Graaco over LISA-platform: "Informatie is key in 4PL"

Graaco over LISA-platform: "Informatie is key in 4PL"

Graaco is een logistiek dienstverlener uit Coevorden. Het is opgericht in 2009 en met 70.000 m2 eigen warehouses biedt het bedrijf diverse logistieke- en verpakkingsactiviteiten, waaronder third party logistics (3PL). In 2016 voegde het bedrijf hier ook 4PL-dienstverlening aan toe en nam Graaco het LISA-platform van Centric in gebruik. Ben Blog, algemeen directeur van Graaco, vertelt over deze keuze en de voordelen die dit oplevert.

- Sponsored content door Centric -

Ben Blog: “Wij bieden onze klanten verschillende vormen van vervoer vanuit Coevorden, een goede locatie voor zowel wegvervoer als railvervoer. Ook afgelopen jaar zijn we weer verschillende nieuwe activiteiten gestart, waarbij 4PL wel de grootste verandering is. 4PL staat voor fourth party logistics service provider, wat betekent dat je als vervoerder de rol van de klant verder overneemt. Je regelt dan de hele planning en coördinatie van zijn vervoer.”

Tender

Graaco begon in 2016 met 4PL op verzoek van een klant. Blog: “Een van onze grotere opdrachtgevers benaderde ons met de vraag of wij bereid waren om met 4PL te starten. Hij had in een tender ongeveer twintig verschillende vervoerders geselecteerd en vroeg ons om als 4PL’er de hele organisatie en planning daarvan te regelen. Dat vonden we een eer en hebben we dan ook gedaan.”

Zes weken

“Het betekende dat we daar ook de juiste automatisering voor nodig hadden. In de zoektocht naar een partij die ons daarbij kon helpen, hebben we diverse partijen gesproken. We kozen voor Centric omdat het bereid was te investeren in een 4PL-oplossing en ook zelf die 4PL-kant op wilde. In ongeveer zes weken tijd hebben we samen de eerste versie ontwikkeld.”

Informatie is key

IT speelt voor Graaco een onmisbare rol in de 4PL-dienstverlening. “Het gaat in het vervoer steeds meer over hoe je met informatiestromen omgaat. Informatie is key want in een logistieke keten gaat het erom dat alle partijen in die keten over dezelfde informatie op hetzelfde moment kunnen beschikken", aldus Blog.
“Het LISA-platform zorgt dat de logistiek veel inzichtelijker is. Klanten krijgen nauwkeurige informatie over hun zendingen en kunnen bijvoorbeeld precies zien wanneer de vrachtwagen vertrekt, wanneer hij er is en wanneer hij weer vertrokken is. Daarnaast geven we ze informatie over de kwaliteit van de dienstverlening met bijvoorbeeld scorecards en dashboards. Al dat soort informatie kun je alleen maar geven als je beschikt over goede IT.”

Lees meer over