artikel

APS als toevoeging op bestaand TMS

Supply chain

H&S Groep is in Oss en Barneveld begin 2008 live gegaan met een advanced planning en scheduling (APS) oplossing bovenop het bestaande TMS. De implementatie is een uitvloeisel van een project dat al in 2005 is gestart en dat vanuit H&S de naam Plan-IT heeft meegekregen. Tegelijk met de implementatie bij H&S is ook Den Hartogh Liquid Logistics bezig met de uitrol van het APS.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 8 februari 2008.

Vanuit logistiek dienstverlener H&S is Feike Molema betrokken bij het APS-project. De business unit manager noemt de implementatie bij zijn bedrijf ‘uniek’. Hij gebruikt het woord, omdat hij in Nederland geen voorbeelden kent van een vergelijkbaar project. Wat maakt het project zo speciaal? Molema: “Ons TMS is feitelijk meer dan een TMS. Het is voor ons een ERP-oplossing. We zijn uitgekomen bij een volledig geïntegreerd APS, omdat we slimheid in de vorm van algoritmes wilden toevoegen aan de applicatie.”

      

Zoektocht naar TMS aanvulling

In 2005 startte H&S met de zoektocht naar een aanvullende oplossing op het TMS Transfusion van Inforit. Toen was er volgens Molema geen product dat kon voldoen aan de eisen van H&S. “En dat is er volgens ons nog steeds niet. We kozen uiteindelijk voor de huidige oplossing omdat we bang waren dat er een applicatie naast ons bestaande ERP zou komen. Daarmee liepen we het risico dat er op termijn functionaliteit vanuit het ERP overgeheveld moest gaan worden naar de APS oplossing”

           

Met partners CQM en Inforit om tafel

H&S sprak bij de selectie van de implementatiepartner met verschillende APS-leveranciers, maar koos uiteindelijk voor CQM. “We zijn daarna met zowel met Inforit als CQM om tafel gaan zitten om te kijken hoe we het beste algoritmiek konden toevoegen aan het TMS. Eind 2005 zagen we dat onze wensen haalbaar waren.” Op dat moment is besloten om ook Den Hartogh te vragen om mee te doen in het APS-project. Den Hartogh zit in hetzelfde pand als H&S, het voormalige pand van Eurovos. Den Hartogh nam in 2001 de chemietak van Eurovos over, en H&S de food-divisie. Beide bedrijven werken ook met Transfusion en zodoende was er voor beide bedrijven een voordeel te behalen door samen te werken.

Het kernpunt voor H&S Groep is dat het juiste materieel, de ladingdragende eenheden, op het juiste moment op de juiste plaats aanwezig is.

           

Identificeren van regels

“Aan het begin van het project zijn we gestart met het identificeren van alle regels op basis waarvan planningsbeslissingen worden genomen. En die hebben we vervolgens in het systeem vastgeleggd. Dat was de specifieke kennis, die in de hoofden van onze planners aanwezig is. Op basis van die ingevoerde kennis kunnen we nu een meerdaagse planning maken. Dat noemen we een MMP, zeg maar de tactische planning. Maar omdat we ook intermodaal werken, willen we uiteraard ook de route en de uiteindelijke reiniging laten plannen. De meest geschikte route en reiniging binnen het tactisch plan wordt nu door het systeem bepaald.”

       

Vastleggen constraints

Door ‘constraints’ vast te leggen in het systeem heeft H&S ervoor gezorgd dat er een constante manier van plannen is ontstaan en eventuele verschillen tussen de ene en de andere planner tot het verleden behoren. “Op die manier lukt het ook om ons materieel beter in te zetten.”  

         

Besparingen met APS

De besparingen die het bedrijf behaald met het APS is volgens Molema te vinden op meerdere gebieden, waaronder het hebben van een bredere planhorizon, een betere routekeuze, een betere inzet van materiaal maar ook bij het beheer van depotkosten. “Op basis van de herpositionering die het systeem aangeeft, weten we beter welk materiaal we vanuit welk depot moeten inzetten of verplaatsen. Ook kunnen we beter zien waar we uitkomen met leeg materieel.” Na de MMP planning volgt de truck/chauffeur-planning (TCP). Hier wordt met steun van de algoritmes een truck en chauffeur toegevoegd aan de ketens, zoals ze eerder zijn bepaald.

 

Plannen van ketens         

“Voorheen werden orders achter auto’s geplakt, nu zijn we dus in staat om ketens te plannen. Natuurlijk zullen er altijd verstoringen in de planning zijn, maar we zullen wel beter in staat zijn om die efficiënter dan voorheen te corrigeren.”

          

‘Invoeren in APS, systeem past route aan’

Al met al is H&S nu bijna twee jaar bezig van selectie tot livegang. Het bedrijf beschikt nu over een op maat gesneden oplossing voor de organisatie. “Naast het toewijzen van wie of wat aan welk materieel, daarbij rekening houdend met laadcapaciteit, isolatiewaarde, type pompen, kunnen we er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat het materiaal exact daar is waar het periodiek gekeurd kan worden.” Molema kan bijna niet wachten tot het systeem echt honderd procent live is. “We hoeven ons dan niet meer het hoofd te breken over hoe een rit uitgevoerd moet worden. En als sommige klanten eisen dat we de tanks op een bepaalde plaats reinigen, dan voeren we dat in het APS in en het systeem past daarop de route aan.”

Reageer op dit artikel