artikel

Ruim helft expresmarkt in handen van top zes

Supply chain

DOETINCHEM – De schaalvergroting van de Europese markt in expres- en pakketvervoer zet door. De topzes spelers haalden in 2003 meer dan vijftig procent van de totale omzet binnen. In 2001 en 2002 was dit nog respectievelijk 44 en 47 procent. Die trend zet door.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in LogistiekKrant op 22 april 2005.

DOETINCHEM – De schaalvergroting van de Europese markt in expres- en pakketvervoer zet door. De topzes spelers haalden in 2003 meer dan vijftig procent van de totale omzet binnen. In 2001 en 2002 was dit nog respectievelijk 44 en 47 procent. Die trend zet door.

Dat blijkt uit Datamonitor’s Europe Express Benchmarket 2004. Volgens Emilio Pedrinaci (Datamonitor) vindt schaalvergroting in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Nederland, België, Italië, Spanje en Zweden plaats via fusies, overnames en strategische allianties. “Dit vooral vanwege het internationale element van de grote bedrijven en omdat ze als wereldspeler schaalgrootte moeten halen.”

Volgens het rapport is Deutsche Post World Net (DPWN) met expresdochter DHL in Europa marktleider (aandeel 18,4 procent). Het Franse LaPoste/GeoPost (DPD-netwerk) is tweede met 9,4 procent, gevolgd door TPG/TNT met 9,3. Het Engelse Royal Mail (waaronder Parcelforce en GLS) haalt 7 procent en Amerikaanse integrators UPS en FedEx respectievelijk 6 en 1,6.

Volgens Pedrinaci nemen vooral de grote postbedrijven, vooruitlopend op de liberalisering van de postmarkt in 2007, veel over. Dit zegt Rico Back (ceo GLS Holding) ook. “EU-integratie en -uitbreiding leidde tot stijgende competitie en prijzendruk. Ook vragen klanten in verschillende landen dezelfde kwaliteitsstandaard en grensoverschrijdende logistiek op Europese schaal. Kleine en middelgrote expres- en pakketbedrijven kunnen dit qua netwerk en dekking niet aan.” 

Doorn in het oog

“De posities van nationale postbedrijven zijn ons een doorn in het oog”, zegt VKE-secretaris Peter Jonkers (TLN-tak Verenigde Koeriers- en Expresbedrijven). “Zij gebruiken overwinsten in de postmarkt voor overnames. Zo ontstaat oneerlijke concurrentie voor bedrijven als UPS en FedEx.”

Nationale postbedrijven en hun expresdochters zijn in hun thuisland nog altijd- groot. In Duitsland is Deutsche Post met 24,6 procent marktleider. In Frankrijk is LaPoste met 28,7 procent de grootste. Nederland is volgens Pedrinaci sterk internationaal, al domineert ook hier het nationale TPG/TNT (marktaandeel 31,1 procent), gevolgd door DHL (22 procent). 

Pedrinaci: “De pakketreuzen hebben potentieel om verdere overnames te plegen en marktcontrole te verhogen.” Bovendien zal de markt verder groeien. Back: “In Oost-Europa stijgt de vraag van opdrachtgevers naar korte termijn leveringen en kleinere hoeveelheden, waardoor ook de pakketmarkt uitbreidt.” Jonkers ziet verdere marktkansen richting Zuid-Oost Azië.

Reageer op dit artikel