artikel

Bobike maakt nieuwe start met ERP en BI

Supply chain Premium

Projectgegevens Bedrijfsnaam: Bobike   Leverancier/dienstverlener: Infor Plaats: Doesburg   Branche: fast moving consumer goods   Bedrijfsgrootte: klein: 20 – 99 werknemers Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: Productnaam: ERP LN   Kinderzitjesfabrikant Bobike in Doesburg is eerder dit jaar live gegaan met ERP LN van softwareleverancier Infor. Naast ERP LN werd ook de business intelligence (BI)-oplossing […]

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Bobike   Leverancier/dienstverlener: Infor
Plaats: Doesburg  
Branche: fast moving consumer goods   Bedrijfsgrootte: klein: 20 – 99 werknemers
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam: ERP LN  

Kinderzitjesfabrikant Bobike in Doesburg is eerder dit jaar live gegaan met ERP LN van softwareleverancier Infor. Naast ERP LN werd ook de business intelligence (BI)-oplossing Iqbs geïmplementeerd. Voor Frans Brackel, logistiek manager bij Bobike is het prettig

werken met de maatwerkloze oplossingen.

Bobike, onderdeel van Dremefa, kende een paar jaar geleden een moeilijke periode. Het zag zich gedwongen om het aantal werknemers terug te brengen van 80 naar 45. Dat was een gevolg van een, zoals dat fraai heet, strategische heroriëntatie. Er kwam een strategisch overlegteam, dat de visie en kernwaarden voor de toekomst opstelde.

Het bedrijf had tot 2005-2006 twee belangrijke activiteiten.

De eerste was de ontwikkeling en productie van halffabricaten van kinderzitjes voor fietsen én het in elkaar zetten daarvan.

De tweede activiteit was hetzelfde proces voor autostoeltjes voor kinderen.

Besloten werd, vanwege toegenomen concurrentie van andere bedrijven, die laatste activiteit te verkopen. Tegelijk met de verkoop van de ontwikkeling en productie en kinderstoeltjes werd besloten dat Bobike een internationale markt–leiderpositie op de kinderfietszitjes markt moest nastreven. In de Benelux is het al marktleider, evenals in Denemarken.
 

Nieuw ERP nodig

Om dat strategische doel te ondersteunen, was een nieuw ERP-pakket nodig of een herinrichting van het bestaande systeem. Het oude Baan IV-pakket was qua inrichting sowieso aan vervanging toe. “Het voldeed niet meer aan de wensen van de nieuwe Bobike organisatie”, aldus Frans Brackel. “In Baan IV werkten we veel met negatieve voorraden. We waren in staat onze klanten te beleveren, terwijl de productie in het systeem nog niet gereed gemeld was. Dat leidde tot voorraadverschillen, iets dat in ERP LN niet meer kan. Daarnaast geeft business intelligence oplossing Iqbs ons veel meer inzicht in de orderstroom.”

Via het ERP is het mogelijk om aan de hand van efficiency units verkooporders één op één te koppelen aan productieorders. Order grouping en clustering van productie- opdrachten is volgens Brackel een fluitje van een cent. “Zo weten we altijd voor wie welke opdracht is bestemd.”

’s Nachts verwerkt Iqbs alle veranderingen en maakt een dashboard-overzicht van alle belang- rijke performance indicatoren, die voor bijvoorbeeld de logistiek manager zichtbaar is.
 

Duidelijkheid

Bobike heeft met ERP LN en de business intelligence oplossing Iqbs volgens Brackel naast meer mogelijkheden ook vooral duidelijkheid geschapen voor zichzelf. “Als je nu iets maakt, dan is dat altijd voor een order. Productieopdrachten zijn voorzien van een leverdatum en een artikelgroep en daarop kunnen we nu clusteren.” Doordat het nu vrij snel mogelijk is om lijsten af te drukken met de benodigde onderdelen voor een ordercluster, is ook direct zichtbaar of die orders daadwerkelijk kunnen worden gemaakt. Zo weten ze bij Bobike al bij de orderregistratie of een product leverbaar is.

De intentie voor de aanschaf van ERP LN was door Bobike eigenlijk al in 2004 uitgesproken, maar pas toen ze bij het bedrijf voor honderd procent zeker waren van verbetering ten op–zichte van Baan IV én het mogelijk was Iqbs eraan te koppelen werd besloten tot de implementatie ervan. Een van die verbeteringen was het hebben van inzicht in de marges die worden behaald bij welke klanten.

Brackel: “Dat hadden we uiteraard ook wel in Baan IV, maar het kostte veel meer moeite om die gegevens boven water te tillen. Je was zo een kwartier kwijt met het uitpluizen van allerlei statistieken, nu zijn het hapklare brokken. Met één druk op de knop ben je klaar, heerlijk.”
 

Duitse markt

Bobike wil stap voor stap marktleider in Europa worden. Duitsland staat nu op de rol. “Qua capaciteit is dat hier prima op te vangen met twee productielijnen. We maken het grootste deel van de onderdelen zelf, dus hebben we de mogelijkheid om snel meer te produceren.”

Reageer op dit artikel