artikel

JCL creëert waterdicht orderpickproces met LSPwms

Logistieke dienstverlening

Het voorkomen van pickfouten is een belangrijk streven voor JCL Logistics. Met name in het warehouse in s-Heerenberg liggen soms dure fietsen, waarmee de logistiek dienstverlener geen fout wil maken. LSPwms biedt de juiste ondersteuning.

JCL creëert waterdicht orderpickproces met LSPwms

– tekst komt van de leverancier –

 

JCL gebruikt al sinds de jaren negentig het softwaresysteem van LSP Solutions voor het aansturen van de activiteiten in het warehouse. Een systeem dat uitblinkt in stabiliteit, benadrukt Bert de Vries. “Mijn ervaring bij andere bedrijven is dat het WMS er om de haverklap uit ligt. Dan verlies je productiviteit in het warehouse. Hier is dat gelukkig niet het geval”, vertelt de general manager operations van JCL in de Benelux. JCL gebruikt LSPwms voor de warehouses in ’s-Heerenberg, die samen bijna 40.000 vierkante meter groot zijn. Daarnaast worden ook de operaties in Eersel (34.000 vierkante meter inclusief buitenterrein) en Moerdijk (11.000 vierkante meter) met het WMS aangestuurd.

WMS geeft voorkeurslocatie

In ’s-Heerenberg wordt het WMS onder meer gebruikt voor ‘bike logistics’. De fietsen van Giant die hier binnenkomen, krijgen bij ontvangst direct een SSCC-label opgeplakt. Bij inslag geeft LSPwms na het scannen van de barcode op dit label direct een voorkeurslocatie, die afhangt van de afmetingen van de doos en van de omloopsnelheid. “Afhankelijk van de grootte plaatsen we vier of acht fietsen op een pallet”, vertelt De Vries. Het orderpicken start pas als de planners een vrachtauto hebben volgepland. Vervolgens worden de orders die bij deze vrachtauto horen – goed voor tweehonderd fietsen – in één keer door LSPwms vrijgegeven. “Het picken gebeurt vanaf de onderste locaties in de palletstellingen. Als we echter acht dezelfde fietsen nodig hebben, stuurt het WMS ons direct naar een bulklocatie bovenin het warehouse.”

 

Framenummer aan verzendadres koppelen

Barcodescanning speelt een belangrijke rol in het orderpickproces van JCL. Dat begint al bij de start van een pickodracht, als de orderpicker de barcode van een printer scant waaruit vervolgens zestien verzendlabels rollen. Vervolgens toont de barcode-scanner het adres van de eerste picklocatie. Daar aangekomen, scant de orderpicker ter bevestiging het locatielabel. Nadat het eerste verzendlabel op de doos is geplakt, volgen drie scans: van het artikelnummer, het framenummer en het verzendlabel. “Op die manier kunnen we het framenummer koppelen aan een verzendadres en elke unieke fiets traceren”, legt De Vries uit. Bij het laden van de vrachtauto’s worden de verzendlabels van alle fietsen nog eens gescand, zodat een waterdicht proces ontstaat. “We willen zeker weten dat de goede fiets in de goede auto zit. Fietsen worden door allerlei snufjes steeds duurder. Des te meer reden om het werk in één keer goed te doen.”

 

Aansturen van een shuttlekast

JCL gebruikt LSPwms niet alleen voor de distributie van nieuwe fietsen, maar ook van de bijbehorende accessoires en onderdelen. De grotere artikelen liggen in een smallegangenmagazijn dat wordt bediend door een hoogheffende orderpicktruck. Het kleingoed ligt in een shuttlekast van Kardex, die eveneens wordt aangestuurd door het WMS. Het WMS weet welke artikelen in de kast liggen en stuurt de betreffende pickopdrachten naar de software van Kardex. “Dit proces was nieuw voor LSP, maar de koppeling met Kardex was snel gerealiseerd”, vertelt De Vries. JCL is content met de ondersteuning van LSP Solutions. Ook gezien de wijze waarop het systeem in Eersel omgaat met houdbaarheidsdata en uitslagstrategieën zoals FEFO en LEFO (respectievelijk ‘First / Last Expired First Out’). De Vries: “Het is een flexibele, informele organisatie die goed inspeelt op onze behoeften.”

Reageer op dit artikel