Dossier - WMS-dag

Inhoud dossier
1. Algemeen
2. WMS-dag 2012
3. WMS-dag 2011
4. WMS-dag 2010
5. WMS-dag 2009
6. WMS-dag 2008
7. WMS-dag 2007: themasessies
8. WMS-dag 2007 'Nieuwe Stijl'
9. WMS-dag 2006
10. WMS-dag 2005
 

WMS-leveranciers in discussie

Auteur: Harm Beerens
Geplaatst: 3 mei 2011
Over vijf jaar komt elk WMS uit de cloud, locale WMS-leveranciers zullen het uiteindelijk afleggen tegen de groten, WMS-leveranciers zullen nooit toegeven dat ze iets niet kunnen. Op basis van een aantal pittige stellingen gingen onder leiding van Toine van Peperstraten vier WMS-leveranciers in discussie.

"Over vijf jaar komt elk WMS uit de cloud"

 

Henk-Jan van Donkelaar van Manhattan Associates (tweede van links op de foto) is hier niet mee eens. "Voor sommige toepassingen zoals CRM zie je nu al dat bedrijven deze volledige via internet afnemen, maar ik denk dat dit voor de ondersteuning van de kernprocessen van een bedrijf toch anders ligt. Zulke bedrijfskritische systemen geven bedrijven niet graag uit handen."

 

Ron Favrin (rechts) van IT-dienstverlener Nobel ziet dit anders. "Ik denk dat het met software en diensten uit de cloud sneller zal gaan dan we denken. Bedrijven moeten steeds sneller kunnen schakelen om in te spelen op ontwikkelingen. Software die je direct vanuit de cloud kunt gebruiken biedt daarbij onmiskenbare voordelen."

 

"WMS-leveranciers zeggen dat ze alles kunnen"

 

Toine van Peperstraten, dit jaar dagvoorzitter van de WMS-dag: "Als je een softwareleverancier vraagt of hij een bepaalde functionaliteit biedt, zal hij altijd ja zeggen. Hierdoor lijkt het alsof alle WMS-pakketten alles kunnen, maar is dat wel zo?"

 

Volgens Ronald Schepers van Consafe Logistics (tweede van rechts op bovenste foto) heeft dit met de vraagstelling te maken. "Je krijgt soms vuistdikke informatieaanvragen binnen waarin je in detail moet aangeven welke functies je pakket bevat. Maar het gaat er eigenlijk helemaal niet om óf iets erin zit maar veel meer hoe dit kan worden toegepast. Dezelfde functie werkt in de ene branche namelijk heel anders dan in de andere. Branchekennis van een leverancier is dan ook zeker zo belangrijk."

 

De overige panelleden zijn het hier volledig mee eens. Ferry Jantzen van Wics Solutions (links op bovenste foto): "Het zou ook buitengewoon onverstandig zijn om als leverancier te liegen over wat je wel of niet kunt. Ik zie overigens dat de pakketten zoals wij die bieden ook daadwerkelijk heel veel functionaliteit bevatten, maar het gaat er inderdaad veel meer om wat je hier als bedrijf mee wil."

 

"Branchekennis is belangrijker dan functionaliteit"

 

Bij WMS-selecties wordt teveel nadruk gelegd op functionaliteit, terwijl veel belangrijker is de klik met de leverancier en zijn branchekennis.

 

Hier is iedereen het mee eens. Van Donkelaar van Manhattan Associates: "Als ik kijk naar onze meest succesvolle klanten dan was het daarbij lang niet altijd zo dat we in de selectiefase de beste functionele fit hadden. Het was veel meer onze branchekennis , ervaring en expertise die ervoor zorgden dat we de beste partij waren."

 

Ronald Schepers: "Ben ik het mee eens, maar uiteraard moet wel eerst het pakket de gewenste functionaliteit bevatten. Als dit echt niet aansluit dan houdt het natuurlijk op, ook al heb je nog zoveel branchekennis."

 

"WMS biedt geen managementinformatie"

 

Ferry Jantzen van Wics SolutionsVoor echte managementinformatie heeft een warehouse manager altijd aanvullende tools nodig, een WMS-pakket kan die informatie niet bieden.

 

Op deze stelling blijken de mening verdeeld. Ron Favrin en Ronald Schepers zijn het ermee eens. "De benodigde gegevens voor je managementinformatie haal je naast het WMS ook uit allerlei andere bronnen", zegt Schepers. "Je hebt bovenop je WMS dus altijd een applicatie nodig waarin al deze data worden verzameld en omgezet in stuurinformatie."

 

"Bij ons is Business Intelligence ingebed in onze totaaloplossing", zegt Van Donkelaar. Ook Jantzen van Wics ziet dat bedrijven die zijn software gebruiken geen aparte tools nodig hebben. "Maar dat zal ook te maken met het type bedrijven die wij als klant hebben."

 

"Locale WMS-leveranciers leggen het uiteindelijk af"

 

"Kunnen kleinere softwareleveranciers wel opboksen tegen de enorme R&D-budgetten waar bedrijven als SAP, Oracle en Microsoft over beschikken?", vraagt Van Peperstraten zich hardop af.

 

De panelleden zijn eensluidend: het gaat in de WMS-markt niet om R&D-budget maar om focus. Jantzen: "Ik merk er niets van dat wij niet concurrerend zouden zijn tegen de grote softwareleveranciers. Integendeel. WMS is onze core business, dat zit ons in het DNA, wij begrijpen de processen van onze klanten. Dat is uiteindelijk waar bedrijven ook voor kiezen."

 

Schepers van Consafe vult aan: "Ik zie juist dat veel SAP en Microsoft-klanten voor hun magazijn voor een best-of-breed  WMS-pakket kiezen en dus uitkomen bij wat jij locale spelers noemt. Deze pakketten bevatten de diepgang die deze bedrijven zoeken om hun magazijn aan te sturen, bedrijfsbrede ERP-systemen kunnen dat niet."

  

"Maatwerk op WMS betekent: verkeerd pakket gekozen"

 

"Dat kun je niet zo hard stellen", vindt Favrin van Nobel. "Maatwerk is vaak niet nodig maar er zijn altijd nichemarkten waarvoor geen enkel standaardpakket zomaar geschikt is, en je dus wel genoodzaakt bent om maatwerk te maken."

 

Ronald Schepers: "Ik ben het in principe eens met de stelling. Wat je nog wel eens ziet is dat maatwerk ontstaat als bedrijven eigenlijk nog niet klaar zijn voor een WMS. Die blijven dan hardnekkig vasthouden aan hun oude processen en de manier van werken met hun oude legacy-systemen. Die eisen dan dat een nieuw WMS-pakket ook zo werkt en dan moet er vaak maatwerk aan te pas komen omdat voor elkaar te krijgen."

  

"De levensduur van een WMS-pakket is tien jaar. "

 

Een WMS-pakket gaat maximaal tien jaar mee in een bedrijf, daarna moet je als bedrijf altijd weer een nieuwe pakketselectie uitvoeren.

 

Van Donkelaar van Manhattan is het hier stellig mee oneens. "Wij hebben klanten die al meer dan twintig jaar klant zijn, en tot volle tevredenheid. Wel hebben ze de nodige upgrades doorgevoerd want dat is natuurlijk wel een voorwaarde: als leverancier moet je meegroeien met je klanten."

Met goed releasebeleid van de leverancier zou een pakket dus tot in lengte van dagen gebruikt kunnen worden?, vraagt van Peperstraten.

 

Favrin van Nobel: "Ook dat kun je niet zeggen want dat hangt helemaal af van het bedrijfsmodel van het bedrijf in kwestie. Als een bedrijf na vijf jaar van logistiek concept verandert en het WMS-pakket sluit hier niet meer op aan, dan kan het ook zomaar zijn dat een pakket al na vijf jaar moet worden vervangen."


 
Foto 1 van 5


Dagvoorzitter Toine van Peperstraten leidt de discussie

firstprev
Dagvoorzitter Toine van Peperstraten leidt de discussiePaneldiscussie met links naar rechts: Ferry Jantzen, Henk-Jan van Donkelaar, Ronald Schepers en Ron Favrin.Henk-Jan van Donkelaar van Manhattan AssociatesRon Favrin van NobelRonald Schepers van Consafe
nextlast
Opinie
WMS-pakketten zijn ongeschikt voor managementinformatie
Stem
117 stemmen
Reageer
Deel dit artikel via:
Tags:
Reageer
Doorsturen
Afdrukken
4 Reacties
Reacties (4)
Door: Frank Ruigrok | 5 mei 2011
Een WMS pakket moet een geintegreerde oplossing zijn. Wat het vaak erg duur maakt zijn alle koppelingen en beheer van de aangesloten pakketten. Er zijn slecht enkele uitzonderingen van WMS pakketten die ook ERP software zijn. Het criterium is wat kan en moet een WMS pakket kunnen met het specifieke bedrijf. Horen voorraadhoudende bestelwagens tot het systeem, aangesloten draadloze terminals, digitaliseren en versturen van documenten. Het hele sales en financieel met rapportages. Zo'n pakket en verkrijgbaar op de Cloud is o.a. ICG software van ITE data (ITEdata.nl).
Door: N. de Goeij | 4 mei 2011
WMS leveranciers hebben de laatste jaren hun pakketten nauwelijks doorontwikkeld. De functionaliteit is beperkt tot basale en meest voor de hand liggende functionaliteit. Een pallet verplaatsen kunnen ze allemaal, maar zodra het wat intelligenter moet worden, zodra een stuk logistieke besturing gevraagd en primaire managementinfo wordt, zijn veel WMS-en ondermaats en niet geschikt voor een complexer wordende omgeving. Bovendien ontbreekt het bij veel leveranciers aan logistieke visie, laat staan dat men enig zicht heeft op ontwikkelingen en veranderingen in de logistieke wereld. Hierdoor en door de stilstand in pakketontwikkeling hebben veel WMS leveranciers zich in een achterstandpositie geplaatst.
Omdat de logistieke wereld dynamischer en sneller is geworden, mede door de komst van internet, wordt van logistieke ondernemingen een veel grotere flexibiliteit gevraagd. WMS leveranciers weten daarop niet te anticiperen en beschouwen maatwerk blijkbaar (zie panneldiscussie) als een probleem van de markt (!)
Een leverancier die durft te stellen dat zodra maatwerk nodig is men niet klaar is voor WMS implementaties draait toch echt de boel om. Ik stel juist dat een WMS leverancier die niet in staat is met eerder genoemde ontwikkelingen mee te gaan, waardoor noodzakelijkwijs maatwerk nodig is, zijn aangeboden pakket of zijn beoogde afzetmarkt maar eens sterk moet heroverwegen inplaats dat het probleem bij de klant wordt neergelegd.
Tot slot is het onthutsend te constateren dat geen van de leveranciers in de paneldiscussie het vermogen toont zich te verplaatsen in de wensen van de klant en teveel uitgaat van het eigen "ideale en beste"WMS pakket.
Het owrdt dus hoog tijd dat WMS leveranciers uit hun ivoren toren komen en zich eens in de logistieke realiteit begeven. Alleen dan zal men in staat zijn aan de noodzakelijke eisen van klanten tegemoet te komen. Misschien krijgen we dan ook eens meer onderscheiden toegevoegde besturings functionaliteit aangeboden
Door: Peter | 4 mei 2011
Als je zegt dat de kennis van het optimaliseren van processen niet aanwezig is bij je leverancier van het WMS heb je toch ECHT de verkeerde leverancier gekozen. In de bovenstaande discussie wordt dat ook al aangegeven. De leverancier en de klik die je daar als klant mee hebt is minstens zo belangrijk als de basisfunctionaliteit van het pakket. Ik heb jarenlang implemantaties van WMS gedaan en ik ben daar echt absoluut van overtuigd.
Door: Eric Vandenbussche Logflow bvba | 3 mei 2011
Een WMS implementatie staat voor het implementeren van een operationeel concept. Dit betekent het optimaliseren van processen. Wanneer deze kunde niet aanwezig is bij de klant, deze kennis is ook meestal niet aanwezig bij de WMS leverancier. Hetgeen vaak leidt tot een WMS implementatie van de gemiste kansen. Vergelijk een WMS met de computerkaart in de BMW, de auto is het magazijn concept. Waarom willen we ons altijd afvragen waarom we de computerkaart nodig hebben? Doen we dat bij de aankoop? :-)
Plaats een reactie
  • Naam:

    Reactie:

  •   Om spam te voorkomen vragen wij u onderstaande woorden over te tikken voordat u opslaat
  • Opslaan
Opinie
Wij nemen het liefst medewerkers onder 40 jaar aan!

   

De gemiddelde leeftijd van een afdeling moet volgens 70 procent van de chefs onder de 40 liggen. Ook vinden de bazen dat er een overwicht moet zijn van jongere medewerkers, zo blijkt uit onderzoek van hoogleraar Beatrice van der Heijden. Zelfs oudere leidinggevenden denken er zo over, al zijn ze meer tevreden over de ouderen op hun afdeling.
 

Wat vindt u?

Stem
1149 stemmen
Topvacatures
Dossiers
  • Hoe kies ik een Auto-ID systeem?

    Deze uitgebreide handleiding beschrijft in detail welke stappen u moet doorlopen...

  • Hoe selecteer ik een orderverzamelsysteem?

    U oriënteert zich op de aanschaf van een orderverzamelsysteem. In dit dossier z...

  • Semi-automatisch orderverzamelen

    Er zijn verschillende technieken om loopafstanden in het orderverzamelproces te ...

Meer dossiers Dossier
Agenda
Toon agenda wms
Boeken