artikel

Tuincentrum Overvecht heeft integraal retailpakket van IFS

Supply chain

Tuincentrum Overvecht, met veertien tuincentra en twee distributiecentra, is in februari live gegaan met een nieuw ERP-systeem. ‘We zijn een echt seizoensbedrijf, dus een module voor campagnemanagement was een belangrijke eis.

Tuincentrum Overvecht heeft integraal retailpakket van IFS
Tuincentrum Overvecht

Tuincentrum Overvecht, met veertien tuincentra en twee distributiecentra, is in februari live gegaan met een nieuw ERP-systeem. ‘We zijn een echt seizoensbedrijf, dus een module voor campagnemanagement was een belangrijke eis.’

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Tuincentrum Overvecht   Leverancier/dienstverlener: IFS Benelux
Plaats: Utrecht  
Branche: land- & tuinbouw   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Retail   Datum ingebruikname: 12-02-2007
Productnaam: IFS Retail  

Na een uitgebreid selectietraject viel de keuze begin vorig jaar uiteindelijk op een op de retail toegesneden ERP-pakket van softwareleverancier IFS. Tijdens de klantendag van IFS vorige week, legde Paul Mars van Tuincentrum Overvecht uit welke eisen zijn bedrijf zoal aan het nieuwe pakket stelt:

 

  • parts management; het pakket moest kunnen omgaan met een veelheid aan artikelen
  • is moest een koppeling zijn met de kassa’s in het tuincentrum
  • voorraadallocatie; voorraden moesten op de juiste manier aan vestigingen worden toegewezen (zowel pushgedreven op basis van forecasts als pull-gedreven op basis van de actuele vraag in een bepaald tuincentrum)
  • campagnemanagement (dat wil zeggen planning, inkoop, distributie en verkoop van promotie-artikelen)
  • inzicht in logistieke kosten

 

Inzicht in kosten

Inzicht in de kostenopbouw van een product wordt steeds belangrijker nu veel producten uit het verre oosten worden geïmporteerd, vertelt Mars. ‘Je moet inzicht hebben welke kosten er al gemaakt zijn op het moment dat een product in ons distributiecentrum arriveert. Denk aan transportkosten, importheffingen, maar ook aan de kosten die worden gemaakt bij het coderen van artikelen met bijvoorbeeld een EAN-code.’

 

Livegang geen schoonheidsprijs

De livegang begin dit jaar verdiende volgens Mars niet de schoonheidsprijs. ‘We groeien snel en we kregen er op dat moment weer vier nieuwe filialen bij. Toen was de vraag: nemen we die meteen mee of houden we die buiten de implementatie?’ Besloten werd om ze toch mee te nemen. ‘Er zijn momenteel nog wat puntjes die we op moeten lossen, maar in goed overleg met IFS komen we daar zeker uit.’

 

Lees ook:

 

Reageer op dit artikel