artikel

Bart’s Retail kiest voor ERP van IFS

Supply chain Premium

Bart’s Retail kiest voor ERP van IFS

Projectgegevens Bedrijfsnaam: Bakkerij Bart   Leverancier/dienstverlener: IFS Benelux Plaats: Beuningen   Branche: horeca, catering & entertainment   Bedrijfsgrootte: Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: 01-07-2007 Productnaam: IFS Applications   Bart’s Retail heeft de modulaire bedrijfssoftware van IFS gekozen voor de automatisering van zijn bedrijfsprocessen. De forecasting functionaliteit, CRM en integratie van de bedrijfsprocessen gaf de doorslag […]

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Bakkerij Bart   Leverancier/dienstverlener: IFS Benelux
Plaats: Beuningen  
Branche: horeca, catering & entertainment   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: 01-07-2007
Productnaam: IFS Applications  

Bart’s Retail heeft de modulaire bedrijfssoftware van IFS gekozen voor de automatisering van zijn bedrijfsprocessen. De forecasting functionaliteit, CRM en integratie van de bedrijfsprocessen gaf de doorslag voor de keuze.

Ook is tijdens de selectie aandachtig gekeken naar mogelijkheden van de software om de kwaliteit te beheersen en het technisch onderhoud te plannen. Op dit moment maakt Bart’s Retail nog gebruik van diverse subsystemen om het bedrijfsproces te ondersteunen. De implementatie is al in gang gezet en wordt in de zomer afgerond. De IFS-software wordt ingezet voor de automatisering van de productiefaciliteit en de werkzaamheden van de retailorganisatie met 120 werkplekken.

 

Intern projectteam

Bart’s Retail realiseert de implementatie met een intern projectteam met deelnemers op alle functionele onderdelen, aangevuld met consultants van IFS. ‘In het selectietraject hebben we ook gelet op de mogelijkheden zoveel mogelijk te werken met de standaard software. Ook daarvoor biedt IFS veel ruimte. De keuze voor een intern projectteam is gemaakt om het draagvlak te verhogen en de besluitvaardigheid te versnellen.’ Bart’s Retail verwacht de implementatie in de zomer van 2007 af te ronden.

 

Forecasting

Vanwege de focus van de productieomgeving op verwachte verkopen en de benodigde interactie met de omzet in de winkels heeft Bart’s Retail in het selectietraject goed gekeken naar de functionaliteit van de software op het gebied van forecasting, CRM en integratie. Ook de optimalisatie van de productiefaciliteit zelf speelt een belangrijke rol. Daarnaast moest het nieuwe pakket passen in de groeistrategie van het bedrijf, dat met 15 winkels per jaar wil doorgroeien naar een totaal van rond de 200 winkels. “Deze stap betekent voor ons een enorme sprong voorwaarts”, zegt Gerhard van der Bijl, manager IT bij Bart’s Retail. “Ook op dit moment hebben we alle informatie goed op orde, maar de integratie ervan in één systeem en de toegankelijkheid daartoe vanuit één bron is een grote efficiencyslag. We vergroten daarmee de grip op onze organisatie en kunnen de groeidoelstellingen makkelijker realiseren. Nog steeds maken we voor sommige onderdelen gebruik van specifieke oplossingen, maar deze zijn heel goed te koppelen aan IFS waardoor het geheel als een centraal systeem functioneert.”

 

Franchise

Bart’s Retail is franchisegever van 154 Bakker Bart winkels verspreid door Nederland. Tot de activiteiten behoren de begeleiding en marketing van het Bakker Bart-concept, de selectie van franchisenemers en opening van 15 nieuwe winkels per jaar, de productie van de deegwaren en de bevoorrading van de winkels. Vanuit de productiefaciliteit in Beuningen worden deegstukjes op basis van verwachte verkopen bereid. In plaats van ze te rijzen en bakken, worden ze ingevroren. In deze bevroren staat gaan ze naar de winkels, waar ze gebakken worden. Daarnaast levert de retailorganisatie vanuit Beuningen de bijkomende producten voor afwerking van het assortiment, en de producten voor de broodjescorner zoals ham en kaas.

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel