artikel

Six Sigma in de logistieke praktijk – Penske Logistics en Teijn Twaron

Supply chain Premium

Bij de logistieke service verlener Penske Logistics worden projecten aangepakt met behulp van Six Sigma. Zo is er onder andere een project gedaan met Teijn Twaron, producent van hightech garens en vezels, nadat gebleken was dat het facturatieproces bij deze klant voor verbetering vatbaar was.

Aan de hand van de geleverde service berekenen Teijn Twaron en Penske de facturatie. Deze service wordt bepaald door een aantal constanten maar is ook onderhevig aan diverse variabelen. De hoogte van de facturatie liep lang niet altijd gelijk, in 62 procent van de gevallen zat er een verschil tussen de facturatie zoals berekend door Teijn Twaron of door Penske Logistics. Dat veroorzaakte onnodige discussies en was zeer tijdrovend omdat de facturen telkens opnieuw tot in detail nagekeken moesten worden.

 

Meten

Door Six Sigma toe te passen op het facturatieproces, heeft Penske Logistics het probleem met de facturatie kunnen oplossen. Door middel van een gestructureerde definiëring van het probleem, het meten van de data en de analyse hiervan, loopt het proces tegenwoordig goed en zijn de verschillen tot een absoluut minimum herleid. De klant is tevreden, kostenbesparingen zijn een feit en er wordt veel minder tijd en fte’s besteed aan het herstellen van fouten. De variabelen die de verschillen veroorzaakten zijn in het verbeterde proces geïdentificeerd en worden nu beheerst en gecontroleerd. Six Sigma is hiervoor de methode bij uitstek omdat het een duidelijke benadering van problemen vanuit het standpunt van de klant voorhoudt en tegelijkertijd de eigen organisatie helpt om processen naar een hoger niveau te tillen en vooral ook op dat niveau te houden.

 

Agenda:

 

Lees ook:

 

Reageer op dit artikel