artikel

Web-integratie, welke voordelen biedt het?

Supply chain Premium

In de ERP-wereld is web-integratie op dit moment een hot item. Maar wat is eigenlijk de definitie er van en wat kun je er daadwerkelijk mee. Drie bedrijven vertellen over hun ervaringen met het fenomeen web-integratie.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 8 september 2006.

Schelde Marine Services, leverancier van onderdelen voor grote scheepsmotoren, in Vlissingen is in 2005 overgestapt op het ERP-pakket Prodin P-3 van Inter Access. Volgens Bas Loohuis, Sales Director bij Schelde MS was het bestaande ERP-pakket Acecon gedateerd en aan vervanging toe. “Ook was de leverancier Plus Integration failliet gegaan, waardoor we dus geen ondersteuning meer hadden. We kwamen dus echt op een tijdbom te zitten.”

     

De reddende hand kwam van Inter Acces die implementatie voorstelde van het pakket Prodin P-3. Vooraf heeft Schelde MS eerst een inventarisatie gehouden welke nieuwe of verbeterde functionaliteiten nodig waren. Een aantal van die gewenste functionaliteiten waren: e-mailen vanuit het pakket, ordergericht inkopen, goede management rapportages door integratie met Cognos en elektronische inkooporders en facturen via EDI.

         

Uit de potentiële kandidaten die konden voldoen aan het wensenpakket kwam uiteindelijk Inter Acces als beste uit de bus. Uit de sessies kwam ook de toekomstfilosofie naar voren van zowel voorwaartse als achterwaartse ketenintegratie. Het pakket van Inter Acces blijkt volgens Loohuis goed te passen binnen deze filosofie. “Een onderdeel van onze toekomstfilosofie is ‘The One Stop Shop Philosophy’. Dat betekent dat we een “supermarkt” willen worden voor de reserveonderdelen in de scheepvaart.” Met de voorwaartse integratie kunnen de agenten en front offices, wereldwijd, nu via het webportaal (SAP Netweaver) hun eigen offertes maken. Loohuis: ”Dit scheelt niet alleen tijd, maar ook krijgt een klant in bijvoorbeeld in Hong Kong, met zes uur tijdsverschil, binnen kantooruren antwoord op zijn aanvraag.

         

De achterwaartse integratie is bij Schelde MS op twee manieren tot stand gekomen. De belangrijkste leveranciers kunnen via het webportaal de voorraadstand controleren, prijzen aanpassen en aanvullingen van de voorraad. “Tevens kunnen ze zien aan wie wij wat verkopen en tegen welke prijs. De tweede manier is het elektronisch koppelen van leveranciers via EDI, zodat we via het web gekoppeld zijn aan bepaalde leveranciers, voor het plaatsen van onze inkooporders, een automatische bevestiging door de leverancier en een elektronische factuur.”

         

Jumbo

Spellen- en puzzelproducent Jumbo wilde met name het afhandelen van orders van belangrijke klanten als Wal-Mart en Metro in betere banen leiden. “We worden vandaag de dag geconfronteerd met partijen die als eis stellen dat wij hun orders en facturen middels EDI moeten afhandelen. De praktijk leerde dat dit eenvoudig lijkt op papier maar in de praktijk voor ons erg lastig was”, zegt Jumbo-supply chain-directeur Willem-Karel Hackenitz. Ondanks dat de zaken bij Jumbo technisch goed geregeld leken, bleken er volgens Hackenitz toch frequent problemen te zijn. “Boodschappen bleven hangen en werden niet direct door onze backoffices gesignaleerd. Technische wijzigingen in de boodschappen konden niet eenvoudig worden opgelost. Er was vaak sprake van drie of meer partijen die ook nog in verschillende talen communiceerden.” De oplossing voor deze problemen werd geboden door het Hoornse bedrijf SRC System Integrators dat TrustedLink Enterprise inmiddels heeft geïmplementeerd. Via dit platform kan Jumbo nu met onder andere Wall-Mart en Metro EDI en XML-berichten uitwisselen. Ook is er een koppeling mogelijk met OneWorld, het ERP-pakket van Jumbo. Hackenitz: “We zijn bovendien van plan om op korte termijn deze oplossing toe te passen bij vijftien andere partijen en SRC zal ons hier ook bij ondersteunen. Ik moet zeggen dat de werkzaamheden aanzienlijk zijn verminderd.” Makro en Metro gaven voorheen orders per vestiging kort voor het weekend. Als dit niet automatisch wordt afgehandeld, moet Jumbo op maandag een groot aantal orders invoeren, met levering een of twee dagen later. Nu wordt het door het systeem afgehandeld in het weekend en zijn de pickslips beschikbaar in de loop van de maandag. “Los van de extra werkzaamheden winnen we ook veel tijd. Bovendien is de kans op fouten ook aanzienlijk verminderd”, aldus Hackenitz.

         

Peinemann

Verhuurder van logistiek materieel Peinemann in Hoogvliet kampte door allerlei overnames met het probleem dat verschillende systemen niet aansloten op het bestaande ERP-systeem van Allsolutions. “Door die overnames hadden we bijvoorbeeld meerdere financiële en planningspakketten draaien voor diverse bedrijven”, zegt Bas Quispel hoofd administratie en IT bij Peinemann. Vorig jaar werd besloten dat alle bedrijfsonderdelen over moesten gaan op Websolution QX de nieuwe webversie van het pakket van Allsolutions.

         

Quispel: “Websolutions heeft voor ons de mogelijkheid vergroot om op meerdere plaatsen dan alleen kantoor en op vooraf geïnstalleerde werkplekken te kunnen werken. Waar ook ter wereld kunnen onze mensen met slechts een pc/notebook en Explorer-internetverbinding contact maken met ons ERP pakket. Voor werkplek installatie hoeft er dus geen systeembeheerder meer aan te pas te komen en de inzet is dus ook veel flexibeler.” Ook heeft het nieuwe ERP-pakket als voordeel dat het goed aansluit op programma’s als Word en Excel. “Overzichten en sjablonen worden meteen zonder allerlei ingewikkelde handelingen voor de gebruiker ingelezen vanuit Websolutions. De gebruiker kan dan eerst zelf nog bewerkingen uitvoeren en vervolgens mailen of printen.”

         

Inmiddels draait het pakket nu een half jaar bij Peinemann. “Medewerkers moesten uiteraard in het begin even wennen, ondanks de ‘oefenperiode’. Inmiddels is nagenoeg iedereen gewend aan het pakket. De programmatuur en de gemigreerde databases hebben, op wat kleine foutjes en wensen na, zich goed gehouden zodat wij nagenoeg geen hinder hebben ondervonden op onze operationele en financiële afdelingen. De voordelen van vooral de interactie met excel beginnen zich nu ook te tonen. Bijna alle vragen vanuit zowel de interne- als externe organisatie worden daardoor sneller beantwoord” aldus Bas Quispel.

 

Reageer op dit artikel