artikel

Koopman versnelt digitale transformatie met OutSystems

Logistieke dienstverlening 1294

Logistiek dienstverlener Koopman Logistics Group heeft een aantal applicaties ontwikkeld waarmee het zijn logistieke processen aanzienlijk sneller, efficiënter en nauwkeuriger maakt. De applicaties werden ontwikkeld met behulp van low-code ontwikkelplatform OutSystems.

Koopman versnelt digitale transformatie met OutSystems

Koopman Logistics Group is de grootste logistiek dienstverlener voor de autobranche in de Benelux. Vanuit de Car Terminal bij de Amsterdamse haven worden jaarlijks zo’n 220.000 auto’s doorgevoerd en gedistribueerd over het Europese achterland (o.a. de Benelux, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije) Er zijn dagen dat er wel 3.000 tot 4.000 nieuwe auto’s binnenkomen. “Het is een enorme logistieke operatie die bijzonder nauw komt,” legt Paul Wortelboer, Managing Director van Koopman Car Terminal uit. “Onze logistieke processen zijn erop gericht om zo snel en efficiënt mogelijk een vracht van het schip naar de dealers te brengen. Als we er bijvoorbeeld in slagen om een auto in tien in plaats van twaalf dagen te vervoeren, betekent dat dat de auto een dag sneller in de verkoop kan en dat is een directe winst voor ons en onze klanten. Andersom hebben fouten dus ook direct consequenties voor de financiële prestatie.”

Hikerapp

IT-systemen zijn een cruciaal onderdeel voor Koopman om deze logistieke operatie draaiende te houden en te verbeteren. Het bedrijf heeft daarom het eigen IT-team versterkt met behulp van het low-code ontwikkelplatform van OutSystems. Dit platform stelt Koopman in staat om applicaties visueel te modelleren en code te genereren, waardoor het bedrijf bijzonder snel applicaties kan ontwikkelen die de logistieke processen versterken. Mooi voorbeeld is de recent gebouwde hikersapp. Chauffeurs moesten vroeger met een papieren lijstje opzoeken welke auto’s ze waar van het terrein moesten halen. Met behulp van deze door Koopman zelf ontwikkelde hikerapp krijgen ze de locaties en de beste rijroute nu digitaal toegespeeld. Het maakt het proces aanmerkelijk sneller.

Strategie

“We hebben op strategische gronden voor OutSystems gekozen,” legt Peter Oosterhoff, information manager bij Koopman uit. “Binnen Koopman liep de discussie of we onze logistieke processen zouden gaan ondersteunen met standaard softwarepakketten, of software zouden gaan bouwen. We hebben uiteindelijk voor dat laatste gekozen, omdat IT echt raakt aan het hart van onze organisatie. Met IT-systemen maak je het verschil met de concurrentie en daar wil je dus ook grip op hebben. Door OutSystems te gebruiken zijn we in staat om ons oude terminal management systeem gefaseerd te vernieuwen. Daarnaast kunnen we nu snel mobiele applicaties bouwen die de dienstverlening van ons bedrijf op allerlei gebieden versterken. De hikersapp die we recent hebben gebouwd is daar een mooi voorbeeld van.”

Vendor lock-in

Er waren verschillende redenen voor Koopman om voor OutSystems te kiezen. Uiteindelijk gaf de veelzijdigheid van het platform de doorslag. “OutSystems kan applicaties bouwen die direct praten met onze backend IBM-systemen. Anderen hadden daar een extra transformatielaag voor nodig. Bovendien kun je bij OutSystems de code ook echt uit het platform halen. Je hebt dus geen vendor lock-in (sterke afhankelijkheid van de softwareleverancier, red.) en kunt zodoende terugvallen op traditionele ontwikkelmethodes,” aldus Oosterhoff.

Onderdeel van het technisch onderzoek naar verschillende platformen was een testcase. “Bij Koopman maken we op onze werkplaats ook auto’s klaar voor de showroom van de dealer. De werknemers schrijven daar al hun activiteiten op papieren bonnen. In het verleden was het altijd een enorm arbeidsintensief karwei om al die werkbonnen te verwerken. Vraag was dus aan alle potentiële leveranciers: kunnen jullie een applicatie bouwen die makkelijk te gebruiken is en die niet een PC-installatie nodig heeft om te draaien?”

Agile aanpak

De OutSystems-oplossing die door IT-dienstverlener Transfer Solutions gebouwd werd, kwam bij de trial als winnaar naar voren. Werknemers kunnen met een scanner een orderbon scannen en de tijd gaat direct lopen. Alles draait daarbij op een eenvoudige Raspberry Pi ondersteund met een touchscreen. “Transfer Solutions heeft met een agile aanpak in enkele sprints de applicatie gerealiseerd. Een belangrijke succesfactor was de enthousiaste betrokkenheid van medewerkers van Koopman zelf, zowel vanuit IT als vanuit de business,” aldus Albert Leenders, technisch directeur Transfer Solutions.

Partnerrelatie

De testcase was zo succesvol, dat hij ook direct in gebruik is genomen. Wortelboer en Oosterhoff zijn enthousiast. “We verzamelen ontzettend veel data. En nu wordt het leuk, want we krijgen dus direct inzicht in de activiteiten die tijd kosten. Als bijvoorbeeld het showroom-klaarmaken van een bestelbus twee keer zoveel tijd blijkt te kosten, kunnen we dit direct meenemen in onze gesprekken met klanten,” aldus Wortelboer.

De komende jaren gaat Koopman steeds meer van dit soort applicaties ontwikkelen. “We bezinnen ons bijvoorbeeld op de bouw van een dealerportal. De dealer kan dan al zien of een auto bij ons binnen is en hem aanbieden op zijn website. Een volgende vraag is natuurlijk of we de eindklant pro-actief kunnen informeren over de komst van zijn auto. Dat soort diensten kunnen wij nu actief aan gaan bieden en ontwikkelen als extra dienstverlening. Het maakt dat je echt een ander type gesprek voert: van een leverancier-afnemerrelatie naar een partnerrelatie.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels