artikel

Samenwerking: Belangrijk om naar verbeteringen te blijven streven

Supply chain Premium

RAAMSDONKSVEER – Unaniem besloot een vakjury afgelopen maand dat de samenwerking tussen Kimberly-Clark, Lever Fabergé en ACR Logistics de meest innovatieve is uit een reeks kandidaten voor de eerste LogiMatch Award. Een interview met de winnaars.

Het Manufacturers Consolidation Centre (MCC) in Raamsdonksveer is volgens deskundigen een schoolvoorbeeld van samenwerking op logistiek gebied tussen verschillende partners in dezelfde supply chain. Voor het eerst in de geschiedenis bundelden verladers uit de fast moving consumer goods hun krachten; een concept dat ook nu nog zeer vooruitstrevend is.

 

Logistiek dienstverlener
Gezamenlijk gingen Kimberly-Clark en Lever Fabergé op zoek naar een geschikte logistiek dienstverlener voor hun plannen. Die werd gevonden in ACR Logistics. Het drietal slaagde er door het consolideren van de logistieke activiteiten in om de logistieke kosten te minimaliseren en de service naar hun klanten in een gloednieuw jasje te steken.

Het pionierschap, de moed, de inzet en de behaalde resultaten werden eerder dit jaar beloond. Met de uitreiking van de eerste LogiMatch Award kregen Lever Fabergé, Kimberly-Clark en ACR Logistics de erkenning die ze verdienen.

Moeilijk voorspellen
Toch was het voor Dik van den Berg, logistiek manager Benelux bij Kimberly-Clark, en Hedwig Klarenbeek, manager customer services & logistics bij Lever Fabergé Nederland, op de avond van de prijsuitreiking nog even zweten.

"We hadden goede hoop dat we de award zouden winnen", geeft Klarenbeek toe. "Zeker als je kijkt naar het thema van de avond; innovatieve samenwerking in de logistiek. Dat sluit exact aan bij wat we doen. Ik was dan ook teleurgesteld geweest als we niet bij de eerste drie hadden gezeten."

Maarten Bedaf, sitemanager ACR Logistics, knikt instemmend en vult aan: "Het is moeilijk om het oordeel van de jury te voorspellen. Er waren immers meerdere goede initiatieven die meedongen naar de prijs."

 

Vanuit perspectief
Volgens de drie is het lastig om een goede vergelijking te maken tussen de genomineerde samenwerkingsverbanden. "Wat voor de één een gepasseerd station is, is voor de ander misschien wel heel innovatief", weet Van den Berg.

De manager geeft aan dat het daarom belangrijk is om de kracht van iedere samenwerking te beoordelen vanuit het perspectief van de deelnemende partners. De fase waarin je als bedrijf zit, bepaalt in hoeverre een concept innovatief is.

Nog te vaak mis
Een vergelijking met de andere gegadigden durft het trio niet aan, maar over vernieuwing binnen de logistiek hebben ze een duidelijke mening: nog te vaak gaat het mis.

Van den Berg: "In veel gevallen wordt logistiek nog steeds gezien als een sluitpost, terwijl het net zo makkelijk is om het te zien als een verlengstuk van de commercie. Pas als je daartoe in staat bent, komen innovatieve ontwikkelingen vanzelf op gang. Dan kun je immers ook aan je klanten en afnemers aantonen dat er daadwerkelijk iets verbetert."

Klarenbeek is het roerend met Van den Berg eens en voegt toe: "Als je logistiek niet ziet als een strategisch element van je totale bedrijfsvoering, werkt het remmend op innovatieve ontwikkelingen. Daarom moet logistiek continu hoog op de agenda staan."

 

Vertrouwen
Om een samenwerking, welke samenwerking dan ook, tot een succes te maken, is vertrouwen nodig. Klarenbeek: "Je moet bepaalde angsten loslaten om progressie te kunnen maken. Veel bedrijven voelen nog te vaak een barrière en durven anderen geen kijkje te gunnen in hun keuken. Die denkwijze moet veranderen. Je moet het niet zien als een bedreiging, maar een verrijking."

Dat een logistiek dienstverlener onmisbaar is om de samenwerking vervolgens tot het gewenste succes te maken is voor Lever Fabergé en Kimberly-Clark wel duidelijk. Een goede dienstverlener heeft immers de gewenste kennis en middelen en kan zorgen voor schaalgrootte. "Maar", waarschuwt Van den Berg, "je moet je logistiek niet te vondeling leggen. Ook nadat je taken hebt uitbesteed, blijft het zaak om samen met je partners voortdurend naar verbeteringen te streven."

Overtuigd
Zelf blijven Kimberly-Clark, Lever Fabergé en ACR Logistics natuurlijk ook continu op zoek naar verbetermogelijkheden. Huidige optimalisatiepunten liggen bijvoorbeeld bij de invoering van een SSCC-label en een elektronische vrachtbrief, waarmee de inslag bij de klanten sneller verloopt.

Maar ook het zoeken naar een nieuwe partners voor het MCC behoort tot de verbeterdrang. Het winnen van de LogiMatch Award 2005 is daarbij zeker een hulpmiddel. "Het is immers makkelijker om potentiële partners te overtuigen met een succesvol en bekroond concept, dan met een geheel nieuw concept waarvan de voordelen nog moeten blijken en waarover menigeen sceptisch is", stelt Cees Smilde, algemeen directeur van ACR Logistics.

Smilde is er dan ook van overtuigd dat die nieuwe partner er komt. Al even zo overtuigd is hij van het feit dat het concept navolging zal krijgen. "Het is een werkbaar concept en een voor de hand liggende methode om efficiënter te werken en kosten te reduceren."

LOVENDE REACTIES
Zowel Lever Fabergé, Kimberly-Clark als ACR Logistics kregen lovende reacties voor het binnenslepen van de eerste LogiMatch Award. Niet alleen van derden, maar vooral ook uit de eigen organisatie werd positief gereageerd.

Enthousiaste collega’s van Van den Berg uit de VS gaven aan dat ze wilden dat er bij hun een dergelijke erkenning was. En bij Lever Fabergé wordt zelfs al in een aantal andere Europese landen gekeken naar de mogelijkheid om een vergelijkbaar concept op te zetten. "Dat geeft een enorme kick. Het is een mooie bevestiging dat we op de goede weg zitten", glundert Hedwig Klarenbeek, manager customer services & logistics bij Lever Fabergé, vol trots.

DANKWOORD
Tijdens zijn dankwoord bij de uitreiking van de LogiMatch Award 2005 bedankte Cees Smilde, algemeen directeur van ACR Logistics, niet alleen de jury, maar vooral ook de partners Kimberly-Clark en Lever Fabergé.

Een woord van dank voor de moed om gebaande wegen te verlaten. "Want als je een nieuwe weg inslaat, weet je dat er obstakels zullen zijn. Je komt wel eens kuilen of sloten tegen en soms moet je zelfs een stuk omlopen om je einddoel te bereiken. Er kan dan ook enige tijd verstrijken voordat het einddoel wordt bereikt. Maar als je vertrouwen behoudt in elkaar, kom je altijd waar je wilt komen. Want vertrouwen en een ijzersterke wil zijn de sleutel tot succes. Meer is er niet nodig", aldus Smilde.

Reageer op dit artikel