artikel

Adriaan Vis: een kwetsbare keten met veel partijen

Supply chain Premium

Adriaan Vis: een kwetsbare keten met veel partijen

Wat maakt de kaasketen bijzonder? Voor welke uitdagingen staan de partijen in deze supply chain? In de serie ‘De keten van…’ kijken supply chain managers vanuit hun positie naar achteren en naar voren in de keten. Dit keer: Adriaan Vis van A-ware.

Adriaan Vis (40)

Functie:

managing director A-ware


Opleiding:
Personeel en Arbeid en een aantal bedrijfs- kundige opleidingen

Loopbaan: operationeel directeur bij Inversco (2002), sinds 2008 werkzaam bij Anker Kaas, waar A-ware een afsplitsing van is sinds begin dit jaar
 

Inspiratiebron:
‘Good to great’, geschreven door Jim Collins. Waarom sommige bedrijven een sprong vooruit maken en andere niet. "Natuurlijk is er niet één manier van managen, maar er zijn wel aanwijsbare factoren waarom het ene bedrijf beter presteert dan het andere. Het succes van een organisatie wordt in sterke mate bepaald door het klimaat binnen een organisatie en niet door de bedrijfstak. Vroeger niet, nu niet en morgen ook niet, althans dat is mijn opvatting."

Typisch voor deze keten

“Kaas wordt gemaakt van melk, zoals iedereen wel weet. De boeren zijn eigenaar van die melk en sluiten zich aan bij een coöperatie. Deze organisatie is in feite ook de producent van de kaas. Het aparte van kaas is dat het product nog niet af is als het bij ons binnenkomt. Het moet nog een bepaalde tijd rijpen voor het geschikt is voor consumptie. Het bedrijf Anker Kaas, waar we vroegen onderdeel van uitmaakten, is een andere koers gaan varen. De organisatie is opgesplitst in twee nieuwe ondernemingen, handelsbedrijf Anker Cheese en logistiek dienstverlener A-Ware. Hiermee willen we naast onze expertise in kaas ook onze kennis van opslag en transport van andere foodproducten een eigen plek geven. De keten wordt nu uitgebreid met andere zuivelproducten zoals toetjes. Er komt een aantal aan- en afnemende partijen bij. Het is een keten waarin veel handelingen plaatsvinden door verschillende partijen.”
 

Ketenregie en beïnvloeders

“De gedrevenheid om binnen de hele supply chain kennis uit te wisselen en samen te werken bepaalt het succes van de keten. Maar in de kaasketen bepaalt de producent nog altijd wat er in productie gaat. Die heeft de regie. Zuivel heeft een enorme reikwijdte, het zit in enorm veel producten. Er kan door de producent ook worden gekozen om van de melk boter, melkpoeder of vla te maken. Dat heeft allemaal te maken met de prijs en de vraag op dat moment. Wat A-ware doet is de kaas laten rijpen op twaalf locaties in Nederland. Tijdens dit proces worden de kazen voorzien van een coating. Een keurmeester van de producent loopt in onze warehouses rond om controles te doen. De productkwaliteit heeft continu de aandacht.”
 

Uitdagingen aanvoerkant

“Als de kazen vijftien dagen oud zijn komen ze in vrachtwagens met transportboxen of los op planken naar ons bedrijf. Dit vervoer gebeurt door A-Ware. De producten zijn dan kwetsbaar. Het is aan ons om de kazen zonder breuk en zoenplekken in ons warehouse te krijgen. Daarbij komt nog de tilproblematiek. Een autoloader biedt hiervoor een oplossing, deze hebben wij beschikbaar. De handvol producenten waar wij de kazen van krijgen blijft in een aantal gevallen eigenaar van de producten gedurende het rijpingsproces. ”
 

Uitdagingen afnemerskant

“We leveren de rijpe kazen op afroep af bij een tiental groothandelaren. Deze bedrijven leveren vervolgens uit naar de retailers. Kaas is een duur product. Het kapitaalverlies is groot als er tijdens het rijpingsproces iets mis gaat. De kazen met een gebrek, ontstaan tijdens opslag en transport, vinden hun weg naar een bedrijf waar het product wordt geschoond. Dat gebeurt door schaven of schoonspuiten met water. Vervolgens verpakken we het weer en vervoeren we het restproduct naar bijvoorbeeld de rasp- of smeltindustrie.”
 

Belangrijke kpi’s

“Tijdens het transport zijn de wachturen, klachten en de vullingsgraad belangrijke indicatoren. Tot het volbrengen van het rijpingsproces en het afleveren van de kaas is een aantal kwaliteitsaspecten van belang. De warehouses zijn ingedeeld in compartimenten waarin het klimaat wordt gestuurd. Toch bestaat er altijd angst voor schimmelvorming. Verder is het bedrogingspercentage een belangrijk getal. De kazen moeten altijd aan de normen voldoen, voordat ze het pand verlaten.”

Reageer op dit artikel