artikel

Ewals heeft volledige uptime na outsourcing IT

Logistieke dienstverlening 2301

Ewals Cargo Care, logistieke dienstverlener uit het Limburgse Tegelen, is een familiebedrijf dat sinds de oprichting in 1906 is uitgegroeid tot een innovatieve speler met vestigingen in zestien landen. Het bedrijf vervoert nagenoeg alle typen lading met een vloot van 3.000 trailers en 500 eigen trekkers. Daarnaast werkt de vervoerder, die jaarlijks een omzet behaalt van meer dan 600 miljoen euro, met subcontractors.

Ewals heeft volledige uptime na outsourcing IT

“We hechten veel waarde aan kwaliteit”, vertelt Bruil. “We zorgen daarom dat onze chauffeurs de juiste opleidingen krijgen, maar ook subcontractors worden verplicht opleidingen te volgen via ons e-learningplatform. Daarin leren ze in hun eigen taal hoe om te gaan met klanten in andere landen. Zo proberen we ervoor te zorgen dat iedereen zijn ritten probleemloos af kan werken. Daarvoor is een goed samenspel nodig tussen de planningafdeling, onze HR-afdeling en de chauffeurs, maar ook ICT. Praktische informatie, zoals de beste aanrijroutes naar de klant, kunnen we bijvoorbeeld naar de wagens sturen. Maar daarvoor moet wel te allen tijde de juiste informatie beschikbaar zijn.”

100 procent uptime

Voor een strakke planning, voor gegevensuitwisseling met klanten, autoriteiten en andere vestigingen én voor de uitrol van gegevens naar chauffeurs is netwerk-uptime een basisvoorwaarde. Bruil: “Onze data en software staan op 250 virtuele servers bij twee datacentra van Cegeka in Hasselt, België, en Geleen, Nederland. We beheren namelijk zo’n 1.000 werkplekken op 25 locaties.” Die werkplekken draaien Office 365-kantoorapplicaties, webapplicaties en de iPlan-omgeving voor planning, en dit alles binnen een Citrix-omgeving. Bruil: “Toch laten wij de planning decentraal op de vestigingen, terwijl andere partijen vaak kiezen voor centrale planning. We geloven namelijk sterk in contact met de klant in de eigen taal. Het is een strategische keuze vanuit het management geweest om die lat zo hoog te leggen, maar ondertussen zijn onze mensen gewend geraakt aan 100 procent uptime van netwerk en applicaties. Dat betekent wel dat we verbindingen moeten onderhouden, die altijd beschikbaar zijn.”

Doordat de complete IT-omgeving is geoutsourcet, vertrouwt Ewals sterk op zijn netwerkverbindingen. Vandaar de keuze voor KPN International. Die verzorgt de internationale verbindingen tussen de datacenters en de DTA-omgeving. Het gaat hierbij om redundant uitgevoerde MPLS-verbindingen en een SDSL-verbinding als backup. “Doordat netwerkverbindingen zo’n centrale rol in onze operatie spelen, vormen ze wel een belangrijke kostenpost”, zegt Bruil. “Dat betekent dat het van groot belang is het netwerk juist te sizen. Hiervoor gebruiken we Ipanema-systemen, beheerd door Videns IT Services.”

Minder dataverlies

Op elke vestiging staat een Ipanema-toepassing waarmee Ewals het netwerkverkeer beheert via leaselijnen. “Aangezien we per MB afrekenen, loont het om te zorgen voor een optimale verdeling van de verkeersbelasting. Daarom hebben we die Ipanema-toepassingen in eerste instantie ingezet om het netwerkverkeer te optimaliseren op basis van een uitgebreide verkeersanalyse. In het dagelijkse scenario willen we dat data van de lokale fileservers doorlopend worden gerepliceerd naar het datacenter. Vroeger gebeurde dat eens per dag. Een systeemcrash betekende dan gegarandeerd dataverlies. Nu houden we ons dataverlies al met al op minder dan één procent.”

Goedkopere verbindingen

Daarnaast zocht Ewals naar een oplossing waarbij het niet nodig was om zeer ‘dikke’ verbindingen te onderhouden.
Bruil: “Samen met de firewalls van KPN zorgen de Ipanema-systemen ervoor dat we bepaald verkeer kunnen offloaden naar de goedkopere verbindingen. Daarvoor hebben we een strikte prioriteitsstelling vastgelegd. Verder garandeert Dynamic WAN Selection een maximale beschikbaarheid van connectiviteit door  primaire en secundaire verbindingen actief te managen. Binnen dit model van Dynamic Quality of Service worden kritische applicaties afgeschermd en ondervinden ze geen last van minder kritische applicaties.”
“Ewals Cargo Care wil zich onderscheiden op service en kwaliteit. Mede dankzij de Managed Ipanema Service van Videns IT Services weten we de uptime van onze netwerkinfrastructuur op 100 procent te houden. Videns IT Services vertaalt dat voor ons in 24×7 betrokkenheid. Ook dát is kwaliteit leveren”, aldus Bruil. “We hebben nauw contact met Videns IT Services over de prestaties van de infrastructuur en krijgen gedetailleerde rapportages over prestaties met aanbevelingen. En zijn er toch problemen, dan zorgt Videns IT Services dat dit is opgelost vóórdat het een negatief effect kan hebben op onze dienstverlening”.

Ewals-061

Uitdaging

Ewals Cargo Care hanteert als doelstelling 100 procent uptime te garanderen op het internationale netwerk. De infrastructuur van de transportonderneming omvat 1.000 werkplekken op 25 vestigingen door Europa heen. Data en applicaties staan op virtuele servers in twee datacenters. Het dataverkeer loopt over MPLS-lijnen met een backup-SDSL-lijn.

Oplossing

De systemen van Ipanema en Managed Ipanema Service van Videns IT Services maken het mogelijk om het netwerkverkeer op prioriteit in te delen aan de hand van realtime netwerkinformatie. Het proactieve Videns IT Services draagt daarbij de volledige verantwoordelijkheid voor het waarborgen van de vereiste servicelevels.
Voordelen:

  • Een optimaal gebruik van bandbreedte.
  • Kostenbesparingen door het downsizen van lijnen.
  • Gegarandeerde applicatieprestaties binnen het netwerk.
  • Een uptime van 100 procent met minder dan één procent dataverlies.
Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels