nieuws

Hollander Barendrecht decor voor les ketensamenwerking

Logistieke dienstverlening 1210

Wat kun je zelf doen om samenwerking binnen de keten te verbeteren? Dat was de centrale vraag tijdens een bedrijfsbezoek aan Hollander Barendrecht met als thema ketensamenwerking. Supply chain adviesbureau Vavia organiseerde de bijeenkomst bij de 100 procent dochter van The Greenery. Zo’n 35 deelnemers kwam hier op af en wilde graag een kijkje nemen bij de ketenregisseur in vers.

Hollander Barendrecht decor voor les ketensamenwerking
"Ketensamenwerking is niet langer ‘nice to have’ maar ‘need to have’”, aldus Prof. Jack van der Veen tijdens een bedrijfsbezoek aan logistiek dienstverlener Hollander Barendrecht. Foto: Alexander Senger

Deelnemers aan het bedrijfsbezoek kregen de vraag voorgeschoteld welk cijfer ze zichzelf zouden geven voor ketensamenwerking. Jaco van der Schoor, directeur van Mensen in bedrijf en auteur van diverse boeken, gaf tips over hoe je van een 6 en 7 wordt en bovenal hoe je medewerkers in teams kunt laten samenwerken. “Weet wat je te doen hebt, dan pas bepaal je de denkrichting, niet andersom”, benadrukt Van der Schoor een veelgemaakte fout. “Vanuit de directie noem je de contouren, je laat het invullen door de medewerkers zelf. Je krijgt mensen betrokken door ze te betrekken”, vult Willem Nooij, directeur van Vavia aan.

Lees ook: Ketensamenwerking is vooral menselijk kapitaal benutten

Samenwerkingen tussen ketenpartijen Hollander Barendrecht

Hollander Barendrecht is een logistiek dienstverlener in vers die onder meer de distributie verzorgt naar Plus Supermarkten en sinds kort voor online super Picnic. Thomas Maas, operations manager bij Hollander Barendrecht deelde een aantal verbeteringsprojecten met de deelnemers waar aan de ene kant samenwerking binnen teams een belangrijke rol in speelt, maar ook de samenwerking tussen ketenpartijen.

 

 

summit-ketenregie

 

 

Zo is Hollander bezig om de backhauling keten de optimaliseren tussen de teler, rdc, de klant, het retourencentrum en het dc. Het levert de logistiek dienstverlener 2,5 miljoen aan omzet op en flexibiliteit in de dienstverlening richting Plus. “Allen het inzicht in de kostenkant blijkt vooralsnog lastig. De ingebruikname van de Logi app en het TMS van Mendrix moet soelaas bieden, maar we zijn er nog niet”, aldus Maas.

Simulatie inbound stromen

Wat te doen met alle data die er is? Dat is een van de uitdagingen van het Hollander. Toch maakt het bedrijf ook stappen. Binnen een samenwerking met Systems Navigator is er een simulatie gebouwd om de inbound stromen onder de loep te nemen met als doel de verwerking van inkomende colli maar ook van uitgaande colli te maximaliseren en betere servicelevels te halen.

Onderzocht is wat de gevolgen op de inslag is als de palletbelading stijgt. Hoeveel orderpickers, heftruckchauffeurs en expeditiemedewerkers zijn er dan nodig? Diverse scenario’s zijn door de simulatie heen gehaald. Een van de uitkomsten was dat als er eerder bij de Plus supermarkt geleverd mag worden, er een storende piek verdwijnt op de werkvloer bij Hollander, met minder logistieke kosten tot gevolg en bovendien processen die beter lopen.

Ketensamenwerking in de praktijk lastig

Prof. Jack van der Veen

Een mooi voorbeeld waarbij Plus en Hollander samen kosten uit de keten snijden. Maar waarom is ketensamenwerking in de praktijk vaak dan toch zo moeilijk? “Ketensamenwerking is niet langer ‘nice to have’ maar ‘need to have’”, zegt Prof. Jack van der Veen van Nyenrode, die ook een gedeelte van het programma die middag voor zijn rekening neemt. In de regel gaat ieder bedrijf voor het eigen belang. Kosten verlagen in de keten en toch nog iets verdienen in plaats van alleen maar onderhandelen over de prijs. Het kan en het moet, volgens Van der Veen. “Het wordt steeds belangrijker, we hebben het echter nog steeds alleen maar over kosten. De doelstelling zou uit een stukje moraliteit moeten komen. Kijk bijvoorbeeld naar duurzame supply chains van Tony’s chocolonely en Fairphone. Iedereen denkt dat Amazon hét supply chain voorbeeld in de wereld is, maar dat is een commercieel voorbeeld van een amorele organisatie”, aldus Van der Veen.

Naast het luisteren naar interessante sprekers was er tot slot de mogelijkheid om de logistieke operatie van Hollander Barendrecht te bekijken. Zie hieronder een fotoverslag. De foto’s zijn gemaakt door Alexander Senger.

Lees ook: Samenwerking is belangrijkste knelpunt innovatie logistiek

Foto's

Reageer op dit artikel