artikel

CARe Schadeservice repareert op tijd met Quintiq

Supply chain

Projectgegevens Bedrijfsnaam: CARe Schadeservice   Leverancier/dienstverlener: Quintiq Plaats: Vianen   Onderleverancier/-dienstverlener: Quintiq Branche: automotive, machine- & apparatenbouw   Bedrijfsgrootte: groot: 400 of meer werknemers Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: 01-10-2008 Productnaam: Advanced Planning System (APS)   Ruim 90 procent van de klanten van CARe Schadeservice met autoschade krijgt hun auto voortaan gerepareerd op de afgesproken […]

CARe Schadeservice repareert op tijd met Quintiq
CARe schadeservice

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: CARe Schadeservice   Leverancier/dienstverlener: Quintiq
Plaats: Vianen   Onderleverancier/-dienstverlener: Quintiq
Branche: automotive, machine- & apparatenbouw   Bedrijfsgrootte: groot: 400 of meer werknemers
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: 01-10-2008
Productnaam: Advanced Planning System (APS)  

Ruim 90 procent van de klanten van CARe Schadeservice met autoschade krijgt hun auto voortaan gerepareerd op de afgesproken tijd terug. Deze vorm van servicelogistiek weten ze te realiseren door het gebruik van nieuwe Advanced Planning System (APS) van softwareontwikkelaar Quintiq. De APS-software werkt daarbij nauw samen met het bestaande eigen plansysteem ‘CAReView’. De benuttingsgraad in de werkplaats steeg er mee van circa 70 procent naar 90 procent.

 

Planning 

Net als in de logistieke dienstverlening is een statische planning in de autoschade herstel branche vaak onmogelijk. Een schadeherstel kan altijd onvoorzien uitlopen, of er komt wel een spoedgeval tussendoor", stelt consultant Front Office Jan de Bock van Care Schadeservice vast. "Door het gebruik van CAReView zorgt de APS-software onmiddellijk voor een nieuwe aangepaste planning. Deze planningen kunnen landelijk bekeken worden door alle vestigingsmanagers van onze schadeherstelbedrijven. Hiermee hebben deze niet alleen zicht in hun eigen planning, maar kunnen zij ook kijken naar de bezettingsgraad van de andere vestigingen. Als de eigen vestiging het werk op dat moment niet aankan, wordt de klus overgeheveld naar een andere vestiging.

 

Variabelen

CARe schadeservice werkt ook met het backoffice pakket Careflow. Dat is een apart softwarepakket voor de gehele schadeafhandeling,rapportages en managementinformatie. Het succes staat of valt echter door het consequent invullen van alle benodigde gegevens in het programma voor en tijdens de herstelwerkzaamheden.

 Als een medewerker bijvoorbeeld begint met demontage, moet hij dit wel eerst in het systeem melden. Hij doet dit doormiddel van het klokken. Het systeem weet dan wanneer er aan een klus wordt begonnen en wanneer hij er mee gereed is. Als variabelen zijn namelijk niet alleen de beschikbaarheid, maar ook persoonsgebonden kennis en ervaring in het systeem te voeren. Ook voor de interne planning op de vestigingen biedt het pakket voordelen. Bij voorbeeld sneller een nieuwe planning opbouwen, wat handig is als er bijvoorbeeld een monteur ziek is. Het systeem houdt daarbij ook rekening met afhankelijkheden tussen de processtappen. De spuitafdeling kan pas van start als de voorbewerking is afgerond en de eindcontroleur doen pas de eindcontrole als iedereen klaar is. Door de elektronische planning zien de werkplaatsen ook beter wanneer zich een piek in het werk aandient. Om te voorkomen dat hierdoor te veel werkdruk voor medewerkers ontstaat of leeg loop ontstaat, kan dan op tijd capaciteit van andere vestigingen worden ingeschakeld.’

 

Inzicht

"In de keuze voor de APS-planningssoftware zijn we beslist niet over één nacht ijs gegaan", stelt Jan de Bock. "In 2001 hebben we al een pilot met dit systeem bij een paar van onze vestigingen succesvol afgesloten. Nu plannen al onze vestigingen in CAReView." CARe Schadeservice handelt jaarlijks zo’n 100.000 schades af. Het bedrijf telt nu in totaal 55 vestigingen in Nederland. "Het grote voordeel van de software van Quintiq is dat we inzicht krijgen in de werklast op de verschillende vestingen, die we kunnen zien in een ‘Regio View’."

 

Jan de Bock: "We kunnen een schadegeval dan naar die vestiging sturen waar de wachttijd het kortst is, zodat schades sneller kunnen worden afgehandeld".

"Als er onverhoopt geen onderdelen beschikbaar zijn, kunnen we een werkorder  noodgedwongen even op ‘hold’ tot de onderdelen zijn gearriveerd. Dit zou in de toekomst automatisch kunnen worden ingericht."

Reageer op dit artikel