van der Poel van ‘van der Poel Consultancy’. Mijn vraag aan hem is: "Transparantie en open ICT is mijns inziens een steeds belangrijkere randvoorwaarde voor een goede beheersing en besturing van de supply chain. Welke ontwikkelingen verwacht je de komende jaren op dit gebied? "


Naam
Geboortejaar
Bedrijfsnaam
Functie

Anton de Romijn

1969

Heineken Nederland

Strategic Supply Chain Analyst

 

Persoonlijke EMLog ervaring

Hoewel ik pas in oktober 2009 aan deze opleiding ben begonnen (en dus nog redelijk wat cursusdagen voor de boeg heb), ben ik zowel over de inhoud als de docenten van de EMLog studie erg te spreken. Dankzij de opgedane kennis, inzicht en vaardigheden verwacht ik in de toekomst beter en sneller in staat zijn strategische vraagstukken op logistiek gebied te doorgronden en een voortrekkersrol te kunnen vervullen met betrekking tot beslissingen die in dit kader door het management genomen dienen te worden.

 

Opleiding en werk

– Opleiding: Econometrie, Erasmus Universiteit Rotterdam

– Werkervaring: Teamleader Suppy Chain Planning (Vrumona), (senior) Supply Chain Planner (Vrumona)

– anton.deromijn@heineken.nl

– EMLog (doel: afsluiten in 2010)

 

Reageer op dit artikel