nieuws

Nedcargo verkoopt multimodale activiteiten aan CCT

Logistieke dienstverlening 2618

Logistiek dienstverlener Nedcargo is niet langer meer eigenaar van de containerterminal Alpherium. Combined Cargo Terminals (CCT) uit Moerdijk is de nieuwe eigenaar. Ook de binnenvaartschepen zijn van de hand gedaan evenals het onderdeel Nedcargo Container Barging (NCCB).

Nedcargo verkoopt multimodale activiteiten aan CCT

Voornaamste reden voor de verkoop aan CCT is dat Nedcargo met hoofdzetel in Waddinxveen zich volgens eigen zeggen ‘volledig wil richten op zijn core-business van logistieke dienstverlening en forwarding van voedingsmiddelen-, dranken- en retailproducten-markt’.

CCT: ‘leidende positie opbouwen’

Ook de medewerkers en management van de multimodal divisie van Nedcargo zijn overgenomen door CCT, dat actief is in heel Europa en daarbuiten. Voor het transport wordt door het Brabantse bedrijf gebruik gemaakt van binnenvaart- en zeeschepen en goederentreinen. Over de overname, die medio deze maand nog wordt afgerond, zegt Luc Smits, managing director van CCT: “We zijn heel blij met de overname van Alpherium en Nedcargo Container Barging. Deze overname draagt bij aan onze strategie om ons te laten uitgroeien tot een leidende inland terminal speler op meerdere locaties in Nederland.”

 

Lees ook:

Nedcargo neemt distributiecentrum Willebroek in gebruik

Nog geen vestiging in Zuid-Holland

CCT handelde het afgelopen jaar 660.000 TEU en 1 miljoen ton breakbulk af vanuit Moerdijk naar het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Spanje en Portugal. De overname is bovendien interessant voor het bedrijf uit Moerdijk omdat het nog niet beschikte over een vestiging in Zuid-Holland.

Nedcargo: marktleider worden in drankenlogistiek

Diederik Antvelink, mede-directeur van de Nedcargo Group (op plaats 30 in de laatste top-100 logistiek dienstverleners), zal CCT bijstaan als adviseur na de overname. Antvelink stelt in een schriftelijke reactie tegen Logistiek.nl dat de verkoop van de multimodale divisie de logistiek dienstverlener de mogelijkheid biedt om zich volledig te richten op de logistieke dienstverlening binnen de Benelux-markt van voedingsmiddelen, dranken en retailgoederen. “Nu is het tijd voor ons om in de Benelux marktleider te worden in dranken logistiek door meer toegevoegde waarde te bieden.”

 

Lees ook:

Nedcargo doopt elektrisch vrachtschip

Nieuwe markt: out-of-home

Nedcargo richt zich volgens Antvelink op dit moment vooral op het houden van centrale voorraad van verpakte producten voor de levensmiddelen industrie die uiteindelijk in de supermarkten belanden. “Met het kapitaal van de verkoop van onze multimodale activiteiten kunnen we ook investeren in nieuwe markten zoals de out of home. Daar in opereren kan alleen door extra toegevoegde waarde te leveren zoals facturatie-inning, btw, kleinere leveringen, andere levermethodes, voorraadbeheer en supply chain finance. Door deze toegevoegde waarde te bieden aan klanten, kunnen we hogere marges creëren en meer volume in de markt zetten.”

Alpherium te klein om zelfstandig te blijven

Over de toch verrassende verkoop van Alpherium zegt Antvelink dat deze binnenvaartterminal – ondanks dat het een van de grootste is in Nederland – te klein is om op eigen benen te blijven staan. “Voor de levensvatbaarheid van deze terminal moet je corridors denken en netwerken. Stand alone is niet future proof voor Alpherium ondanks dat we het afgelopen jaar nog 25 miljoen euro hebben geïnvesteerd.” Als onderdeel van CCT blijft de containerterminal in Alphen aan den Rijn – waar ook het exportbier van Heineken wordt verscheept – zich richten op het aanbieden van duurzame transportoplossingen van en naar de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen via de binnenvaart.

Mislukte gronddeal speelde geen rol

Nedcargo-directeur Diederik Antvelink zegt dat de verkoop niets heeft te maken met de onlangs afgeketste grondonderhandelingen op bedrijventerrein Steekterpoort II in Alphen aan den Rijn. De logistiek dienstverlener wilde op dit bedrijventerrein een duurzaam distributiecentrum bouwen, maar dat ketste eerder dit jaar af omdat geen akkoord kon worden gesloten met de gemeente over de grondprijs.

Reageer op dit artikel