artikel

Geoptimaliseerde bevoorrading voor Etos van Ab Ovo

Supply chain Premium

Projectgegevens Bedrijfsnaam: Etos   Leverancier/dienstverlener: Ab Ovo Plaats:   Onderleverancier/-dienstverlener: Quintiq Branche:   Bedrijfsgrootte: Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: Productnaam:   Voor alle dc’s geldt in feite hetzelfde: de hoeveelheid goederen in voorraad moet optimaal zijn. Pas dan is een warehouse kostenefficiënt. Drogisterijketen Etos optimaliseerde de voorraad en realiseerde een besparing van ten minste vijftien […]

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Etos   Leverancier/dienstverlener: Ab Ovo
Plaats:   Onderleverancier/-dienstverlener: Quintiq
Branche:   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Voor alle dc’s geldt in feite hetzelfde: de hoeveelheid goederen in voorraad moet optimaal zijn. Pas dan is een warehouse kostenefficiënt. Drogisterijketen Etos optimaliseerde de voorraad en realiseerde een besparing van ten minste vijftien procent.

Eendracht, Toewijding, Overleg, Samenwerking. Waarschijnlijk zijn er niet veel mensen op de hoogte van de precieze betekenis van het woord Etos. De geschiedenis van de organisatie gaat dan ook helemaal terug tot 1918, toen het bedrijf werd opgericht als een coöperatie die tot doel had de exploitatie van kruideniers- en drogisterijketens ten behoeve van het personeel van Philips. Tegenwoordig is Etos een volle dochter van Ahold en marktleider in de drogisterijsector met 450 winkels in Nederland.

Bestelassistenten

Vanuit het centrale distributiecentrum in Beverwijk worden de winkels van Etos 1 á 2 maal per week bevoorraad. Dat gebeurde tot vorig jaar met behulp van zogenaamde bestelboeken, waarin de te bestellen producten werden opgenomen op basis van ruwe schattingen van de winkelmanagers. Met behulp van deze gegevens bepaalden medewerkers van het centrale magazijn vervolgens hoeveel en welke producten er ingekocht moesten worden bij de toeleveranciers. “Al met al een vrij onnauwkeurige methodiek, waarin wij verbetering wilden aanbrengen”, vertelt directeur supply chain Frank Teunissen. “Voor onze concurrentiepositie is een uitgekiende bevoorrading van onze winkels namelijk van groot belang. Het aanhouden van te grote voorraden is kostbaar, waardoor de winkelprijzen onder druk kunnen komen. Tegelijkertijd is een te kleine voorraad misschien nog wel erger omdat er dan wel eens een gebrek aan producten in de winkels zou kunnen ontstaan. Streven is dus een optimum te bereiken waarbij er niet teveel, maar ook niet te weinig producten in het centrale magazijn zijn opgeslagen.”

Algoritmen

Uitgangspunt bij het optimaliseren van de hoeveelheid producten in voorraad was het principe: meten is weten, of meer specifiek in de situatie bij Etos: tellen is bestellen. Daarom werd vorig jaar de zogenoemde bestelassistent geïntroduceerd. Dat is een hulpmiddel waarmee de winkelmanager de voorraad op de schappen snel kan inventariseren. In het apparaat is het totale assortiment opgenomen dat door Etos wordt verkocht. De winkelmanager loopt wekelijks langs de schappen en controleert of de aantallen die in de bestelassistent staan overeenkomen met de aantallen op het desbetreffende schap. Op basis van de werkelijke verkopen wordt vervolgens een besteladvies gegenereerd waarmee een goede bestelling geplaatst kan worden bij het Distributiecentrum. “De introductie van de bestelassistent betekende een flinke verbetering in de betrouwbaarheid van onze bestellingen. We waren daardoor in staat op basis van werkelijke verkopen producten in te kopen”, zegt Teunissen. “Als aanvulling daarop hebben we nu recentelijk een applicatie in ons, in eigen beheer ontwikkelde, WMS geïmplementeerd, waarmee we met behulp van de bestelgegevens een optimale voorraad in het centrale magazijn kunnen aanhouden.”

Servicegraad

Die applicatie werd ontwikkeld door de Rotterdamse IT-dienstverlener Ab Ovo, waarmee Etos al eerder samenwerkte. Bij de ontwikkeling van de applicatie werd gebruikgemaakt van de formule van Camp om optimale bestelhoeveelheden te bepalen. Rondom deze formule werd een model gemaakt waarin allerlei variabelen als rentebeslag, artikelwaarde, transportkosten, omzetsnelheid, bestelkosten en specifieke aspecten van de situatie bij Etos werden opgenomen. Dit model werd vervolgens geïmplementeerd in het Etos-WMS. “Het model is zo ingericht dat per artikel ook de servicegraad en de bijbehorende voorraadwaarde bepaald kan worden. De variabelen binnen het model veranderen continu. Daarom wordt het hele model van tijd tot tijd opnieuw doorgerekend. Hierdoor zijn we verzekerd van een up-to-date inzicht in optimale bestelhoeveelheden en de minimale voorraadhoeveelheden per artikel”, aldus Teunissen.

Leverbetrouwbaarheid

De uitkomsten van de berekeningen van de applicatie waren opmerkelijk. Van een groot aantal artikelen in het warehouse bleek de voorraad veel hoger te zijn dan nodig voor de servicegraad van de winkels. “Door de voorraad van die artikelen te verminderen konden we een besparing realiseren van 15 procent op de voorraadkosten; een fors bedrag als je de omvang van onze voorraad in aanmerking neemt. Maar er zijn meer voordelen: zowel de leverbetrouwbaarheid van het warehouse als van de winkels is verbeterd. En er wordt voortaan doelgericht besteld op basis van feitelijke gegevens.” In de toekomst wil Etos de voorraad verder optimaliseren. Uiteindelijk is het doel just-in–time levering. Maar dat zal nog wel even duren: “We zijn voorlopig al tevreden met voorraden van maximaal twee weken voor reguliere artikelen en maximaal twee dagen voor snellopers.”

Kader bij artikel:

ENORME DIVERSITEIT AAN ARTIKELEN

Het totale assortiment van Etos bevat ruim 14.000 artikelen. 6.000 artikelen worden door toeleveranciers rechtstreeks aan de winkels, 8.000 artikelen zijn op voorraad in het centrale warehouse van Etos in Beverwijk. Dit warehouse (20.000 vierkante meter) bestaat uit vier gedeelten. In het OTC (Over The Corner) liggen medicijnen opgeslagen die zonder recept verkrijgbaar zijn. Deze artikelen worden op stuks niveau gesorteerd voor de afzonderlijke winkels. In het klein volume magazijn bevinden zich niet-medicijnen die op stuks niveau worden uitgeleverd en artikelen in krimpverpakkingen. In het groot volume magazijn zijn producten opgeslagen die in dozen worden uitgeleverd. Tot slot is een gedeelte van het warehouse ingericht voor de tweewekelijkse actieproducten.

 

Reageer op dit artikel