nieuws

E-commerce 2011: logistiek is key én uitdaging

Logistieke dienstverlening

E-fulfilmentspecialisten maken nog altijd de dienst uit. Toch proberen ook steeds meer logistiek dienstverleners een graantje mee te pikken van de groei in online aankopen. Geheel moeiteloos gaat dit echter niet. Verschillende aflever- en afhaalopties maken het logistieke vraagstuk ingewikkelder.

E-commerce 2011: logistiek is key én uitdaging
E-commerce 2011: logistiek is key en uitdaging in een

Wat waren de belangrijkste ontwikkelingen?

 

Dat iedere logistieke organisatie moeiteloos e-commerce kan bedrijven is een grote misvatting. Fulfilment, de logistieke afhandeling van weborders, is een vak apart. Vooral warehousing is een grote uitdaging, blijkt uit onderzoek van NEA.

Expert Eric Hereijgers stelde het zelfs zo scherp in zijn blog ‘Snelheid e-commerce over rug van magazijnmedewerkers’ dat het een stroom aan reacties opleverde.

 

Multichannel wint aan populariteit. Dat betekent dat naast het verzenden van pakjes naar de thuisadressen ook afhaalpunten steeds populairder worden, zelfs in de winkelfilialen zoals bij V&D. Dit wordt mogelijk gemaakt door samen te werken met afhaalpunten specialiste Kiala. De consumenten krijgt meer keuzes aangeboden, online kopen – in de winkel ophalen of andersom. Hier vormen zich vooral de logistieke uitdagingen voor de uitvoerende partijen.

 

Ook onze zuiderburen zitten niet stil. Uit onderzoek van het VIL blijkt dat België de achterstand op e-commerce gebied aan het inhalen is. Veel Nederlandse bedrijven zien wel brood in de Belgische markt en hebben meegedaan met het onderzoek.

 

Retouren is een vaak vergeten factor. Bij mode-artikelen komt de helft retour. Voor een webshop is het retourproces lastig. Dit kan een reden zijn om alle e-fulfilment inclusief retourproces uit te besteden. Tot op heden besteedt slechts 10 procent de e-fulfilment uit. De Telegraaf nam dit jaar de beslissing op uit te besteden.

 

 

Wat waren de voornaamste evenementen dit jaar?

 

Logistiek krijgt een steeds prominentere plek op de vele E-commerce beurzen en vakdagen. Het OGZ praktijkcongres stond zelfs helemaal in het teken van logistiek.

 

In november werden de drie finalisten van de verkiezing Logistieke webshop van het jaar bekend gemaakt. De winnaar wordt begin 2012 gekozen tijdens de Webwinkel Vakdagen. De verkiezing wordt voor het eerst gehouden maar de bedoeling is om er een terugkerend evenement van te maken.

 

Hoogleraar internetlogistiek Kees Jan Roodbergen (foto) sprak zijn oratie uit in november. Hij verbaasd zich over de vele hobbels tijdens het online shoppen en de daarbij gepaard gaande logistieke uitdagingen. Volgens Roodbergen moet dat anders kunnen. Hij onderzoekt de mogelijkheden voor een open ICT structuur die moet zorgen voor één logistieke taal. Hier kunnen dan alle webwinkels op in prikken.

 

 

Welke partijen lieten in 2011 vooral van zich horen?

 

Kramp liet tijdens het VLM najaarscongres zien hoe e-commerce werkt.

In 2011 was er veel aandacht voor de afleveropties en de connectiviteit met logistiek dienstverleners als het gaat om de afhandeling van de webaankopen. DeliveryMatch bracht een oplossing op de markt. Kabeldirect.nl implementeerde deze plug-in als eerste.

 

E-fulfilment pionier Van der Scheur startte in september met leveringen aan consumenten en DHL kwam in november met een oplossing voor webshops.

 

Webshop Truus.nl maakte een stormachtige groei door, mede door het in de arm nemen van logistieke partners.

 

Het eDC van Hema draait volop. De retailorganisatie vroeg Inther om het orderverzamelproces voor de weborders te optimaliseren.

 

Alles over e-commerce en e-fulfilment, ook van eerdere jaren, is terug te vinden in het dossier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels