nieuws

Online startup houdt voorraad keukenkastje bij

Logistieke dienstverlening 1072

Repeterende houdbare boodschappen altijd thuis op voorraad. Daar gaat online boodschappenservice Stockon voor zorgen. Deze startup van PostNL gaat vanaf nu landelijk thuisbezorgen.

Online startup houdt voorraad keukenkastje bij

Stockon biedt via een app een service aan om veelgebruikte boodschappen op regelmatige basis thuis te leveren. Op basis van de gezinssamenstelling en de orderhistorie past de app de bezorgsuggesties aan. Handmatig kunnen er wijzigingen worden aangebracht.

DC in Barendrecht

Directeur Stephan Bosman werkte het idee voor Stockon, eerder onder de naam Stockit, uit samen met PostNL. Bosman zegt tegen Emerce direct vanuit de fabrikant aan de eindconsument te leveren. Het bedrijf koopt niet in, maar werkt met een commissie op de verkoopprijs en werkt vanuit een distributiecentrum in Barendrecht, waar 2.000 SKU’s, nu nog alleen houdbare producten, op voorraad liggen. A-merken en huismerkartikelen van Boni. PostNL verzorgt de e-fulfillment en de logistiek.

 

Geen tijdvak, dan korting

Orders met een waarde van 25 euro of meer worden gratis thuisbezorgd. Wie geen tijdvaklevering kiest, krijgt twee euro korting. PostNL levert de bestellingen uit en doet dat zeven dagen per week tussen 8.00 en 22.00 uur. Het betalen van de bestelling gaat via de app middels automatische incasso.

Stockon als marktplaats

Omdat Bosman en zijn team niet zelf inkopen, is de startup een soort marktplaats voor fabrikanten en consumenten. Stockon doet niet aan acties maar geeft wel een korting, oplopend tot 10 procent, op de kassabon. Daarnaast kunnen fabrikanten vaste klanten belonen voor hun loyaliteit door het weggeven van producten.

Data delen

Met de fabrikanten wordt aan datadeling gedaan voor de producten die ze verkopen via Stockon. Dat geeft hen inzicht in het klantgedrag waarop ze kunnen inspelen. De startup werkt vanuit een kantoor in Utrecht. Het eerste doel is om een klantengroep van enkele duizenden kopers op te bouwen. Wanneer die eerste mijlpaal is gehaald, gaat Bosman op zoek naar nieuw groeikapitaal om de activiteiten op te schalen. PostNL en het management van de start-up zijn aandeelhouders in het bedrijf.

Shobr in ijskast – Picnic kan het ook

Eerder probeerde Shobr ook een dergelijke marktplaats functie voor levensmiddelenfabrikanten in te vullen. De Nederlandse lancering van dit initiatief is eind 2017 in de ijskast gestopt. Ook online super Picnic zegt tegenover Twinkle technisch in staat te zijn om de herhaalboodschappen van de klant vooraf in te vullen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels