artikel

De Zuivelhoeve kiest ERP-Pakker van Alfa Beta Solutions

Supply chain

Projectgegevens Bedrijfsnaam: De Zuivelhoeve   Leverancier/dienstverlener: Alfa-Beta Solutions Plaats: Hengelo   Onderleverancier/-dienstverlener: Lawson Software Branche:   Bedrijfsgrootte: Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: Productnaam:   Gezond boerenverstand werkt vaak heel verfrissend. Ook bij de implementatie van een ERP-pakket. De Zuivelhoeve in Hengelo is daar in alle opzichten een prachtig voorbeeld van. Gewoon doen waar je goed […]

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: De Zuivelhoeve   Leverancier/dienstverlener: Alfa-Beta Solutions
Plaats: Hengelo   Onderleverancier/-dienstverlener: Lawson Software
Branche:   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Gezond boerenverstand werkt vaak heel verfrissend. Ook bij de implementatie van een ERP-pakket. De Zuivelhoeve in Hengelo is daar in alle opzichten een prachtig voorbeeld van. Gewoon doen waar je goed in bent.

Gezond boerenverstand werkt vaak heel verfrissend. Ook bij de implementatie van een ERP-pakket. De Zuivelhoeve in Hengelo is daar in alle opzichten een prachtig voorbeeld van. Gewoon doen waar je goed in bent.

Verscholen tussen de landerijen van het Twentse platteland ligt een boerderij, die alleen aan de buitenkant nog boerderij is. De Zuivelhoeve is een melkverwerkende industrie, waar 130 mensen hun brood verdienen met de productie van toetjes en de levering daarvan.

Eenmaal binnen is het boerderijgevoel compleet verdwenen. Alles ademt hier industrie, efficiency, zakelijkheid.

De Zuivelhoeve koestert haar eigenheid. “Wij zijn echt een boerderij. Grote zuivelproducenten stralen dat alleen in hun marketingcampagnes uit”, zegt Joost Winkelhorst. Hij heeft als financiële man de taak het bedrijf te behoeden voor uit de hand gelopen hobbyisme en te zorgen voor een professionele bedrijfsvoering. “En dat gaat niet meer met een excel-bestandje, zoals in het verleden. We moeten weten wat we echt verdienen aan een product/klant, wat de gemaakte kosten zijn, of er relatief veel verlies is aan product of aan capaciteit.” De bedrijfsinformatie ligt nu vast in het pakket Movex (Intentia Application Suite).

Verpakkingsvormen

De productielijnen van de Zuivelhoeve beginnen allemaal bij de boer. Dagelijks rijdt de melkwagen langs bij de aangesloten melkveehouders in Twente. De grote tank op het buitenterrein kan 160.000 liter melk bevatten, genoeg om aan de dagelijkse vraag naar yoghurt en vla te voldoen. Yoghurt ondergaat het pasteurisatieproces en wordt gehomogeniseerd, om daarna achttien uur lang onder 35 graden Celsius te rijpen. Om vla te krijgen wordt zetmeel toegevoegd, zoals vanille-aroma of cacaopoeder. Vervolgens gaat de kook erover. Voor het afvullen kent De Zuivelhoeve in principe twee verpakkingsvormen: de bekende emmertjes in de supermarkten en de éénpersoons verpakkingen voor de out-of-home markt (bedrijfskantines, verzorgingstehuizen).

De Zuivelhoeve werkt met ongeveer 140 sku’s, ofwel artikel- nummers, opgebouwd uit vier verschillende yoghurtsmaken, vijf vlasoorten (waaronder sinds kort kindervla), in suikervrije versie en in verschillende verpakkingsvormen.

Juiste snaar

In 1999 begon de zoektocht naar een passend ERP-pakket. Het bedrijf groeide jaarlijks met vijftig tot zestig procent. Het overzicht verdween, kort informeel overleg over de planning was niet meer voldoende om een goed antwoord te hebben op de steeds moeilijker wordende puzzel van volumes en klanten.

“Toen hebben we zelf een bedrijfscase geschreven”, zegt Winkelhorst met enige trots, hoewel hijzelf toen nog niet werkzaam was bij De Zuivelhoeve. “Dat was best knap, want niemand had er echt verstand van. Er hing een sfeer in het bedrijf van: wij tegen de grote jongens. We wilden zelf onze eigen weg vinden.”

Na de eerste verkenning bleven twee pakketten over: Navision (MBS) en Movex (Intentia). Het werd Movex. “Vooral ook omdat we groot vertrouwen hadden in Alfa-Beta Solutions, die de implementatie op zich nam en de juiste snaar wist te raken. Wat ons betreft hadden ze ook Navision mogen implementeren, maar dat pakket kennen ze onvoldoende. Dat was dus geen optie.”

