artikel

Mobiel voorraadbeheer bij Autobar Holland

Supply chain Premium

Mobiel voorraadbeheer bij Autobar Holland

Welke spareparts hebben de servicemonteurs onderweg bij zich en wie kan een onderdeel snel doorgeven aan een collega? Autobar Holland heeft het antwoord hierop steeds paraat via Field Vision met mobiel voorraadbeheer. “Zo kunnen we slimmer omgaan met onze voorraad.”

Welke spareparts hebben de servicemonteurs onderweg bij zich en wie kan een onderdeel snel doorgeven aan een collega? Autobar Holland heeft het antwoord hierop steeds paraat via Field Vision met mobiel voorraadbeheer. “Zo kunnen we slimmer omgaan met onze voorraad.”

Projectgegevens
Bedrijfsnaam:   Leverancier/dienstverlener: Tensing
Plaats: Dordrecht  
Branche:   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype:   Datum ingebruikname:
Productnaam: Field Vision  

Autobar Holland in Dordrecht heeft een buitendienst van zo’n 90 medewerkers die in ons land onder andere de bekende koffie-, thee- en frisdrankautomaten plaatsen en onderhouden. Sinds april 2006 maken ze daarbij gebruik van de Field Vision mobiele oplossing van Tensing (zie ook www.tensing.com).

Alle servicemonteurs hebben een Symbol MC 9002 PDA met ingebouwde scanner en GPRS-communicatie. Opvallend is dat de handterminal niet alleen wordt ingezet voor de orderontvangst en werkbonadministratie, maar ook voor mobiel voorraadbeheer.

 

Dispatch

In de praktijk werkt het systeem als volgt. Op kantoor maakt Autobars serviceplanning gebruik van Field Vision Dispatch, een planningstool dat is gekoppeld aan het IBS ERP-systeem van Autobar. Storingen en onderhoudswerkzaamheden worden met Dispatch ingepland en vervolgens als werkorders doorgestuurd naar de PDA’s van de betreffende monteurs.

Op de PDA kan de monteur naast de order ook de achterliggende informatie en de klanthistorie opvragen. Bovendien vult hij er de werkbon op in, die via GRPS-communicatie real time naar kantoor wordt verstuurd. Zo hebben de planners steeds een actueel inzicht in de voortgang van het serviceproces.

 

Grijpvoorraad scannen

Daarnaast kan een servicemonteur via de Symbol bekijken of hij een onderdeel bij zich heeft. Van elk onderdeel dat hij gebruikt, scant de monteur de barcode voordat hij het plaatst. Op dat moment wordt de grijpvoorraad van de servicebus op de PDA bijgewerkt, terwijl ook een voorraadwijziging naar het Dispatch- en ERP-systeem op kantoor wordt verstuurd.

“De planning heeft nu altijd een up-to-date overzicht over welke onderdelen zich in welke servicebus bevinden”, vertelt Arno van den Hurk, ICT-manager bij Autobar Holland. “Dat heeft voor ons verschillende voordelen. Als bijvoorbeeld een monteur een onderdeel zelf niet meer bij zich heeft, kan de planning snel zien welke collega in de buurt het nog wel heeft en door kan geven. Zo hoeft het onderdeel niet vanuit het centrale magazijn in Dordrecht verstuurd te worden.”

 

Slim voorraadbeheer

Ook op een ander front gaat Autobar nu slimmer om met de mobiele voorraad in de servicewagens. Van den Hurk: “Elke bus heeft een heel scala aan artikelen bij zich. Omdat we precies weten wat op welk moment aanwezig is, vervangen we niet meer meteen elk schroefje dat op is. We wachten tot een bepaald deel van de voorraad verbruikt is en vullen dan alle onderdelen weer aan tot het maximum. Zo sparen we regelmatig een bevoorradingsronde uit en nemen ook meteen een dreigend onderdelentekort weg.” Het bevoorraden van de servicemonteurs gebeurt overigens ’s nachts. Een vervoerder brengt de nieuwe voorraad bij de monteurs aan huis en neemt te repareren onderdelen mee terug naar Dordrecht.

 

Autobar investeerde een kleine € 80.000,- in de kantoorsoftware van Field Vision en circa € 1.500,- per handterminal. Van den Hurk verwacht dit binnen twee jaar terug te verdienen. “Naast een slimmer voorraadbeheer besparen we fors op de communicatiekosten. Ook kunnen we de monteurs efficiënter inzetten dan voorheen en zijn we in staat onze klanten beter te informeren over het serviceproces.”

 

Tekst: Sandra Waenink; uit DataCollect 2

Reageer op dit artikel