artikel

World Class Manufacturing bij DAF Trucks

Supply chain Premium

De overstap op reachtrucks heeft vrachtwagenproducent DAF de nodige ruimte rondom de assemblagelijnen gebracht. De nieuwe aanpak van de lijnbevoorrading en het bijbehorende intern transport passen binnen de missie ‘World Class Manufacturing’, die DAF integraal doorvoert.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in LogistiekKrant op 23 september 2005.

Behoedzaam rijdt de rode BT Reflex reachtruck voor de vrachtwagen langs die langzaam doorschuift over de assemblagelijn. De lading is een nieuwe voorraad aandrijfstangen, ze zijn nodig op het werkstation direct naast de lijn. Wat de stapelhoogte betreft, is de reachtruck geen voor de hand liggende truck in deze setting. “Maar wel wat de benodigde gangpadruimte betreft”, verduidelijkt Wim van Duijnhoven, die verantwoordelijk is voor de logistieke projecten binnen de productie van DAF.

     

De senior logistics engineer legt uit dat binnen de aanpak van World Class Manufacturing DAF graag alles de ‘first time right’ wil doen, oftewel de eerste keer alles perfect. Hierin past de overstap naar ‘Direct Line Feeding’. Een methodiek die tot minder handelingen in het logistieke proces leidt. Onderdelen komen niet meer eerst via het centrale magazijn binnen, maar worden direct aan de lijn aangeleverd of bij zogeheten ‘satellite stores’, compacte magazijnen dicht bij de productieplaatsen. Inmiddels zijn er meerdere van deze ‘satellite stores’, waarvan drie in de truckfabriek.

       
Minder tussenvoorraden

“Direct Line Feeding heeft ertoe geleid dat de tussenvoorraden aanzienlijk zijn gereduceerd”, vervolgt Van Duijnhoven. “Het was de uitdaging om dit te combineren met de doelstelling de inrichting van de fabrieken nog overzichtelijker en transparanter te maken. Stellingen zijn om die reden niet hoger dan 1,50 meter.”

       

Bij dit streven bleek het gangpad tussen de stellingen de sleutel tot het succes te zijn. De ruimte die DAF won door het reduceren van de gangpadbreedte was direct bruikbaar voor opstelling van de lijnvoorraad. Voordat een nieuwe lay-out ontworpen werd moesten de vrachtwagenproducent eerst uitdokteren welk intern transportmiddel hierin zou passen en de gewenste ruimtebesparing zou opleveren.

          

“Dit was géén eenvoudige keuze”, aldus Van Duijnhoven. “We hebben maar liefst zes verschillende opslagmethodieken de revue laten passeren, met als gevolg verschillende oplossingen die afzonderlijk aan een aantal eisen getoetst moesten worden.”

       

Diverse overwegingen

Vier van de oplossingen kwamen uit de koker van BT. Er is onder andere gekeken naar de Veflex VR met draaikop die DAF ook in de productie van de motoren gebruiken. Echter, het manoeuvreren met de truck, de eisen die gesteld worden aan het werken met smallegangentrucks (er mogen zich géén personen gelijktijdig in de gang met de truck bevinden) en de korte afstand (ca. 100 meter) leverde binnen de assemblage niet de juiste oplossing.

         

Van Duijnhoven: “We hebben even stil gestaan bij een vierweg reachtruck, maar dat leverde niet het gewenste resultaat op. Een andere optie was een speciale vorkheftruck met draaikop, maar ook dat was niet de juiste keuze. Uiteindelijk bleek de BT Reflex reachtruck het beste te passen vanwege haar prestaties, de mogelijkheid om de verschillende typen emballage te handlen en omdat er met reachtrucks wel personen in de gangen actief mogen zijn naast de reachtruck.”

        

Acceptatie

De keuze voor 25 reachtrucks betekende een forse overstap voor de circa zestig vorkheftruckchauffeurs. “Het rijcomfort en het werken met een reachtruck is een totaal andere dan die van een vorkheftruck”, vertelt Frank de Haas, beheerder intern transportmaterieel wijzend op de ondergrond. “Deze tegelvloer binnen onze fabriek is meer geschikt voor vorkheftrucks vanwege de oneffenheden. Maar de toepassing vraagt om een reachtruck.”

          

Om de reachtrucks geschikt te maken voor de omstandigheden in Eindhoven zijn ze alle uitgerust met een luchtgeveerde stoel die per bestuurder makkelijk naar wens instelbaar is. Ook is er speciaal voor DAF een accumulator ontwikkeld. Deze dempt de bewegingen van de mast en vangt de schokken op die de last uitoefent op de truck. Uiteraard kregen alle chauffeurs een uitgebreide training van BT.

         

“Ik rij nu bijna een jaar op de reachtruck en wil liever niet meer terug naar de heftruck”, stelt chauffeur John Jacobs (33) van DAF Trucks die zojuist de lading aandrijfassen heeft neergezet. “Het was in het begin wel wennen, maar net als de meeste collega’s ben ik nu echt tevreden. Je hebt in beide rijrichtingen prima zicht en je kunt makkelijk werken. Helemaal goed wordt het als de vloer wordt verbeterd. Dan komen de voordelen van de reachtrucks pas echt tot hun recht.”

       

Naast de verandering van type truck betekende de nieuwe werkwijze ook verandering van taken voor de chauffeurs. Zij zijn nu voor hun cel binnen de assemblage verantwoordelijk voor de lijnbevoorrading en moeten ervoor zorgen dat de voorraad in de lijnzone op peil blijft.

         

Kader bij artikel:

RESULTATEN VAN OVERSTAP

• Bespaart ruimte in gangpaden

• Verhoogt opslagcapaciteit

• Verlaagt tussenvoorraden

• Vermindert aantal logistieke handelingen

• Leverancier BT

Reageer op dit artikel