artikel

Henk Oudenes, voormalig directeur P.I.T. Eindhoven

Supply chain Premium

Henk Oudenes, voormalig directeur P.I.T. Eindhoven

Voormalig studenten van de hoogste logistieke opleiding EMLog beantwoorden elkaars vragen op logistiek gebied. Dit keer reageert Henk Oudenes op een vraag van Paul van Gils (JF Hillebrand SCM). Henk stelt een nieuwe vraag aan Nico Kuipers (Spar).

Is ‘lean‘ een modewoord of wordt het de standaard voor integraal Supply Chain Management?

 

Tijdens mijn deelname aan een global management development program onderleiding van Duke University in 2005 werden tussen de sessies door projecten opgezet. Aan het einde van de eerste sessie werden de projecten verdeeld en werd ik ingedeeld bij een project om onderzoek te doen naar de mogelijkheden van ‘lean’ binnen de productie plant van Linde heftrucks in Aschaffenburg in Duitsland.

 

Samen met twee productiemanagers uit Duitsland en een commercieel manager uit Frankrijk gingen we aan de slag. Wat mij toen al verbaasde is dat men eigelijk niet goed raad wist met de opdracht en het begrip ‘lean’ niet kende. Zeker van de productie managers zou je verwachten dat men van de term had gehoord. Achter ‘google’ ging er een wereld voor ze open en groeide het enthousiasme voor het project.

 

Uiteindelijk zijn we in dat jaar 2005 op bezoek geweest bij de Scania fabriek in Zwolle, Peugeot in Frankrijk en de Porsche fabriek nabij München. Voor iedereen een fantastische ervaring. De meeste indruk maakte de Porsche fabriek, die na en hele slechte tijd met behulp van Lean technieken weer helemaal op kaart stond en zeer winstgevend was. Uiteindelijk heeft de project groep na een uitgebreide selectie Porsche consulting ingeschakeld om Linde te adviseren bij het implementeren van ‘lean’ binnen de productie site van heftrucks in Aschaffenburg.

Na een presentatie aan de board werd er dan ook voor gekozen het project in gang te zetten en middelen vrij te maken om dit te gaan realiseren. Voor de twee productiemanagers bijna een job garantie, omdat je zoiets niet op een achternamiddag implementeert. Nu intussen vier jaar later is men nog steeds bezig met dit project en niet alleen in de eerste fabriek, maar heeft ‘lean’ zijn weg gevonden naar alle fabrieken van wat nu het Kion concern heet.

 

Zelf heb ik ‘lean’  geïntroduceerd in de werkplaats van P.I.T. in Eindhoven. Een werkplaats leent zich daar prima voor. Standaard indelingen, overzichtelijk, monteurs laten meedenken en hun ideeën mee nemen bij de implementatie.

 

Persoonlijk koppel ik daar graag continuous improvement aan. Het steeds slimmer werken en constant verbeteringen doorvoeren en nooit tevreden zijn.

 

Successen vieren, maar niet achterover gaan leunen. Daarom is ‘lean’ geen modewoord, maar veel meer een instelling, een mentaliteit, een manier van managen, omgaan met medewerkers, een bepaalde kijk op (productie) processen. Een standaard voor Supply Chain Management gaat misschien te ver. Wel is het meer dan goed ‘lean’ thinking in je logistieke bagage te hebben. Voor mij heeft een belangrijke plek ingenomen bij het kijken naar processen. Ook het aansturen van medewerkers en hoe je met ze omgaat is beïnvloed door mijn ervaringen met ‘lean’. Het meedenken en verbeteringen door voeren vanuit de werkvloer. Een stap voor stap benadering en geen revolutie. Gedragen door de hele onderneming is uiterst belangrijk. Top management moet wel het overzicht en de rust hebben om niet alleen naar de korte termijn, maar veel meer naar de lange termijn te kijken. Het inbedden in de bedrijfsfilosofie is een lange termijn proces en het duurt lang voordat het in de haarvaten en de genen van een onderneming zit.

 

Never be satified!   

 

 

Ik draag het stokje graag over aan Nico Kuipers (Spar). Mijn vraag aan hem is:

Wat zijn de mogelijkheden voor een ratiler om aan duurzame logistiek te doen?

 


Naam:
Geboortejaar:
Bedrijfsnaam:
Functie:
Contactgegevens:
Henk Oudenes
1958
Beschikbaar voor iedere uitdagende job of klus
General Management in een logistiek kader
h.oudenes@gmail.com

 

Persoonlijke EMLog ervaring:

De EMLog opleiding heb ik gedaan in de tijd dat ik bij 3M werkzaam was in de logistiek. Een betere samenwerken met je collega’s van sales en marketing, finance en alle andere disciplines waar je als logistiek mee te maken heeft is het gevolg geweest. Tevens krijg je meer exposure in de markt wat nieuwe carrièrekansen geeft. De opleiding zelf combineert theorie en praktijk en je kunt tijdens je eigen project in de keuken kijken bij andere bedrijven. Ik kijk er nog steeds met veel plezier op terug.

 

Opleiding en ervaring: 

In mijn loopbaan heb ik theorie en praktijk parallel laten lopen. De EMLog opleiding paste daar prima in. Bij 3M ben ik ruim 18 jaar in diverse disciplines werkzaam geweest. Begonnen in sales, overgestapt naar marketing en uiteindelijk de laatste tien jaar in de logistiek. Van de Nederlandse vestiging, Benelux naar Europese verantwoordelijkheden op management niveau voor customer service, inventory control. Mij laatste job was de opzet van de integratie van het Nederlandse magazijn met het nieuwe Europese distributie netwerk. In 1997 heb ik de overstap gemaakt naar een internationaal transport bedrijf. In Polen ben ik verantwoordelijk geweest voor het realiseren van een temperatuur gecontroleerd dc voor onder andere Unilever producten. In 2001 ben ik Managing Director geworden bij P.I.T in Eindhoven. Een voormalig Philips bedrijf, gespecialiseerd in vlootbeheer van intern transport materieel. In de afgelopen periode hebben we deze organisatie weten uit te bouwen tot een speler van Europees formaat met materieel in vele landen. Vanaf nu ben ik beschikbaar voor nieuwe uitdagingen!

 

Reageer op dit artikel