nieuws

Transportsector het minst aanwezig op social media

Logistieke dienstverlening

De transportsector laat zich nog niet prominent zien op social media. Van de logistieke bedrijven is nog maar 40 procent te vinden op een vorm van social media.

Transportsector het minst aanwezig op social media

Social media zijn voor bedrijven uitgegroeid tot populaire communicatiemiddelen. Anno 2015 gebruikt 63 procent van de bedrijven ten minste één vorm van social media. In 2012 was dit nog 41 procent. Vooral bedrijven in de IT en in de toeristische sector maken veel gebruik van deze vormen van communicatie. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

IT is koploper

De IT bedrijven zijn met 85 procent koploper. In de bouw en de industrie ligt het percentage dat social media inzet op 55 procent.

Sociale netwerken zijn onder bedrijven met tien of meer werkzame personen de populairste vorm van social media. In 2015 gebruikt 61 procent van de bedrijven een netwerk zoals Facebook of LinkedIn. Het plaatsen van berichten op (micro)blogs zoals Twitter en het delen van filmpjes en foto’s via websites zoals YouTube is ook bij veel bedrijven in trek. Slechts een klein deel van de bedrijven gebruikt Wikipedia-achtige middelen om kennis te delen: 6 procent. Ten opzichte van 2012 is het gebruik van alle vormen van sociale media gestegen, behalve het gebruik van de zogeheten ‘wiki’s’.

Social media loont

Het is opmerkelijk te noemen dat de transport en logistiek nog op zo’n laag percentage zit in vergelijking met andere branches. De eerste praktijkvoorbeelden van logistieke bedrijven die aangeven dat het inzetten van social media in de logistiek loont stammen al uit 2011. Dat de logistieke community uitbundig aanwezig is om social media bewijzen de succesvolle social media kanalen van Logistiek.nl met LinkedIn als topkanaal met bijna 26.000 leden.

Lees ook: Welke social media kanalen biedt Logistiek.nl? en Meer logistieke bedrijvigheid door social media

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels