artikel

ERP voor Delinuts biedt overzicht en traceerbaarheid

Supply chain

Groothandel in noten en zuidvruchten Delinuts heeft een ERP-implementatie achter de rug met Microsoft Dynamics NAV. De belangrijkste voordelen:
online inzicht in financiële en logistieke processen en cijfers, partijregistratie en scanning, traceability volledig op orde, levertijden van voorheen 72 uur naar 24 uur en implementatie webshop met realtime verbinding met ERP.

ERP voor Delinuts biedt overzicht en traceerbaarheid
Heren Delinuts

Groothandel in noten en zuidvruchten Delinuts heeft een ERP-implementatie achter de rug met Microsoft Dynamics NAV. De belangrijkste voordelen:
online inzicht in financiële en logistieke processen en cijfers, partijregistratie en scanning, traceability volledig op orde, levertijden van voorheen 72 uur naar 24 uur en implementatie webshop met realtime verbinding met ERP.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Delinuts BV   Leverancier/dienstverlener: 0
Plaats: Ede  
Branche: groothandel food   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Groothandel   Datum ingebruikname: 01-07-2008
Productnaam: Microsoft Dynamics NAV  

"Met de jaren is het aantal artikelen in ons assortiment enorm gegroeid", aldus Herman Groothedde (foto rechts), Financieel Manager van Delinuts. "Zo hebben we wel tienduizend artikelnummers. Het is dus best een klus om hierin het overzicht te houden. Daarbij komt nog, dat wij aan de eisen van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) moeten voldoen. Deze stelt dat wij van ieder artikel moeten kunnen aantonen wie de leverancier is en naar welke klant het is gegaan. Omdat wij sinds kort onze artikelen in Microsoft Dynamics Nav scannen, draaien wij daar onze hand niet meer voor om; ieder artikel traceren wij nu snel en eenvoudig, en wij hebben een goed overzicht in onze voorraden."

  
Sinds 1994 importeert en exporteert Delinuts vanuit Ede noten en gedroogde zuidvruchten. ‘Dit doen wij met 40 medewerkers. Ons grootste afzetgebied is nog steeds in Nederland, maar in het buitenland stijgt de omzet jaarlijks veel sneller dan de binnenlandse omzet. ‘In totaal hebben we ongeveer 1.200 klanten in ons bestand. Daaronder bevinden zich notenspeciaalzaken, marktkramen en bakkerijen, maar ook groothandels en grondstofverwerkende industrieën. Hiervan bestellen sommigen slechts een doosje pistachenoten per keer, terwijl anderen juist hele pallets bij ons afnemen. Daarnaast hebben we klanten die iedere week of alleen met de Kerst – vanwege de kerstpakketten – bestellen. Bij ons is dat allemaal mogelijk.’ Nieuwe ERP-software Vanaf de oprichting gebruikte Delinuts een standaard software pakket voor de financiële boekhouding en voorraadadministratie.
   
Herman Groothedde: "In 2006-2007 bleek dat dit pakket niet meer voldeed aan onze eisen. Wij zijn ons toen gaan oriënteren en uiteindelijk uitgekomen bij Microsoft Dynamics Nav van MySolutionStore. Zij implementeren voor een vaste prijs en in een vaste tijd en –voor ons heel belangrijk- hanteren het zogenaamde evergreen-principe, wat inhoudt dat na live gang alle software upgrades inclusief manuren zijn inbegrepen. Dat is prettig, want zo blijven wij up-to-date met onze software zonder extra te hoeven investeren. Informatie gelijk op het scherm Microsoft Dynamics Nav levert ons met een druk op de knop actuele informatie en daarnaast een veel beter inzicht in onze processen en cijfers dan voorheen. In het verleden werd een magazijnmutatie opgeschreven en pas de volgende ochtend door de administratie verwerkt."

  

"Om de voorraadverschillen terug te dringen en de traceerbaarheid op de rit te krijgen, zijn wij gaan kijken naar de mogelijkheden om artikelen in Microsoft Dynamics Nav te scannen en dat is gelukt.  

We zijn een jaar geleden met scannen begonnen. Dat viel in eerste instantie bepaald niet mee. Het heeft de nodige voeten in de aarde gehad om partij-registratie en scanning goed op de rit te krijgen, maar we zijn nu tevreden over het eindresultaat. De medewerkers in het magazijn merken dat het werkt. Ze worden echt door het systeem ondersteund. Er kunnen geen goederen meer het magazijn in of uit zonder dat ze gescand zijn. Tegenwoordig scant een magazijnmedewerker de picklocatie, de volgende locatie waar het naar toe moet en de aantallen, waarna alles real time in Dynamics Nav wordt verwerkt."

 

Logistiek manager Harry Budding (foto links): “Ik zie deze mutaties gelijk terug op mijn scherm en weet daardoor precies wat er in het magazijn gebeurt. Gaan er artikelen de deur uit, dan zie ik meteen dat de voorraad minder is. Vroeger factureerden we en zagen pas in een later stadium dat bepaalde artikelen niet meer op voorraad waren. Dat was eigenlijk te laat, maar met de partijregistratie zijn we nu up-to-date. Dat is ook handig voor onze verkopers. Zij hoeven niet meer te bellen met het magazijn om te checken of er voldoende voorraad is. Het scheelt ons allemaal heel veel tijd, terwijl de klant veel betere informatie krijgt. Verder hebben we de levertijden binnen de Benelux kunnen terugbrengen van 72 uur naar 24 uur en dat is ook een flinke stap voorwaarts. Door de gerealiseerde efficiencyslagen kunnen we groeien zonder dat we meer personeel nodig hebben. Zelfs op de administratie kunnen we het met een FTE minder af, terwijl de kans op fouten verlaagd is".

    

Genoeg toekomstplannen

Hoewel Delinuts nog maar relatief kort aan de slag is met Microsoft Dynamics Nav, zijn de eerste resultaten dus duidelijk. "We hebben nu beter inzicht in onze voorraad en we kunnen artikelen snel traceren. De mensen van MySolutionStore hebben de kennis en ze luisteren goed naar onze wensen en vragen. Op dit moment zijn we samen met hen druk bezig met het afronden van onze webshop, waarbij online orders direct Microsoft Dynamics Nav ingaan. We hebben genoeg plannen in ons hoofd, maar we doen het stap voor stap!"

Reageer op dit artikel