nieuws

Nic. Oud start crossborder e-commerce avontuur in China

Logistieke dienstverlening 3319

Direct mail en e-fulfilment dienstverlener Nic. Oud gaat vanuit het magazijn in Heerhugowaard de e-fulfilment activiteiten verzorgen van crossborder e-commerce orders van Chinese consumenten. Dat avontuur gaat het Noord-Hollandse familiebedrijf niet alleen aan maar samen met pakketdienst Sinolink Express.

Nic. Oud start crossborder e-commerce avontuur in China

Afgelopen vrijdag werd de samenwerkingsovereenkomst tussen Nic. Oud, Sinolink Express en High Store Technology uit Hangzhou, een Chinese logistiek dienstverlener gespecialiseerd e-fulfilment en crossborder e-commerce activiteiten, officieel bezegeld.

Eerste crossborder pakketdienst

Hans van Alem, die Sinolink Express vertegenwoordigt in Nederland, is twee jaar bezig geweest met het opzetten van een express dienst voor Chinezen (zowel B2C als B2B, red.) die online producten kopen in Europa. “Het is in Nederland de eerste crossborder e-commerce pakketdienst die voldoet aan de import regels van de Chinese overheid en dat stelt ons in staat om een zending in 10 werkdagen vanuit Europa af te leveren op iedere locatie in China”, liet Van Alem vrijdag weten tijdens de bijeenkomst bij Nic. Oud in Heerhugowaard.

Nauwe samenwerking Nic. Oud en Sinolink

De eerste contacten tussen beide bedrijven ontstonden vorig jaar mei. Van Alem: “We kwamen tot de conclusie dat we de opzet van crossborder e-commerce activiteiten naar China beter samen kunnen dan alleen. Dat betekent dat we vanaf mei intensief met de mensen van Nic. Oud en High Store en Michael Min (de CEO van China van Sinolink Express, red.) zijn gekomen tot deze nauwe samenwerking. Er komen heel veel producten vanuit China hier naar toe. Wij op onze beurt gaan op een goede manier spullen terug sturen naar China in een wereld die meer en meer gedomineerd wordt door crossborder e-commerce.”

 

Excelleren met e-commerce?
Download de whitepaper

 

Crossborder e-commerce in China is booming

Nic Oud en Sinolink Express begeven zich samen met High Store Technology, een logistiek dienstverlener die in 2014 het levenslicht zag, op een snel groeiende crossborder e-commerce markt in China. De verwachting is dat deze markt jaarlijks meer dan 40 procent zal groeien en waarbij ook nog eens het gros van de bestellingen voornamelijk per mobiele telefoon plaatsvindt. Chinezen kopen namelijk graag ‘originele producten’, rechtstreeks van handelaren of fabrikanten in het land van herkomst.

Netto aankoopwaarde 134 miljard euro

In de razendsnel groeiende Chinese markt bestaat grote belangstelling voor kwaliteitsproducten uit Europa, die onder andere worden aangeboden op verkoop platforms als Taobao.com, JD.com, Tmall.com en Kaola.com, waar Sinolink Express op is aangesloten. Dat biedt kansen voor onder andere producenten, exporteurs, groothandels en bijvoorbeeld Nederlandse webshops die zich richten op de Chinese markt. Uit de vele cijfers die Michael Min – CEO van Sinolink Express – afgelopen vrijdag liet zien, kwam onder andere naar voren dat in 2015 18 miljoen Chinese consumenten online buitenlandse producten bestelden met een netto van 31 miljard euro. Dit aantal zal naar verwachting in 2018 verdubbelen tot 36 miljoen Chinezen en de netto aankoopwaarde zal stijgen naar maar liefst 134 miljard euro.

 

Belang WeChat

Daarnaast stelde Min dat Chinezen bij hun aankopen steeds meer hun aankopen doen via WeChat-app, een mobiel multifunctioneel platform. “Daar liggen de grote kansen voor webshops die Europese producten aanbieden. We bieden vanuit Sinolink ook hierin volledige ondersteuning” aldus Min.

In zes stappen naar optimaal order fulfilment

 

Veel pakjes verdwijnen onderweg

Een interessante groeimarkt dus voor Nederlandse bedrijven en webwinkels die zich vanuit ons land specifiek op de Chinese consument richten want zo stelde Van Alem vast ‘Europese artikelen zijn hip in China’. Tegelijkertijd is de import in China aan een veel regels gebonden. Van Alem: “We zijn misschien niet uniek in zijn soort want je hebt al de post en de bekende koeriersdiensten die naar China gaan. Bij beide heb je te maken met relatief hoge tarieven en weinig garantie. Bovendien verdwijnen er ook veel pakketjes onderweg. Wij hebben daar minder last van als pakketdienst omdat we een geïntegreerd systeem hebben opgezet waarbij alle relevante partijen met digitaal met elkaar verbonden zijn.”

Zendingen vooraf aangemeld bij Chinese douane

Het gaat daarbij om de Nederlandse douane, de Nederlandse logistieke dienstverlener (Nic. Oud red.), de luchtvracht vervoerder, de Chinese douane en Chinese logistieke dienstverlener en de koerier die in China de uiteindelijke levering doet. Hiermee wordt volgens Van Alem snelheid, inzicht en in een aantal gevallen ook reductie van importheffingen en btw verzekerd. “De zendingen zijn allen vooraf bekend bij de douane in China, voorzien van de voorgeschreven documentatie en zullen snel en zonder haperen binnenkomen. “We versturen pakketjes op een dusdanige wijze dat we redelijk zeker weten dat 98 procent aankomt met ook nog eens 0 procent invoerheffing. We kunnen die 10 werkdagen levertijd garanderen door de systeem integratie met de douane waardoor er minimaal risico is op oponthoud in China.”

Nic. Oud consolideert

Websites in China, fabrikanten in Europa en leveranciers kunnen gebruik maken van het fulfilment center van Nic. Oud voor hun activiteiten op de Chinese markt. Het gaat om de eventuele opslag, consolidatie van producten, verzendklaar maken van goederen, juiste verpakking, labeling en export documentatie. Van Alema: “Nic. Oud fungeert dus eigenlijk als Europees consolidatiecentrum Europese en Chinese webshops kunnen via een Middelware oplossing, dat als centraal schakelbord dient en waarmee zendingen kunnen worden ingeboekt via de Venue-oplossing die de Nederlandse douane hanteert voor crossborder e-commerce zendingen, ofwel via een digitale link met een Europese of Chinese webshop, ofwel handmatig voor kleinere verzenders.”

Schakelbord Middelware

High Store zorgt in China uiteindelijk voor de inklaring van de goederen bij de Chinese douane, de controle en het binnenlandse transport met Chinese koeriersdiensten. “Alle informatie over en weer tussen alle partijen verloopt dus via het schakelbord Middleware van Nic. Oud.”

Douane groot obstakel

Bij de totstandkoming van dit geheel vormden de systemen van de Nederlandse douane volgens Van Alem de ‘grootste obstakels’. “Bij de douane zijn we nu bezig met het verkrijgen van een Venue-vergunning voor export. Nu moeten we ieder artikel nog handmatig invoeren via het Sagitta systeem. Met Venue kunnen we straks zendingen geconsolideerd aanleveren op een Excelsheet bij de douane. Dit systeem heeft de nodige groeistuipen omdat de douane niet helemaal is ingespeeld op Chinese karakters. Bovendien ligt bij de introductie van Venue de prioriteit meer op import in plaats van export. Het komt er echter aan en maakt ons het leven heel wat eenvoudiger op.”

Nic. Oud: ‘China welkome aanvulling’

Patrick Oud, algemeen directeur van Nic. Oud, liet vrijdag weten dat de samenwerking met Sinolink Express een welkome aanvulling is op de activiteiten van het bedrijf op het gebied van e-fulfilment. “Het is moeilijk te voorspellen hoe het gaat lopen qua volumes straks. Het is een avontuur maar desalniettemin zien we dit als een enorme mooie kans om ons nu ook te richten op de Chinese markt.”

 

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels