artikel

Still brengt servicemonteurs in beeld

Supply chain

De reactietijd van de servicemonteurs van Still is de afgelopen maanden met tien procent verbeterd door de invoering van TomTom navigatie en drie grote 32 inch flat screens op de serviceafdeling.

Still brengt servicemonteurs in beeld

De reactietijd van de servicemonteurs van Still is de afgelopen maanden met tien procent verbeterd door de invoering van TomTom navigatie en drie grote 32 inch flat screens op de serviceafdeling.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Still Intern Transport   Leverancier/dienstverlener: Tomtom international
Plaats: Hendrik-Ido-Ambacht  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: TomTom  

De schermen op de planningsafdeling van intern transportleverancier Still tonen continu de exacte positie van de servicebus van de monteur, zodat de planning de dichtstbijzijnde specialist naar een spoedgeval kan sturen.

 

Regio per scherm

Informatie die vroeger vooral in het hoofd van de servicecoördinator beschikbaar was, is nu direct inzichtelijk op drie grote LCD-schermen met een beelddiagonaal van 81 cm. Alle ruim 110 mobiele servicemonteurs zijn te herkennen op de landkaart die het scherm weergeeft. "Voor een optimaal overzicht  komt elk scherm overeen met een regio in het land", vertelt servicemanager Wim de Vries enthousiast. "Noord, Midden en Zuid, de zes coördinatoren kunnen op basis van werkelijke informatie direct zien of een monteur beschikbaar is en hoe lang het zal duren voor hij op de plaats van bestemming is. Voor klanten met een spoedgeval is dat vaak essentiële informatie."

 

Elke servicebus

Het nieuwe systeem is sinds begin dit jaar actief en gebaseerd op de navigatietechnieken van de TomTom’s die in elke servicebus zijn geïnstalleerd. Dankzij de nauwkeurige informatie en navigatie is de monteur gemiddeld 10 procent sneller ter plaatse en kan er zelfs regio-overschrijdend slim op storingsmeldingen worden gereageerd. Via de beeldschermen maakt Still tevens de andere prestaties, zoals klanttevredenheid en servicekwaliteit, van haar dienstverlening inzichtelijk voor de servicemedewerkers. Hierdoor kan men eventueel zinvol bijsturen als daaraan behoefte blijkt te zijn.

 

Big brother-gevoel

Sommige monteurs  hadden in eerste instantie een ‘big brother-gevoel’ maar al snel zagen ze ook de grote voordelen van het TomTom-systeem . De Vries: "Je kunt als je gaat inzoomen precies zien wie stilstaat en wie een ommetje maakt om bij de Gamma een moertje te halen. Maar ze merken natuurlijk vooral de voordelen van het navigatiesysteem; minder zoeken, meer efficiëntie en dus minder werkdruk." 

Reageer op dit artikel