nieuws

IT speelt sleutelrol bij groeiplannen Rabelink Logistics

Logistieke dienstverlening 2059

Een update van het TMS, het planpakket, een gewijzigde rapportageaanpak, uitbreiding van een nog recent dc, vijftien nieuwe trucks. Het is een kleine opsomming van de veranderingen die er bij Rabelink Logistics plaatsvinden. Is het genoeg?

IT speelt sleutelrol bij groeiplannen Rabelink Logistics

De grote vraag is of al die veranderingen genoeg is om bij te blijven in deze snel veranderende tijden. IT manager Tino Bömer en logistics manager Twan Boerakker probeerden op die vraag een antwoord te krijgen tijdens de SOAR Summit Europe van BluJay in Düsseldorf.

De heetste hangijzers waar de logistiek dienstverlener nu mee te maken heeft zijn volgens Bömer en Boerakker de investeringen in IT, de snelheid van de adoptie van nieuwe applicaties en een tekort aan personeel. “We groeien nu best hard als bedrijf, maar we worden toch nog wat geremd door deze aspecten. Spannend is ook hoe de wereld er over vijf of tien jaar uitziet. We moeten plannen gaan maken voor de zelfrijdende truck en meer autonoom opererende magazijnen.” Een deel van de magazijnoperatie is overigens met behulp van een shuttlesysteem al geautomatiseerd.

IT-applicaties

Dat de IT- en logistiek manager voor een blik naar de toekomst hun licht opsteken bij softwareleverancier BluJay is te verklaren. De gebruiker, met vestigingen in het oosten van het land, en de ‘provider’ hebben al sinds 1995 een band. Destijds heette het eerste pakket Interchain, de leveranciersnaam veranderde in Kewill en nu BluJay, maar de combinatie van WMS en TMS blijft goed passen bij de LDV’er, meent Bömer. Aanvullende tools zijn er ook in gebruik, zoals van Yellowstar, Ortec en Jasperreports. Met Yellowstar kan Rabelink sneller zelf koppelingen leggen met ketenpartners. De overstap van het planpakket OTD van Ortec naar de nieuwste versie ORD staat voor de deur. Van BluJay implementeert de LDV’er in 2018 de Air & Ocean-, de CO2-, de ADR- en de crossdockmodule.

 

 

Lees ook
Rabelink zet forse stap oostwaarts

 

‘Alle IT-zeilen bij zetten’

Wat Bömer en Boerakker opvalt – in positieve zin – is dat IT-leveranciers steeds beter luisteren naar de behoeften die er in de markt zijn. “Neem de oprichting van de Customer Advisory Board door BluJay. Dat is een goede stap. Het is fijn als je het gevoel krijgt dat je gehoord wordt. Als dienstverlener doen we hetzelfde. Op IT-gebied zetten we alle zeilen bij om up-to-date te blijven. Zelfs nu we in vijf jaar tijd zijn gegroeid van één IT’er tot nu vijf.” Met het aan elkaar knopen van de software wil Rabelink Logistics vooral meer inzicht in de keten krijgen, zelfs tot op het niveau van B2C-leveringen. Boerakker: “Ook de klant van de klant wil inzicht, zeker als dit een consument is.”

Rabelink Logistics wil nog meer info delen

Kijkend naar de komende jaren wil de logistiek dienstverlener voortborduren op het steeds intensiever delen van info met klanten en ketenpartners. Bömer: “Met behulp van een track & trace webportal delen we al meer dan een gemiddelde logistiek dienstverlener doet.” Krachten bundelen met ketenpartners staat hoog op de agenda. “We zijn ons aan het oriënteren op met wie we samen kunnen werken en welke tools we willen inzetten om behoeften nog beter te voorspellen. Nu bieden we voorzichtig data aan, maar dat zal een vlucht gaan nemen.” Boerakker vult aan: “We werken binnen de Benelux samen in het Netwerk Benelux via de hub van CTS Group in Nieuw-Vennep. Hiermee willen we de dropdichtheid in de regio vergroten. Het doel is om met partners elkaar halverwege te vinden op het gebied van vervoer, opslag en value added logistics.” Eveneens recent startte Rabelink Logistics een samenwerking met Hellmann, de focus ligt daarbij op uitwisseling van goederen en ritten van en naar Oost-Europa.

Uitbreiding distributiecentrum

Om aan de groeiende vraag te voldoen is Rabelink Logistics gestart met de uitbreiding van het toch nog behoorlijk nieuwe magazijn in Wehl, de Achterhoek. Dit magazijn opende begin 2015, de uitbreiding die nu volgt vergroot het pand met 18.000 m2 en voegt 24 dockdeuren toe aan de bestaande 48. Voor het managen van alle vervoersbewegingen overweegt de LDV’er de aanschaf van een carrier management module, als toevoeging op het TMS. “Zover zijn we nog niet, maar we sluiten het niet uit. Het blijft lastig om de toekomst te voorspellen. Zo was zeven jaar geleden de trend om te centraliseren, nu zien we steeds meer decentrale logistieke oplossingen. IT kan helpen bij het flexibel inspelen op die veranderingen”, aldus Boerakker.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels