artikel

Transparantie en duidelijkheid door intensief gebruik EDI

Supply chain Premium

Automatisch e-mails met hyperlink naar tracking & tracing-systeem

Automatisch e-mails met hyperlink naar tracking & tracing-systeem

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Giant Europe   Leverancier/dienstverlener: Wim Bosman Groep
Plaats: Lelystad  
Branche: automotive, machine- & apparatenbouw   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Groothandel   Datum ingebruikname: 01-01-2005
Productnaam:  

Logistieke samenwerking is een teamsport. Het is een kwestie van elkaar op de juiste wijze de bal toespelen. Wim Bosman en fietsenproducent Giant laten zien het dit moet. Cruciale informatie is beschikbaar dankzij EDI. Beide schakels hebben inzage in de prestaties en de actuele status van een order.

‘Je ziet vaak dat logistiek dienstverleners beschikken over mooie tools, maar dat die in de praktijk niet of onvoldoende worden gebruikt. Wat de samenwerking tussen ons en Wim Bosman bijzonder maakt, is het feit dat we samen ervoor hebben gezorgd dat de beschikbare bouwstenen optimaal worden gebruikt”, stelt Erwin van den Berg, director supply chain management bij Giant Europe. Hubert Kamphuis, business development manager bij Wim Bosman, legt het logistieke proces nader uit. Nadat de fietsen in Lelystad zijn geassembleerd of in Azië zijn geproduceerd, komen de twee stromen samen in het Europees dc te ’s-Heerenberg. Daar worden ze gelost, opgeslagen en op basis van de dagelijkse uitleveradviezen van Giant gedistribueerd naar retailers of importeurs over heel Europa.

In overleg en om schade aan de producten te beperken tot een minimum, kozen de partners in enkele voor Giant belangrijke afzetgebieden voor dedicated transport, waarbij dus enkel fietsen worden geladen en gedistribueerd. Tevens werd gekozen voor speciale pallets; eveneens om schade te voorkomen. Ze zijn even breed als een Euro, maar indien nodig 1,80 meter lang.

EDI voert boventoon

De complete informatiestroom verloopt via EDI en wordt vastgelegd in het ERP-systeem van Giant. “Onze medewerkers hebben dus altijd en overal direct toegang tot de status van een order of zending. Mailen, faxen of telefoneren wordt daardoor overbodig, waardoor wij ons volledig en nog beter kunnen toeleggen op onze klant”, concludeert Van den Berg.

Er worden zelfs automatische e-mails aangemaakt voor de fietsendealer. Deze mails bevatten een hyperlink naar het tracking en tracing systeem van Wim Bosman, zodat de dealer precies weet wanneer hij welke orders kan verwachten. Van verschillende statussen van het logistieke proces, zoals orderontvangst, picking gereed en orderaflevering, ontvangt de dealer een bericht.

Ondanks het intensieve EDI-verkeer communiceren beide partners ook op andere vlakken met elkaar. Op operationeel niveau is er dagelijks contact, managers spreken elkaar maandelijks en de twee directies overleggen eens per half jaar. “Want ook dat blijft uiteraard van belang om een samenwerking draaiende te houden”, legt Kamphuis uit. “Het belangrijkste is in dat geval dat er een klik is tussen beide bedrijven en dat je zorgt voor korte lijnen.”

Reageer op dit artikel