artikel

Groothandel Sitecom tevreden met ERP van Unit 4 Agresso

Supply chain Premium

Groothandel Sitecom tevreden met ERP van Unit 4 Agresso

Sitecom kan met het nieuwe systeem beter inspelen op de eigenschappen van de markt, zoals hoge omloopsnelheden en de relatief korte levensduur van producten. Daarnaast bespaart het aanzienlijk op de voorraadkosten

Sitecom kan met het nieuwe systeem beter inspelen op de eigenschappen van de markt, zoals hoge omloopsnelheden en de relatief korte levensduur van producten. Daarnaast bespaart het aanzienlijk op de voorraadkosten

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Sitecom   Leverancier/dienstverlener: Unit 4
Plaats: Rotterdam  
Branche: groothandel non-food   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Groothandel   Datum ingebruikname: 01-03-2006
Productnaam: Agresso Wholesale  

Weinig mensen kunnen dankzij internet nog om computers en toebehoren heen. Die wetenschap bezorgde ook Sitecom geen windeieren. Sinds de verzelfstandiging van het bedrijf in 2001 groeide het als kool. Een samenvoeging met een ander bedrijf volgde, een nieuw ERP was noodzaak. Nu, een jaar later, maakt het bedrijf de balans op en één van de belangrijkste verbeteringen is een enorme besparing op voorraadkosten.
 
Zoals zo vaak was de directe aanleiding voor het vervangen van het oude ERP het niet meer voldoen van dat pakket aan de wensen van de moderne veranderde tijd. Pim Schoonenberg, ceo bij Sitecom: “Exact voor Dos was een prima financieel pakket en we hebben het lang gebruikt toen we nog een echte handelsonderneming waren, zoals we zijn gestart, maar we wilden graag beter de goederenstroom kunnen volgen en meer flexibiliteit. Dat lukt ons nu via Agresso Wholesale, een ERP van Unit4Agresso.“
Van een handelsonderneming veranderde Sitecom in een onderneming die dichter tegen de producerende bedrijven aanschurkt. Daardoor kregen de zaken als kostprijs en looptijd meer belang, Sitecom wilde meer planmatig werken.  Schoonenberg: “We wilden graag weten wanneer een product exact binnenkomt. We hebben bij onze producten te maken met minimaal vier, maximaal acht weken productie. Op die periode hebben we helaas weinig invloed. Daarna is er de gemiddelde transporttijd van vier weken. Vanuit Taiwan 28 dagen, vanuit Hongkong 24 dagen. En het is goed om met dergelijke levertijden snel te kunnen schakelen als een levering een dag vertraging oploopt.”
 

ERP in vier maanden live
De implementatie van het nieuwe ERP ging in sneltreinvaart. Op 1 juli 2005 ging Sitecom live, terwijl de implementatie vier maanden eerder startte. “Vier maanden was misschien wel wat erg snel. Dat zeg ik onder meer omdat we niet veel later een ander bedrijf in Sitecom hebben ingepast en in 2006 ook nog eens zijn verhuisd”, aldus de ceo. Nadat het nieuwe ERP in gebruik was genomen konden de gewenste veranderingen worden doorgevoerd. In de eerste plaats was dat de verandering van een typische verkopersorganisatie naar een organisatie die zich meer richt op accountmanagement. Met de klanten wordt gekeken naar geplande acties en ontwikkelingen op termijn en daarop worden accountplannen gemaakt. “Waar we voorheen veel putten uit de beschikbare handelsvoorraad, werken we nu samen met de winkelketens door gezamenlijk een rolling forecast op te stellen. Dat zorgt voor een tijdige beschikbaarheid van de artikelen en bijkomend voordeel is dat de accountmanagers zich medeverantwoordelijk voelen voor de inkoop- en voorraadniveaus”, aldus Schoonenberg.

Impact veranderingen groot
 
Impact veranderingen
Na de implementatie en de verhuizing, waarbij drieduizend pallets moesten worden verplaatst, ligt de focus van het bedrijf weer op producten en klanten. “Dat werd wel tijd, al met al ben je met al die veranderingen toch heel wat tijd kwijt, en de impact van die veranderingen is toch groter dan gehoopt. Maar nu, ruim een jaar later hebben we veel plezier van de nieuwe software.” Schoonenberg vindt het moeilijk om aan te geven of het realistisch is dat pas na een jaar echte vooruitgang zichtbaar is dankzij de nieuwe software. “Als je terugkijkt zie je wel wat er wel en niet is goed gegaan. Maar je ziet vooral ook de veranderingen en hoe je nu op de nieuwe situatie bent ingespeeld. We doen nu bovendien meer met minder mensen. Ook dat is een besparing. En de controle op het bedrijf in zijn geheel is nu veel beter dan voorheen, mede dankzij de betere managementinformatie die het systeem biedt.”

 

Retourstroomlogistiek
Na de IT- en organisatorische veranderingen is er de verandering op het vlak van de retourstromen. Retourartikelen uit de elektronicawinkels als Dixons, MediaMarkt, OfficeCenter en Dynabite worden nu wel geregistreerd. Schoonenberg: “Dat goed registreren is belangrijk, want we vergoeden geleverde defecte goederen. Dus moet je die stroom goed monitoren. Eerder ruilden we retouren wel eens voor snellopers.” De koppeling via EDI met Makro, Office Center en MediaMarkt is onlangs gemaakt. Orders komen elektronisch binnen. Er is nog wel een dubbele controle op deze orders, maar het scheelt volgens de Sitecom ceo bergen tijd aan invoerwerk. “Zo’n EDI-koppeling is zinvol, omdat veel van die elektronicaketens veel vestigingen hebben. Voor hen is EDI een belangrijke service, je praat toch gauw over 100 filialen met ieder 1 à 2 orders per week. En die hoeven wij ook niet meer in te voeren. De berichten met logistiek dienstverlener Bax Global gaan vervolgens heen en weer via XML.”

 

Blijven aanpassen
De opmerkingen van Pim Schoonenberg, ceo bij Sitecom over de noodzaak van de veranderingen en de service aan elektronicaketens zijn prima te vangen in een citaat van hemzelf. “Als je ons vergelijkt met een groentegroothandel, dan kun je zeggen dat die groentegroothandel streeft naar optimalisatie van zijn weinig veranderende processen. Wij zullen ons gezien de markt waarin we actief zijn wel steeds moeten aanpassen aan de wensen van de klant.”

 

Pim Schoonenberg: “De controle op het bedrijf in zijn geheel is nu veel beter dan voorheen, mede dankzij de betere managementinformatie die het systeem biedt”.

 

Reageer op dit artikel