nieuws

Real time data maakt GVT slimmer en duurzamer

Logistieke dienstverlening 1625

GVT koppelt een groot deel van zijn vrachtwagens en trailers in een zogenaamd fleet intelligence platform. Doel: minder brandstofverbruik en minder schades.

Real time data maakt GVT slimmer en duurzamer
Wil Versteijnen

De wagens van de logistiek dienstverlener krijgen stapsgewijs een kastje ingebouwd, dat gekoppeld is aan de al in de auto’s aanwezige tablet. GVT Transport & Logistics zet op deze manier een grote stap in het werken met real-time gegevens en in het nemen van beslissingen op basis van data. Door een groot deel van het wagenpark te koppelen aan zijn fleet intelligence platform N-able van Route42, kan GVT kosten en processen beter beheersen. Het gaat bijvoorbeeld om veilig gedrag van chauffeurs en brandstofgebruik, remote uitlezen van de tachograaf, maar ook om inzicht in stilstand en lokaliseren van materieel.

Veel verschillen door diverse overnames

Bij de zoektocht naar een geschikt fleetmanagement platform wilde GVT zich niet vastpinnen op een systeem, dat merkgericht is. “Veel truckleveranciers hebben een eigen systeem, maar met het oog op de toekomst zochten wij een platformonafhankelijke tool. Dat vonden we in Route42”, aldus Wil Versteijnen, directeur van GVT. Hij vervolgt: “Als je een kosten efficiënte oplossing wil, dan is eenduidigheid noodzakelijk. Ik ben van mening dat we onze kerngetallen nu beter naar boven kunnen halen. Daarmee willen we de TCO verlagen en onze prestaties verhogen.”
Eenduidigheid in het wagenpark was mede gewenst, omdat GVT sterk aan het ontwikkelen is onder andere door diverse overnames. Sinds 1 januari 2018 opereert het hele Benelux distributienetwerk onder de naam GVT Transport & Logistics, waarbij het wagenpark een grote transformatie heeft ondergaan. Versteijnen: “We hadden vooral Volvo-trucks, nu hebben we ook een aanzienlijk deel DAF.”
GVT beschikt over 350 trekkende eenheden. Van deze voertuigen rust de logistiek dienstverlener nu 110 kleindistributie trucks uit, voertuigen tot 12 ton GVW. De onderneming voorziet de overige trucks ook stap voor stap van de N-able.

 

Lees ook
Data en duurzaamheid hot in logistiek

 

Monitoren met behulp van dashcam

Door het platform kan GVT onder meer sturen op rijgedrag.  Tijdens de pilot in Tilburg bleek dat op de rondweg van en naar de thuisbasis opmerkelijk vaak geremd werd. Het monitoren van de rijstijl gebeurt op basis van zowel de data die de N-able doorstuurt als de beelden die een in de cabine aanwezige dashcam maakt. Rob Embrechts. fleetmanager zegt: “Bij een harde rembeweging krijgen wij twintig seconden toegestuurd, tien seconden van voor het remmen en tien seconden erna. Dat plus de data geeft voldoende info om de situatie en de rijstijl te monitoren.”
GVT heeft twee eigen lesauto’s in gebruik. De logistiek dienstverlener neemt in de toekomst de rijstijl mee in ontwikkelingsgesprekken. Waar nodig kunnen de chauffeurs extra training krijgen in één van de eigen lesvoertuigen. “Maar wat we vooral willen stimuleren is dat chauffeurs onderling elkaars rijstijl en prestaties gaan vergelijken. Elke chauffeur heeft een eigen inlog en toegang tot de eigen prestaties.”

Lees ook
GVT dendert door in China

Maatwerk op beschikbare functionaliteit

dataHoewel GVT vooral mikt op brandstofreductie en schadepreventie, opent de investering  de weg naar nieuwe mogelijkheden. Het op afstand uitlezen van de digitale tachograaf is al werkend, evenals het beheren van de locaties van de trailers voor een aantal dochterbedrijven. Dit rolt GVT bedrijfsbreed uit.
Niet alle functionaliteit is meegenomen in het selectietraject. Embrechts: “Route42 denkt mee in het proces. Ze zijn in staat om het gewenste maatwerk te leveren. Denk daarbij aan het feit dat een chauffeur aan het eind van een rit zijn rijprestaties en rijgedrag kan zien. Dat is iets wat Route42 nu ontwikkelt.”
Ook het op afstand uitlezen van de tachograaf is iets wat de leverancier heeft opgeleverd. Bijvoorbeeld het op een zaterdag uitlezen van de tacho met een stick behoort daarmee tot de verleden tijd. Track & trace-functionaliteit, navigatie en berichtenuitwisseling tussen chauffeur en planners is al in gebruik, de Route42 mogelijkheden zijn hierop een aanvulling.

Lokaliseren van trailers op afstand

Nu de implementatie van het ‘fleet intelligence systeem’ in volle gang is, ligt de nadruk volgens Embrechts op het verzamelen van data. “In 2018 ligt de prioriteit op de brandstofreductie en de schadepreventie, maar daarna gaan we zeker verder kijken. Het lokaliseren van de trailers op één van de vijf locaties – Tilburg, Alkmaar, Apeldoorn, Veendam of Willebroek – is van groot belang.”
Dit laatste kan zonder technische hulpmiddelen  een uitdaging zijn. De N-dure kastjes moeten de planning volgens Embrechts voorzien van locatiegegevens. “Nu kan het nog voorkomen dat een planner denkt dat er een tekort aan trailers is, maar dat er toch nog enkele beschikbaar zijn. In de toekomst zullen we deze data ook gaan gebruiken bij het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan de trailers.”

Reageer op dit artikel