artikel

Distributienetwerken: slagkracht door bundeling

Supply chain Premium

Distributienetwerken: slagkracht door bundeling

Zendingen combineren via een overslagpunt en daarmee goederenstromen verminderen is de basisdoelstelling van veel distributienetwerken. Middelgrote familiebedrijven kunnen niet zonder.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 2 oktober 2009.

 
SystemPlus – Tonnie Abbenhuis, managing director SystemPlus LogisticService

“Sinds 1998 heet het distributienetwerk SystemPlus, maar de oorsprong ligt al begin jaren tachtig in Duitsland. Wim Bosman was een van de eerste niet Duitse partners die toetrad. Momenteel heeft SystemPlus partners in 22 landen in Europa. Dit zijn allemaal middelgrote ondernemingen, vaak met een directeur eigenaar. Bedrijven die een netwerk nodig hebben om Europa te kunnen bedienen. Met een fijnmazig systeem kan in elke uithoek van Europa een zending worden afgeleverd. In België, Nederland en Duitsland binnen 24 uur, de meeste andere landen binnen 48 uur en de uithoeken van Europa behoren tot de 72-uursgebieden. Nieuw is dat we vanaf oktober ook klanten kunnen bedienen met zwaardere zendingen. Hier hebben we een tariefstructuur voor ontwikkeld. 
 
Het distributienetwerk wordt vanuit Duitsland bestuurd. In Niederaula is naast de hoofdzetel ook een hub gevestigd waar alle zendingen worden verzameld en verspreid door Europa. Het hoort bij de voorwaarden dat deze hub dagelijks wordt bediend. We werken met vaste tarieven en looptijdtabellen zodat de klant weet wat hij kan verwachten. Binnen de franchiseformule wordt niet iedereen geaccepteerd. Het is een redelijk exclusief netwerk, omdat iedere partner zijn eigen gebied heeft. Toch treden er regelmatig nieuwe partners toe zoals in de Balkanlanden waar nog groei zit. We gebruiken zelf ontwikkelde software die aan het TMS van de partner wordt aangesloten. Op die manier kunnen we precies zien wat met de zending gebeurd. Jaarlijks worden rond de 700.000 zendingen vervoerd en bezorgd. Onze ambitie is om naar 1 miljoen zendingen te groeien.”
   

TransMission – Peter Tjalma, directeur TransMission

"TransMission bestaat sinds 2000. De naam en het rijden met vrachtwagens in TransMission-kleuren is een bewuste keuze. Samen staan we sterker. Toch is de vrijheid heel groot. De formule is succesvol gebleken en biedt voordelen voor klanten en partners. Door gestandaardiseerde regels en IT-toepassingen kunnen we de prestaties van alle deelnemende bedrijven meten.

We hebben een goede geografische dekking met in Nederland dertien vestigingen en in België vier. TransMission organiseert alleen de samenwerking, verder heeft ieder bedrijf haar eigen klanten. Elke maand steken de directies van de aangesloten bedrijven de koppen bij elkaar en bespreken we hoe we ons netwerk verder kunnen versterken.
 

De zendingsuitwisseling gaat via een zelf ontwikkeld TMS. Iedere partner werkt met dit systeem. Het TMS regelt ook dat de zendinginformatie en de status inzichtelijk is voor partners en klanten. Via een fysieke hub in Utrecht, en nog een aantal kleinere overslagpunten, worden de zendingen verdeeld over afleveradressen in de Benelux. De TransMission partners verwerken jaarlijks 3 miljoen zendingen, pakjes van 1 kilo tot een volle wagen.”
   

Netwerk Benelux (NBX) – Tom van Hofwegen, sales en marketing manager Dobbe Transport

“We zijn een netwerk van tien familiebedrijven met ieder haar eigen gezicht. In alle hoeken van Nederland, België en Luxemburg leveren we zendingen vanuit een centrale hub in Nieuw Vennep. Als partner heb je alle vrijheid om zendingen in het netwerk in te brengen. Voor Nederland en het grootste gedeelte van België geldt een 24-uurs levergarantie. Zijn er andere wensen, dan kan er worden gekozen voor een andere oplossing.

NBX heeft een bestuur van drie leden. Verder zijn er een aantal commissies actief die zich bezighouden met kwaliteit, ICT en overflow. Deze laatste houdt zich bezig met de sterke groei van de zendingaantallen. Gemiddeld komen wij rond 1.000 zendingen per dag uit.

De groei die onze groep voor ogen heeft is het maximaal afdekken van de Beneluxmarkt, waarbij het gebied per lid klein is. Dit om zo flexibel mogelijk te zijn, tijdig te kunnen leveren binnen venstertijden met minimale last van congestie.
 

Met softwareprogramma Chainware worden orders heen en weer gestuurd. Ook statusmeldingen en bijzonderheden over de aflevering, de palletregistratie en de kwaliteitsmeting worden bijgehouden in dit systeem. Verder geldt een handboek met operationele basisregels als basis voor een hoog en constant kwaliteitsniveau, waarbij vermindering van goederenstromen en CO2 uitstoot de hoofddoelstellingen zijn.”
 

DHB-logistiek – Marius Verschuuren, directeur DHB-Logistiek 
“DHB wat staat voor Distributie Holland België en is een Benelux-operatie. De organisatie bestaat nu twee jaar en heeft twee Belgische en vier Nederlandse partners. DHB is een apart bedrijf met eigen klanten waarbij het vervoer door de zes partners wordt uitgevoerd. Allemaal familiebedrijven die iedere een eigen gebied bedienen. Het bedrijf wordt bestuurd door mij als directeur, daarnaast is er een aandeelhoudersvergadering en operationeel overleg. We combineren de slagkracht van een grote organisatie met de toewijding van een familiebedrijf waarin de mens centraal staat. We doen op dit moment 1 miljoen zendingen per jaar, werken deels met standaarden, maar bieden de klant een oplossing op maat.

Het eigen TMS wordt gebruikt bij de uitvoering. Waar het distributienetwerk extra in voorziet zijn de rapportages die naar de klant toe gaan. We bieden een hoog serviceniveau en bevoorraden met één aansluiting de Benelux fijnmazig. De zendingen bestaan uit 4 of 5 pallets of volle ladingen. Ook de kleine pakketjes tot 5 kilo worden bezorgd.” 

Reageer op dit artikel