artikel

Dukor Logistics bezorgt scheepsonderdelen op volle zee

Supply chain Premium

Rotterdam – De nieuwe logistieke dienstverlener Dukor Logistics bezorgt spare parts voor schepen van het Koreaanse concern Hyundai. Dukor Logistics is een joint venture van het Nederlandse expeditiebedrijf Rotterdam Air Freight en het Koreaanse inkoopbureau van scheepsonderdelen Euro-Colog.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in LogistiekKrant op 21 mei 2004.

Rotterdam – De nieuwe logistieke dienstverlener Dukor Logistics bezorgt spare parts voor schepen van het Koreaanse concern Hyundai. Dukor Logistics is een joint venture van het Nederlandse expeditiebedrijf Rotterdam Air Freight en het Koreaanse inkoopbureau van scheepsonderdelen Euro-Colog.

 

Van een hele kleine pakking tot een enorme krukas. De afmetingen van de reserveonderdelen, waarvoor Dukor Logistics de logistiek verzorgt, kunnen enorm verschillen. En ook de locatie waar een bepaald onderdeel moet worden afgeleverd, is telkens anders. Dat kan zijn in een bepaalde haven waar een schip afmeert, maar in uitzonderlijke gevallen ook op volle zee. In zo’n geval worden de reserveonderdelen eventueel met een helikopter of snelle boot ter plaatse gebracht.

Aparte tak van sport

Directeur Ronald Brons, die samen met Gerard Nieuwland en de Koreaan Kyu Chung Choi leiding geeft aan Dukor Logistics, vertelt dat de distributie van scheepsonderdelen een aparte tak van sport is, die vooral veel flexibiliteit vereist. “Je moet dag en nacht bereikbaar zijn en beschikken over een distributienetwerk dat in staat is de spare parts snel af te leveren. Want als een schip niet kan varen vanwege een defect onderdeel dan kost dat handen vol geld.”

Joint-venture

Dukor Logistics is een joint venture van het Koreaanse inkoopbureau voor scheepvaartonderdelen Euro-Colog en de vijf jaar geleden opgerichte luchtvrachtexpediteur Rotterdam Air Freight.

Euro-Colog is al enkele jaren klant van Rotterdam Air Freight. Euro-Colog kocht tot nu toe reserveonderdelen in voor vrachtschepen van het Koreaanse megaconcern Hyundai, dat een lijndienst onderhoudt op West-Europa. Het betreft containerschepen en bulkcarriers die vertrekken uit Korea, in verschillende Aziatische plaatsen lading oppikken om deze vervolgens af te leveren in de Europese havens Le Havre, Felixtowe, Antwerpen, Rotterdam en Hamburg. Heeft een schip vanwege een defect, of omdat er onderhoud moet worden verricht, een reserveonderdeel nodig, dan wordt Rotterdam Air Freight ingeschakeld om het op de juiste plek af te leveren.

Oprichting Dukor

“Kortgeleden kreeg Euro-Colog van Hyunday het verzoek om wereldwijd de onderdelenlogistiek voor schepen van Hyundai te verzorgen”, zegt Ronald Brons. “Omdat ze daarvoor onvoldoende logistieke knowhow in huis hebben, zijn wij gevraagd in dat project te participeren. We hebben nu gezamenlijk Dukor Logistics opgericht, het bedrijf dat de logistieke activiteiten ten behoeve van Hyundai gaat uitvoeren.”

Dukor heeft een pand betrokken in Rotterdam waar het de beschikking heeft over een warehouse/douaneloods van 1250 vierkante meter en een kantoor van 400 vierkante meter. De scheepsonderdelen worden voornamelijk ingekocht in Nederland, Duitsland, Italië en enkele Scandinavische landen. Ze worden naar dit warehouse vervoerd en daar opgeslagen tot moment van transport naar het betreffende schip.

Miscommunicatie

Brons verwacht een forse groei in de onderdelenlogistiek voor Hyundai “Met Rotterdam Air Freight leverden we onderdelen af voor ongeveer twintig schepen, maar nu zullen dat er zo’n honderd worden. Daarnaast blijkt er inmiddels ook interesse te zijn van twee andere grote Koreaanse concerns om hun spare partslogistiek voor schepen door ons te laten verzorgen. Het gaat dan om Hanjin en Samsung Heavy Industries.”

Overigens vereist het zakendoen met Koreanen wel een bijzondere aanpak. Er is sprake van een compleet andere cultuur waardoor veel Nederlandse bedrijven volgens Brons niet zo geïnteresseerd zijn in de Koreaanse markt: “Meestal begint het al met een moeizaam verlopende communicatie. Veel Koreanen zeggen Engels te spreken, maar in de praktijk blijkt dat nogal eens tegen te vallen waardoor je elkaar niet goed begrijpt.” 

Formeel

De contacten met Koreanen verlopen zeer formeel, stelt Brons. Zelfs als er al langere tijd wordt samengewerkt. En beslissingen nemen veel tijd in beslag omdat ze voornamelijk in restaurants worden genomen tijdens lunch of diner. “Zelfs een onbeduidend onderwerp kost dan al twee uur van je tijd. Veel Westerse bedrijven hebben daar het geduld niet voor. Wij hebben echter inmiddels zoveel ervaring opgedaan met de Koreaanse manier van zakendoen, dat we in staat zijn een brug te slaan tussen Korea en Nederland.”

Reageer op dit artikel