Eén belangrijk uitgangspunt stond centraal: alleen standaard software, geen maatwerk. “Daarvoor is onze directeur/eigenaar Gerjhan Roerink misschien toch teveel een oosterling”, merkt Winkelhorst op. “Doe maar gewoon, denk niet dat je zoveel anders bent. Als de processen op die manier zijn vastgelegd in de software, zal daar wel een reden voor zijn. Laten wij ons proces maar aanpassen.”

Het Movex-pakket past het bedrijf als een maatpak en biedt functioneel voldoende diepgang. Winkelhorst is erg tevreden met de beschikbare functionaliteit zoals de klantspecifieke houdbaarheidstermijnen, die kunnen worden aangebracht.

Een ander punt is het vetpercentage in de aangeleverde melk. Dat is niet altijd hetzelfde en heeft toch gevolgen voor het productieproces.

Ook als informatiebron voldoet het systeem. De snelheid van informatievoorziening over de verschillende processen heen, laat bij Winkelhorst een goede indruk achter. “Het pakket past bij ons, omdat het met retail kan omgaan en met de complexe kortingsstructuren, die hier gebruikelijk zijn.”

Snelle implementatie

De eerste implementatie duurde amper vijf maanden. Die recordtijd is volgens Winkelhorst gehaald, omdat de implementatiepartner volledig de vrije hand kreeg van De Zuivelhoeve. Die pragmatische aanpak bleef, ook toen in 2004 het uitgebreide business intelligence gedeelte werd toegevoegd voor managementinformatie. Ondertussen kwam De Zuivelhoeve tot de beslissing om de logistieke activiteiten onder te brengen bij Muller in Holten. De ruimte in Hengelo is beperkt. Extra opslag bouwen was niet echt een optie, uitbesteden daarentegen wel. In eerste instantie ging het totale beheer over naar Holten, maar daar kwam De Zuivelhoeve van terug. Het voorraadbeheer en de service naar klanten kwam onder druk te staan. Nu heeft de toetjesfabrikant zelf twintig logistieke medewerkers in Holten aan het werk. Winkelhorst: “Uitleveren aan instellingen ligt heel gevoelig. Bejaardentehuizen die bij hun avondeten geen toetje kunnen aanbieden, laten dat niet over hun kant gaan. Dan moet je alsnog een koerier inzetten om de fout goed te maken.”

Afgelopen november nam De Zuivelhoeve een nieuwe release van Movex in gebruik. Daarmee is het bedrijf voorbereid op de volgende stap: het financieel uit elkaar halen van de verkooporganisatie en de productie. Op de achtergrond verwerkt het systeem de financiële transacties, zodanig dat de gebruikers er niets van merken, maar Winkelhorst wél inzicht krijgt in de echte kosten en opbrengsten.

“Voorbeeldje”, zegt Winkelhorst. “Het reguliere budget vormt doorgaans geen probleem. Met actieartikelen ligt dat anders. Dat moet je beter faciliteren. Wie vertaalt de verkoopplannen op een goede manier in productievolumes? Daar gaat het vaak mis. Of de actieartikelen zijn veel te snel op, of je blijft zitten met een onverkoopbaar volume. Movex beschikt over een voor ons uitstekende demand planner. Daarmee krijgt ook de verkoop inzicht in het proces, zodat er niet op voorhand al teveel wordt ingepland. Onze master productieplanner heeft het laatste woord.” Volgens Winkelhorst levert die nieuwe werkmethode substantieel minder incourante voorraden op.

Kostenplaatje

Er zijn nog wel wensen. De Zuivelhoeve liet zich voornamelijk drijven op een beperkt aantal financiële kerncijfers. Dat is nu behoorlijk aan het veranderen, maar er moet meer gebeuren. Het streven is om in de loop van 2006 te gaan werken met de balanced scorecard, het model waarmee kosten en opbrengsten ten aanzien van de logistieke processen helder in beeld komen. “Wat kost nu concreet een klantorder, verdeeld in initiële kosten, productiekosten, warehouse- en orderpickkosten, distributiekosten en noem maar op. Als je dat goed in kaart brengt, weet je aan welke orders je verdient en waar geld bij moet.”

Kader bij artikel:

BEDRIJFSPROFIEL

Bedrijf: De Zuivelhoeve, Hengelo (Ov.)

Omzet: 35 miljoen euro

Aantal medewerkers: 130 fulltime, waarvan 70 in de productie en 20 in de logistiek

Producent van: Boer’n yoghurt, vla, kindervla en kwark, verspreid in het noorden en oosten van het land 16 winkels in franchiseformule

Klanten: grote retailers en out-of-home markt, inclusief verzorgingstehuizen, etc.

ERP-pakket: Movex van Intentia, implementatie gedaan door Alfa-Beta Solutions

Reageer op dit artikel