artikel

Nationaal debat Inkoop en Marketing in B2B

Supply chain

NEVI en NIMA organiseren op 1 oktober tijdens de Industriële Week het Nationaal Debat Inkoop en Marketing in Business to Business. Tijdens het debat dat wordt gesponsord door VNU en Scenter zullen topinkopers de discussie aangaan met topmarketeers onder leiding van debatleider Maarten Pieter van der Vlugt (Scenter).

Debaters zullen de knelpunten van het inkoop- en verkoopproces op scherp stellen. Er wordt gekeken naar kansverhogende succesfactoren en besproken hoe deze kansen te grijpen zijn.

 

Dezelfde achtergronden
Marketeers en inkopers handelen op basis van dezelfde achtergronden en tegelijk zijn hun doelstellingen tegengesteld. Marketeers proberen zoveel mogelijk te verdienen door waarde toe te voegen aan producten of diensten. Inkopers proberen zoveel mogelijk te verdienen door de prijzen van producten, diensten en processen zo laag mogelijk te houden. Een marketeer wil het liefst een uniek product in de markt zetten om zich goed te kunnen onderscheiden. Een inkoper wil juist het liefst een commodity bestellen om daarmee de inkoopkosten te drukken.

 

Marges onder druk

De marketeer beweert dat door de werkwijze van de inkoper de marges onnodig onder druk komen te staan en dat productontwikkelingen en verbeteringen hierdoor stil blijven staan. De inkoper beweert daarentegen dat de marketeer door zijn werkwijze het inkoopproces onnodig ondoorzichtig maakt waardoor de kosten onnodig hoog zijn en innovaties niet naar de markt stromen.

 

Het debat bijwonen? Opgeven kan via www.industrieleweek.nl

 

Reageer op dit artikel