artikel

DA weer weerbaar voor marktontwikkelingen

Supply chain Premium

DA weer weerbaar voor marktontwikkelingen

DA Retailgroep heeft een turbulente periode achter de rug. In 2007 namen investeerders de DA Retailgroep over en dat betekende een grondige reorganisatie, waarbij ook de twee dc’s werden samengevoegd. Dit is in korte tijd doorgevoerd, wat de weerbaarheid van de organisatie heeft vergroot.

DA Retailgroep heeft een turbulente periode achter de rug. In 2007 namen investeerders de DA Retailgroep over en dat betekende een grondige reorganisatie, waarbij ook de twee dc’s werden samengevoegd. Dit is in korte tijd doorgevoerd, wat de weerbaarheid van de organisatie heeft vergroot.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: DA Retailgroep   Leverancier/dienstverlener: Slimstock
Plaats: Leusden  
Branche: detailhandel   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Retail   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

 

De dc’s in Zwolle en Den Bosch zijn samengevoegd, waarbij het distributiecentrum in de Brabantse hoofdstad is gesloten. In Zwolle is vlakbij het bestaande dc 4.000 m2 aan magazijnruimte bijgehuurd en is een mechanisatieslag gemaakt. De voorraden zijn verlaagd en de servicegraad is verhoogd van 93 procent naar 96 procent, onder andere door de implementatie van nieuwe bedrijfs- en logistieke software. En dat bij een afname van het personeel op het hoofdkantoor in Leusden van 220 werknemers naar 85 vandaag de dag. Gert Bos, directeur logistiek en IT bij DA: "De verlaging van het kantoorpersoneel betekende eigenlijk dat we sommige dingen niet meer konden doen, een aantal zaken zijn we op een andere manier gaan doen of hebben we uitbesteed."

 

2007 jaar met grote veranderingen

Onder leiding van externe investeerders draaide 2007 uit op een jaar met grote veranderingen voor de onderneming met in Nederland ruim 400 winkels. Maar nu een flink deel van die veranderingen is doorgevoerd en al in het eerste halfjaar van 2008 is afgerond, is de onderneming hoogstwaarschijnlijk wel goed voorbereid op de huidige dynamiek als gevolg van de ‘crisis’ .

 

Logistiek in stroomversnelling

"In 2007 is  een aantal beslissingen echt in een stroomversnelling gekomen. Er is in Zwolle 4.000 m2 aan nieuwe magazijnruimte gehuurd en daarnaast is er een groot bedrag in mechanisatie van het bestaande dc gestoken met als doel de productie te verhogen. Er is voor dat geld onder andere een zonesysteem uitgebreid met een pick-to-light oplossing en we kunnen nu van RF-scanning gebruik maken. In 2009 zal er in dat dc nog een mechanisatieslag gemaakt worden", aldus Bos.

 

Servicegraad verbeterd

De servicegraad naar de winkels (zelfstandig ondernemers) toe is door alle veranderingen verbeterd met enkele procenten. "Daar heeft de nieuwe voorraadbeheersoftware van leverancier Slimstock ook een belangrijke bijdrage aan geleverd. En indirect levert die betere prestatie natuurlijk meer omzet op", aldus Bos. Volgens de directeur logistiek en IT kan DA Retailgroep door de verbeterde kwaliteit van de organisatie nu ook meer en beter de keten sturen. "We volgen eigenlijk de wijze van werken zoals die eerder door Halfords ook is toegepast. We gaan het bestelsysteem van de ondernemers nu aansluiten op onze eigen systemen en creëren zo nog meer inzicht. Dit traject willen we in 2009 gaan opstarten."

 

Pilot rond bestelwijze

Bos spreekt al met al van een enorme uitdaging die het bedrijf heeft in deze lastige tijden. "We hebben de belangrijkste veranderingen bij ons dc afgerond, in 2009 gaan we een pilot draaien met een aantal winkels rond de nieuwe manier van bestellen." De nieuwe manier van bestellen moet ook resulteren in verdere verbetering van de schapbeschikbaarheid in de winkels. "Onze ondernemers hebben zelf natuurlijk ook alle baat bij een goede voorraadhoogte in de winkels. Maar het initiatief zal hier toch bij ons moeten liggen, .

 

‘2009 uitdagend jaar’

Kijkend naar de huidige situatie op de markt noemt Bos 2009 wederom een uitdagend jaar . "We zullen de prijsstijgingen heel goed in de gaten moeten houden, of beter gezegd, moeten zorgen dat prijsstijgingen zoveel mogelijk uitblijven zodat je voor de klant interessant blijft. Dat betekent onder meer dat de kosten koste wat kost laag moeten blijven. Kostenbeheersing en kostenbewustzijn in de organisatie is en blijft  zodoende een zeer belangrijk thema. En  Logistieke kosten horen daar zeker bij."

Reageer op dit artikel