nieuws

Nieuwe Top 3 siert Top 100 logistiek dienstverleners

Logistieke dienstverlening 17553

De Top 100 logistiek dienstverleners 2016 kent dit jaar een nieuwe top drie. DHL staat op 1, DB Schenker op 2 en XPO komt binnen op positie 3. Dit Amerikaanse bedrijf heeft in 2015 het Franse Norbert Dentressangle overgenomen, waarvan de Nederlandse dochter ND Logistics vorig jaar op nr. 5 stond.

Nieuwe Top 3 siert Top 100 logistiek dienstverleners

De 2016 editie van de Top 100 logistiek dienstverleners geeft een overzicht van de belangrijkste verschuivingen in de Nederlandse logistieke markt voor contractlogistiek van het afgelopen jaar,  gerangschikt op het aantal medewerkers in Nederland. Een onderzoek dat Logistiek.nl in samenwerking met Kees Verweij van Buck Consultants International ieder jaar houdt.

 

 Top 100 Logistiek Dienstverleners 2018 is uit

top 100 logistiek dienstverleners 2018

 

 

 

Bekijk de Top 100 Logistieke dienstverleners 2017

Food- en verssegment

De lijst kent dit jaar geen enorme verschuivingen maar laat wel opvallende groei zien bij logistiek dienstverleners actief in het food- en verssegment. Kijkend naar de echt Nederlandse bedrijven, steekt Bakker Logistiek er boven uit. Dit is de grootste logistiek dienstverlener met Nederlandse wortels op de lijst en staat op positie 5. Het bedrijf is gespecialiseerd in transport en warehousing van food en aanverwante producten, een groeiende markt waarin veel consolidaties plaatsvinden en ook relatief veel medewerkers in dienst zijn. Net buiten de top-10 staat ook een aantal bedrijven dat als specialisatie food hebben: Nabuurs, Peter Appel Transport en Simon Loos.

Opvallende stijgers

Opvallende stijgers in de top-30 zijn: Jan de Rijk (van nr. 16 naar 11), CB Logistics (van nr. 30 naar 18), Dachser Nederland (van nr. 31 naar nr. 21), GVT Group of Logistics (van nr. 36 naar nr. 26), Emons Group (van nr. 40 naar nr. 29) en Neele-Vat Logistics (nr. 39 naar nr. 30).

Nieuwe binnenkomers

De belangrijkste binnenkomers in de top-100 zijn naast XPO Logistics op nr. 5, Imperial Logistics op nr. 42, Zandbergen Transport op nr. 44 en Nunner Logistics op nr. 50. Imperial Logistics is een Zuid-Afrikaanse logistiek dienstverlener die al enige jaren actief is in de containerbinnenvaart op de Rijn en in expeditie via dochter Lehnkering. Het bedrijf heeft in 2015 Van den Anker Logistics overgenomen, en breidt hiermee haar dienstverlening in verpakte chemicaliën verder uit. Zandbergen Transport combineert het vervoer van food en bouwmaterialen, en Nunner Logistics is de voortzetting van JCL Logistics, dat op nr. 51 stond in de lijst van 2015.

Weinig grote overnames

“De belangrijkste trend in de top-100 is de opmars van bedrijven in het food en fresh marktsegment, waarin ook relatief veel medewerkers actief zijn”, zegt Kees Verweij, partner bij Buck Consultants International en vaste analist van de jaarlijkse Top 100 Logistiek Dienstverleners. Verweij bespeurt geen grote veranderingen in de lijst. “Er zijn relatief weinig grote overnames geweest, alleen de overname van ND Logistics door XPO en Van der Anker door Imperial Logistics zorgen voor nieuwe namen in de bovenste 50. Ook zijn er minder faillissementen geweest onder de grotere bedrijven dan in eerdere jaren, dit strookt ook met de toename van het logistieke volume.”

Meer dan gemiddelde stijging in food

In de top-100 wordt het food en fresh segment meer en meer van belang, het aantal werknemers in Nederland stijgt hier ook meer dan gemiddeld. Dat er geen grote veranderingen zijn in de top-100 betekent echter niet dat logistiek dienstverleners hun activiteiten rustig kunnen consolideren. Het borrelt volgens Verweij onder de oppervlakte, want verschillende partijen van buiten de sector zoals Amazon zijn zelf bezig fysieke logistieke netwerken op te zetten. “Dit vormt een reële bedreiging voor de business in de komende jaren, want veranderingen kunnen opeens hard gaan.” Er is bij de meeste grote logistiek dienstverleners door de groeiende markt wel meer investeringsruimte. Verweij: “De vraag is op welke kans je je kaarten moeten zetten om een voorsprong te nemen of niet achterop te raken.”

Lees de uitgebreide analyse van Kees Verweij over het jaarlijkse onderzoek onder logistiek dienstverleners.

Reageer op dit artikel