artikel

Inkoopsoftware moet je integraal benaderen

Supply chain

Softwarepakketten voor Supplier Relationship Management worden steeds breder, zo concluderen de consultants van Capgemini. Dat is goed want juist door inkoop integraal te benaderen, worden de voordelen behaald.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in IT Logistiek op 1 november 2004.

De meeste Nederlandse bedrijven gebruiken voor de inkoopfunctie hun ERP-systeem. ‘Toch zien we bedrijven voor een deelgebied als sourcing of catalogusmanagement toch nog naar speciale software grijpen’, zegt Rob van der Kolk van Capgemini, die meewerkte aan een rapport over inkoopsoftware oftewel Supplier Relationship Management (SRM). Onder handelsbedrijven ziet hij dat software voor het uitvoeren van veilingen steeds populairder wordt. ‘Niet om lagere prijzen te bedingen, maar om sneller te kunnen onderhandelen.’

         

Van der Kolk benadrukt het belang van een integrale aanpak van inkoopsoftware. ‘Je kunt op strategisch niveau via sourcing goed onderhandelen, maar als je vervolgens het contractmanagement niet goed voor elkaar hebt kun je daar op operationeel niveau vervolgens niet van profiteren. Andersom geldt hetzelfde: sommige bedrijven hebben hun e-procurement perfect op orde, maar behalen weinig voordeel omdat ze op strategisch niveau niet de juiste voorwaarden hebben bedongen.’

          

Vooral dit laatste heeft er volgens Van der Kolk voor gezorgd dat bedrijven niet meer zo snel in SRM investeren. ‘E-procurement heeft niet opgeleverd wat bedrijven hadden gehoopt en dan wordt het voor een inkoopafdeling moeilijk om goedkeuring voor nieuwe projecten te krijgen.’ Daarom adviseert Capgemini: bekijk SRM integraal, want dan zijn de voordelen aanmerkelijk groter dan bij de implementatie van de losse componenten.

       

Tabel bij artikel: LEVERANCIERS SUPPLIER RELATIONSHIP MANAGEMENT

Capgemini maakte een overzicht van SRM-leveranciers en geeft aan hoe ze scoren op vijf functionaliteitsgebieden. Hierbij is geen rekening gehouden met de kosten die ermee zijn gemoeid. Het volledige rapport is gratis te downloaden op www.nl.capgemini.com/overcapgemini/publicaties/2004/srm

Strategische inkoop: hieronder valt sourcing, oftewel het kiezen van een leverancier

Contractmanagement: opstellen, vastleggen en gebruiken van inkoopcontracten

Catalogusmanagement: vastleggen, beheren, valideren en gebruiken van catalogi

Operationeel inkoop: hieronder valt e-procurement, oftewel het plaatsen van inkooporders via internet

Purchasing intelligence: hieronder valt spendanalyse en leveranciersbeoordeling

Reageer op dit artikel