nieuws

Logistieke dienstverlener HTS en RWG bundelen lading

Logistieke dienstverlening 734

Logistieke dienstverlener HTS Intermodaal en deepsea terminal RWG slaan de handen ineen. De twee bedrijven gaan op de route Duisburg, Gorinchem en de Rotterdamse haven lading bundelen.

Logistieke dienstverlener HTS en RWG bundelen lading

De samenwerking tusen HST (nummer 52 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2018) en RWG houdt in dat schepen bij terminals in Duisburg lading combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam en visa versa. Bundeling van lading en een vast vaarschema op een punt-punt verbinding moet de havenverblijftijd en congestie reduceren. Congestie is een heet hangijzer in Rotterdam. De Rotterdamse haven heeft al jaren te kampen met vertragingen bij de containeroverslag op binnenvaartschepen.

Betere verbinding en efficiency

Andere doelen van de samenwerking tussen HST en RWG, dat in 2015 een nieuwe moderne terminal opende, zijn: het bevorderen van de efficiency en het verbeteren van de verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, de grootste economie binnen Europa.

West-Brabant Corridor

Deze samenwerking tussen marktpartijen is het tweede initiatief dat het Havenbedrijf Rotterdam financieel ondersteunt vanuit het Sectoroverleg Containerbinnenvaart dat vorig jaar is gestart. Eerder in 2018 kondigden drie andere partijen een vergelijkbare samenwerking aan op de zogeheten West-Brabant Corridor tussen Rotterdam, Moerdijk en Tilburg.

Reductie congestie

De combinatie HTS RWG vaart twee keer per week op vaste tijden. Dit betekent een flinke reductie van de doorlooptijd van de containers. Marcel Heuvelman, managing director van HTS Intermodaal: “Hiermee kunnen we onze klanten een betrouwbare service bieden tussen Duisburg en Rotterdam.

Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam: “Wij juichen deze vorm van samenwerking toe. Het draagt bij aan een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse haven en soepele verbindingen met het Europese achterland. Daarom ondersteunt het Havenbedrijf dit initiatief.” HTS wil het concept van punt-punt verbindingen ook toepassen op andere Rotterdamse deepsea terminals.

 

Reageer op dit artikel