artikel

PostNL schakelt snel met WMS van Consafe Logistics

Logistieke dienstverlening

PostNl startte na een grondige analyse in december 2013 met het opzetten van een nieuw logistiek centrum voor de snelgroeiende dienst Extra@Home, dat al op 1 maart 2014 operationeel moest zijn. Consafe Logistics leverde voor deze operatie Astro WMS, het warehouse management systeem van Consafe Logistics. ICT-manager Marc Kooistra van PostNL: “Wij waren op zoek naar een grote, volwassen WMS-leverancier met een goede aanwezigheid in Nederland. Volwassen, in die zin dat de leverancier met ons meedenkt en de trends en ontwikkelingen volgt.”

PostNL schakelt snel met WMS van Consafe Logistics

– Tekst is van Consafe Logistics  –

Consumenten kopen allang niet meer alleen boeken of schoenen online, maar ook grote producten zoals koelkasten, tv’s en tuinmeubelen. Dat zijn producten die te groot zijn voor het fijnmazige pakketnetwerk van PostNL en die bovendien vaak een dienstverlening vereisen die verder gaat dan afgeven van een pakket aan de voordeur of bij de buren. In 2010 is PostNL daarom gestart met PostNL Extra@Home, een distributienetwerk in de Benelux voor onder meer witgoed, bruingoed, meubels, fietsen en andere grote producten. “Wij bezorgen de producten niet alleen tot aan de voordeur, maar kunnen ze op iedere gewenste plek achter de drempel plaatsen, uitpakken en installeren. Indien gewenst passen we de deurdraairichting van een koelkast aan en nemen we de oude producten en de verpakkingsmaterialen weer mee terug. We spreken zelf met de consumenten een bezorgdag en tijdvenster af, die ze later eenvoudig kunnen aanpassen als ze toch niet thuis blijken te zijn”, vertelt Marc Kooistra, ICT-manager bij PostNL.

Omdat de dienstverlening sterk groeit, werd in het najaar van 2013 de volgende stap gezet met de ontwikkeling van een eigen logistiek centrum. “De vervoerders zijn erop ingericht om een zending vandaag klaar te zetten en de volgende dag direct uit te leveren. Wij hebben echter ook zendingen die niet de volgende dag, maar op afspraak over bijvoorbeeld tien dagen moeten worden uitgeleverd. Die moeten we ergens kunnen opslaan. Daarnaast hadden we behoefte aan een eigen locatie voor crossdocking van zendingen richting de vervoerders en een locatie waarop we voorraden van onze opdrachtgevers kunnen opslaan”, stelt Kooistra.

Snel schakelen

In december 2013 vond PostNL in Amersfoort een geschikt pand dat als logistiek centrum voor PostNL Extra@Home kon dienen. Het betrof een volledig lege hal van 7700 vierkante meter zonder enige voorzieningen. Ook een warehouse management systeem (WMS) ontbrak. Consafe Logistics bracht daarin verandering door in nauwelijks drie maanden tijd Astro WMS te implementeren. “Op 1 maart  2014 wilden we het warehouse per se in gebruik nemen. Dan start namelijk het tuinmeubelseizoen, een erg belangrijke productcategorie voor ons.”

Op het moment dat PostNL besloot het warehouse in Amersfoort te huren, was het bedrijf al in een vergevorderd stadium met het selecteren van een nieuw WMS voor zijn fulfilmentcenters. Van alle WMS-leveranciers die nog in de strijd waren, was  Consafe Logistics in staat om de gewenste functionaliteit en schaalbaarheid te leveren, en de enige die snel genoeg kon schakelen. “Op 10 februari was het WMS al goeddeels ingericht, zodat we volop tijd hadden om het te testen. De ingebruikname is dan ook goed verlopen. Natuurlijk zijn er altijd kleine problemen zoals een WIFI-netwerk dat op een enkel punt net te weinig dekking biedt. Dat zijn echter het soort problemen die we hadden verwacht en die eigenlijk niet direct met Consafe Logistics te maken hadden”, aldus Kooistra.

De keuze voor Consafe Logistics is niet alleen ingegeven door de haast die PostNL had. “Integendeel. Wij waren op zoek naar een grote, volwassen WMS-leverancier met een goede aanwezigheid in Nederland. Consafe is zo’n leverancier. Wij opereren immers in een erg dynamische markt. Als wij volgend jaar behoefte hebben aan nieuwe functionaliteit, moet het niet zo zijn dat we eerst maanden moeten wachten tot die is ontwikkeld.”

In opslag of crossdocken

Het logistiek centrum bestaat deels uit grondlocaties waarop de grote producten in blokstapeling worden weggezet. Daarnaast is een aantal magazijnstellingen geplaatst voor opslag van kleinere producten zoals tuinkussens. “Het is handig om die hier op voorraad te leggen. Als consumenten  tuinkussens bij hun tuinmeubels bestellen, hoeven we niet eerst te wachten tot die uit het distributiecentrum van onze opdrachtgevers komen”, vertelt Kooistra.

Voor de operatie wordt hoofdzakelijk gebruik gemaakt van reachtrucks, die allemaal zijn voorzien van een truckterminal en een barcodescanner. Als een order voor een tuinset door het WMS wordt vrijgegeven, krijgt een reachtruckchauffeur via zijn terminal opdracht om naar een bepaalde locatie te gaan. Als hij de barcode van het product op die locatie heeft gescand, geeft de terminal aan op welke locatie het moet worden klaargezet. Uit een mobiele printer rolt vervolgens het verzendlabel dat op het product wordt geplakt.

Bij inslag volgt een soortgelijk proces, stelt Kooistra. “Alle zendingen aan ons warehouse worden vooraf aangemeld, zodat wij al vooraf weten wat er in de vrachtauto zit. Als we vervolgens bij goederenontvangst de barcode scannen, zien we direct of het product eerst op voorraad moet worden gelegd of moet worden gecrossdockt.”

Kooistra stelt dat met name de voorraadadministratie van groot belang is. “Wij ontvangen hier producten die al door consumenten zijn besteld, maar pas over enkele dagen uitgeleverd moeten worden. Dat moet goed worden vastgelegd en aangestuurd. Bovendien hebben we klanten die vrijwel identieke producten verkopen, wat vraagt om een gescheiden voorraadadministratie.”

Niet gehinderd door maatwerk

De operatie in Amersfoort is op 1 maart 2013 gestart met een aantal klanten die tuinmeubels in hun assortiment hebben. Daarna zijn ook de andere klanten stuk voor stuk aan het nieuwe WMS gekoppeld. “Wij zijn nog steeds aan het opschalen. Direct hiernaast staat nog een hal van 7300 vierkante meter. Deze is in april ook in gebruik genomen”, weet Kooistra.

Daarnaast zal het WMS op termijn ook worden ingezet in de fulfilmentcenters van PostNL. Dat zijn operaties die een stuk complexer zijn dan die in Amersfoort. “Deze operatie dient als ‘proof of concept’. Consafe heeft aangetoond veel ervaring te hebben met dit soort projecten. Daarnaast is Astro WMS rijk aan functionaliteit met een slimme architectuur. Wij willen bij eventuele upgrades van het systeem niet gehinderd worden door maatwerk, en dat zal met dit WMS niet het geval zijn.

Reageer op dit artikel