artikel

Versteijnen Logistics biedt klanten accurate data via webinterface

Logistieke dienstverlening

Service naar de klant toe, staat bij Versteijnen Logistics centraal. De zeer ervaren gebruiker van ORTEC TD koppelde de rit- en route planningoplossing al aan zijn boordcomputers en warehousemanagement systeem en zet nu de logische volgende stap: de implementatie van een webinterface. Hiermee tilt Versteijnen haar serviceniveau naar een nog hoger plan, de webinterface biedt de klanten van het bedrijf toegang tot voertuig- en orderinformatie.

Versteijnen Logistics biedt klanten accurate data via webinterface

– tekst is van de leverancier –

De relatie tussen Versteijnen Logistics en ORTEC leidt terug naar mei 2004. De Brabantse logistiek dienstverlener beschikt sinds die tijd over ORTEC TD, waarmee het zijn planningprocessen voor zowel de nationale als internationale transporten stroomlijnt. De keuze voor niet een totaaloplossing, maar voor meerdere software tools waarmee het assets, transporten en warehousing kan beheren, is een bewuste volgens ICT Manager Peter de Koning: “We geven overduidelijk de voorkeur aan best-of-breed-software en knopen die pakketten aan elkaar met interfaces. Wat we willen, is flexibel zijn. De rit- en route planningoplossing is ook echt best-of-breed, want ze is rijker in functionaliteit dan de systemen van veel concurrenten.”
Het rit- en routeplanningsysteem houdt bij het organiseren van de transportvloot uiteraard rekening met klantafspraken, venstertijden, de kosten per uur/per kilometer en de gemiddeldesnelheden op trajecten. Het TMS van Centric voorziet het ritplanningsysteem via een interface van een continue stroom aan te plannen orders.

Alle transportdata op website
ORTEC TD stuurt belangrijke gegevens, zoals geplande aankomsttijden en statusupdates van boordcomputers door naar Infodis. De koppeling die bij Versteijnen is ontwikkeld tussen Infodis en het ritplanningpakket, zorgt ervoor dat de transportinformatie op de website van Versteijnen verschijnt. De gegevens zijn, indien gewenst, rechtstreeks naar de klant te sturen. Hetzelfde geldt voor de getekende vrachtdocumenten die Versteijnen via ScanSys scant en digitaal archiveert. Ook deze zijn direct beschikbaar. De logistiek dienstverlener deelt een deel van deze gegevens nu via de webinterface met zijn klanten. 

Realiseren van de + in logistiek
Versteijnen zocht naar een volgende stap op de serviceladder. Versteijnen noemt dit zelf het realiseren van de ”+” in haar logistiek. Het mes snijdt bij deze plus voor de onderneming aan twee kanten. Het doel van Versteijnen is om toegevoegde waarde creëren, iets wat volgens De Koning het uitgangspunt moet zijnvoor elke vorm van dienstverlening richting klanten. Wanneer de complexiteit van een vraagstuk toeneemt, groeit de toegevoegde waarde van Versteijnen. Het bieden van track &trace speelt hierbij een sleutelrol.

Betrouwbare ETA zonder menselijke tussenkomst
Door klanten zo accuraat mogelijk van data te voorzien, laat Versteijnen enerzijds zien dat het transparant werkt. Anderzijds hebben klanten op elk gewenst ogenblik toegang tot de verwachte aankomsttijd van een transport. Het bijzondere aan deze ETA is dat deze betrouwbaar is zonder dat er een Versteijnen contactpersoon als menselijk filter zit tussen de informatie in het systeem en de data die de klant ziet. Het is de softwarematige basis die ervoor zorgt dat de transportinformatie richting zowel de planners van Versteijnen als de klant in orde is. Het resultaat is, dat de logistiek dienstverlener in staat is tot het geven van inzicht in waar de auto zich bevindt, wanneer deze aankomt en wat de eventuele vertraging is. Deze service is inmiddels voor heel Europa beschikbaar, voor alle klanten en op alle routes en bestemmingen.

Uitrol webinterface naar meerdere klanten
De transportgegevens die Versteijnen verzamelt, zijn toegankelijk gemaakt voor de klanten van de onderneming door middel van een webinterface. Het succes van een pilot met een boomkweker, leidde tot een uitrol van deze tool met meerdere klanten. De logistiek dienstverlener stelt via de portal drie typen gegevens beschikbaar. Naast geplande en ongeplande ritten en de locatie van de vrachtauto, is ook de verwachte aankomsttijd zichtbaar. De locatie van de truck wordt daarbij overzichtelijk getoond op een kaart.
Achter de schermen staat ORTEC TD garant voor de juiste gegevens. Het enige wat de klant moet doen is inloggen op de site van Versteijnen met behulp van een gebruikersnaam en een wachtwoord. De Koning: “Iedereen heeft het over just-in-time, de gegevens die we delen met onze klanten zijn daar een heel goed voorbeeld van. De klant heeft op elk gewenst moment en op elke locatie toegang tot zijn eigen orders.” Een belangrijk voordeel van webinterface, is dat het aantal telefoontjes op de planning sterk is afgenomen. “De vraag waar een pakket of een pallet zich bevindt, behoort vrijwel tot het verleden bij de klanten die op deze service zijn overgestapt”, aldus De Koning. 

Reistijdinformatie in Transport Management Systemen
In aanvulling op de al sterk verbeterde service vanuit de logistiek dienstverlener naar haar klanten toe, is Versteijnen ook gestart met een RITS-pilot. RITS staat daarbij voor Reistijdinformatie in Transport Management Systemen. In de testperiode, waarin de vervoerder de beschikking krijgt over reistijdverwachtingen waarin niet alleen historische reistijden zijn verwerkt, maar ook de actuele verkeersinformatie, komen direct de voordelen naar voren. De Koning is erover te spreken: “RITS zal onze ETA steeds beter weergeven. Het systeem ververst de data erg regelmatig en wanneer een voertuig niet is uitgerust met een boordcomputer ververst RITS zelf de data op basis van wel voorhanden zijn de  beschikbare gegevens.”

Automatisch alerts bij knelpunten in planning
De RITS-aanvulling is volledig geïntegreerd in ORTEC Transport & Distribution. De boordcomputers van het bedrijf geven meldingen af bij het afronden van een laad- en losactie, wat ORTEC TD daarna doet, is de reistijdverwachtingen voor de nog af te leggen trajecten opvragen bij TNO. Vervolgens rekent het de planning in zijn geheel opnieuw door. De planner krijgt automatisch een alert als er door vertragingen knelpunten in de planning ontstaan. Het is deze aaneenschakeling van software die Versteijnen Logistics de kans biedt om klanten via haar track&trace-service op de hoogte te stellen van de verwachte aankomsttijden.
De investeringen betalen zich uit, meldt De Koning: “Onze klanten zijn erg tevreden. De inzage die ze nu hebben, creëert ook rust bij hen zelf. Ze weten wanneer ze een lading kunnen verwachten.” 

Accurate data verbetert verstandhouding met ketenpartners
Versteijnen laat met de complete softwaresuite zien dat het vooruit wil denken. De Koning: “We zijn in staat proactief klanten te benaderen. RITS gaat daarin een nog grotere rol spelen, voorspel ik. In plaats van af te wachten of we ergens bij een eventuele vertraging nog kunnen lossen, zijn we in staat om de klant tijdig deze vraag voor te leggen. Is het niet mogelijk, dan kunnen we beter eerst doorrijden naar een volgende stop. De mogelijkheden bieden ons een keuze en dus meer efficiëntie.” De onderneming speelt met de webinterface en de real-time verkeersinfo in op moderne eisen van opdrachtgevers, die niets anders willen dan een betrouwbare partner die mee kan discussiëren over verbeterpunten. Hoe accurater de logistieke data is die Versteijnen kan bieden, des te beter de verstandhouding met haar ketenpartners. Uiteindelijk draait alles om de juiste levering op het gewenste moment. Dit  vereist dat de logistieke dienstverlener nog meer dan voorheen als een geïntegreerde partner moet opereren van de verlader en de ontvanger. Versteijnen heeft, met ORTEC TD als basis en de aanvullende webinterface-mogelijkheden de kans om zowel verlader als ontvanger zo goed mogelijk te informeren. De essentiële voorwaarden voor het continu optimaliseren zijn uitgerold, het real-time mee kunnen kijken met transporten door zowel planners als klanten is werkelijkheid geworden.

 

Versteijnen Logistics

Versteijnen is een logistiek dienstverlener die voortdurend streeft naar het creëren van oplossingen en toegevoegde waarde voor opdrachtgevers. De jarenlange ervaring met ‘best-of-breed’ IT vormt de basis voor de hoogwaardige dienstverlening. Het bedrijf is op nationaal en internationaal niveau uitgegroeid tot een uiterst betrouwbare speler. Tegelijkertijd is het informele karakter van het familiebedrijf, dat in 1947 is opgericht, bewaard gebleven. Voornaamste takken van sport zijn nog steeds transport (LTL directe distributie Europa) en Logistics. Het Logistics onderdeel heeft zich als EDC dienstverlener gespecialiseerd met al de daarbij behorende diensten uiteenlopend van ADR opslag tot en met fulfillment voor B2B/B2C. Hiervoor is inmiddels 100.000 vierkante meter in gebruik.
Reageer op dit artikel