artikel

Service GM stijgt na decentralisatie van onderdelendistributie

Supply chain Premium

Door dichter op de markt te gaan zitten, wist General Motors de service in de onderdelendistributie voor Opel te verhogen. De keuze voor de integratie van de onderdelen in het dc van dochter Daewoo versterkt het effect.

Door dichter op de markt te gaan zitten, wist General Motors de service in de onderdelendistributie voor Opel te verhogen. De keuze voor de integratie van de onderdelen in het dc van dochter Daewoo versterkt het effect.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam:   Leverancier/dienstverlener: Caterpillar Logistics Services
Plaats: Breda  
Branche: automotive, machine- & apparatenbouw   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype:   Datum ingebruikname:
Productnaam: SAP+  

Afgelopen voorjaar opende General Motors (GM) officieel de deuren van haar vernieuwde en uitgebreide onderdelenmagazijn in Breda. In het magazijn, dat reeds onderdak bood aan de Europese onderdelendistributie van GM-dochter Daewoo, liggen nu ook zo’n 12.600 onderdelen van Opel opgeslagen.

Tweehonderdduizend onderdelen
“Als je weet dat er alleen al van Opel in totaal meer dan tweehonderdduizend onderdelen beschikbaar zijn, lijkt dat misschien niet zoveel. Maar met deze onderdelen kunnen we direct voldoen aan negentig procent van de directe orderbehoefte van dealers en reparateurs in de Benelux”, licht Raf Liekens toe. Hij is als logistics center manager van Caterpillar Logistics Services verantwoordelijk voor alle operaties in het warehouse. Hij is ook de drijvende kracht geweest achter de ingrijpende veranderingen.

Service omhoog
De belangrijkste reden voor GM om de onderdelendistributie van Opel te decentraliseren is de invoering van de Block Exemption Regulation; de BER. Deze Europese wet maakt het voor autodealers en -reparateurs mogelijk om de benodigde onderdelen te kopen waar ze zelf willen. Verplicht inkopen bij de moedermaatschappij is niet langer de enige mogelijkheid en dus worden prijs en service nóg belangrijker.

Ook GM greep de wet aan om haar serviceniveau te verbeteren. “Een optimale service voor de Benelux is lastig te realiseren vanuit grote distributiecentra in Duitsland, Groot-Brittannië of Spanje. Je moet dicht op de markt zitten”, verklaart Liekens de zet.
Een uitgelezen mogelijkheid hiervoor trof GM in het dc van dochter Daewoo op industrieterrein Hazeldonk, vlakbij de Belgische grens. Het pand stond er al, op een voor Opel ideale locatie, en werd bovendien qua capaciteit niet volledig benut.

11.000 vierkant meter nieuwbouw
Voor de reorganisatie van het bestaande proces en de inrichting van de 11.000 vierkant meter grote nieuwbouw ging GM in zee met Caterpillar Logistics Services. “We hebben als logistiek dienstverlener diverse klanten in deze branche. Bovendien hebben we jarenlang ervaring in de aftermarket voor auto-onderdelen. Samen met onze basisaanpak voor logistiek is dat van doorslaggevend belang geweest bij de keuze van GM”, aldus Liekens.

Condensed stocking
Bij de reorganisatie ging Caterpillar niet halfslachtig te werk. Het totale proces werd op de kop gezet en volgens het principe van condensed stocking opnieuw opgebouwd. “Door de onderdelen op te slaan op kleinere, op de artikelen afgestemde locaties, kwam er in het Daewoo-deel zevenduizend vierkante meter ruimte beschikbaar. Bovendien konden we zo picksnelheden te verhogen. Er wordt nu minder gereden en dus meer gepickt”, legt de manager uit.

Het besturingssysteem GAPS, dat Daewoo reeds gebruikte om de processen aan te sturen en de informatiestroom met de dealers te verzorgen is intact gebleven. Voor de aansturing van de onderdelendistributie voor Opel koos Caterpillar voor SAP+.

“De meningen over het systeem zijn weliswaar verdeeld, maar in Hazeldonk hebben we bewezen dat met een goede parametrizering en een gedegen opleiding alles mogelijk is”, meent Liekens. Hij voegt toe: “Mijn ervaringen met het systeem zijn enkel positief. SAP+ is flexibel, transparant en betrouwbaar. In de afgelopen zes maanden is onze downtime slechts drie uur geweest. Dat is veel beter dan bij andere systemen.”

Voordelen in hele keten
Inmiddels wordt er reeds enkele maanden gewerkt in de nieuwe situatie. De voordelen van de nieuwe werkwijze zijn niet alleen terug te vinden binnen de muren van het dc, maar in de gehele keten.

De centrale ligging van het onderdelenmagazijn biedt Opel-distributeurs en -reparateurs de mogelijkheid om tot 18.00 uur bestelde onderdelen nog dezelfde nacht in huis te hebben. Transporteurs hebben daarbij amper nog problemen met files, omdat er nu ook veel later kan worden vertrokken.

De snellere, meer betrouwbare werkwijze draagt natuurlijk ook bij aan het sneller bedienen van eindklanten. En dat zal, zo verwacht GM, uiteindelijk weer leiden naar een grotere klanttevredenheid.

COMPLEET NIEUWE LOGISTIEK

• 18.00 uur bestellen, ‘s nachts leveren

• Direct voldoen aan 90 procent orderbehoefte

• Logistiek dienstverlener: Caterpillar Logistics Services

• Aansturing: SAP+

Reageer op dit artikel