artikel

Niemand mag ontbreken op de logistieke hackathon

Logistieke dienstverlening Premium

Niemand mag ontbreken op de logistieke hackathon

Managers van verladers, logistiek dienstverleners, planners, studenten ICT en Logistiek, politici, beleidsambtenaren, wetenschappers, softwareleveranciers – ze zijn er allemaal en natuurlijk voorzien van tablets, smartphones en notebooks tijden de eerste Nederlandse Logistieke Hackathon…

 

 


– uit Logistiek Magazine april 2012 –

 

Het hele terrein is voor deze bijzondere gelegenheid uitgerust met een experimenteel 4G draadloos netwerk dat snelheden tot één Gigabit mogelijk maakt. Alle aanwezigen praten opgewonden over wat er de afgelopen 24 uur door vele teams van software- en logistiekspecialisten in elkaar is “gehackt”.

 

Logistieke Hackathlon

Zoals gebruikelijk is bij Hackathons hebben de teams onafgebroken gewerkt, door de organisatie voorzien van pizza en energiedrankjes. Bijna 200 deelnemers uit de hele wereld zijn op het evenement afgekomen. Niet zozeer om het prijzengeld, al zijn de innovatiechecks van 50.000 euro voor de winnaars zeker een mooi startkapitaal. Toch gaat het hen vooral om de eer en de uitdaging. Ze kennen Nederland als land dat voorop loopt in logistieke innovaties en willen dan ook niet ontbreken op deze Logistieke Hackathon.

 

Links in de zaal heeft een team van datamining experts historische routeinformatie van ruim 7 miljoen containers gevisualiseerd in een driedimensionaal model. Voorzien van 3D-bril kan je dwars door de wereldwijde vervoerstromen “heenlopen” en een “deep-dive” nemen in verrassende data. De gegevens zijn voor de gelegenheid ter beschikking gesteld door grote rederijen en terminals en gecombineerd met open data van de overheid. Een “cloud”-leverancier heeft speciaal voor dit experiment 100 Terabyte virtuele opslag en een cluster CPU’s aangeboden.

 

Verderop staat een enorme “touch-table” –  een ovale tafel van 6 meter lengte geheel bedekt met een groot touch-screen. Aan de tafel zitten verladers, logistiek dienstverleners en retailers. Ze spelen het “cross-chain coördinatie” spel. Via het uitwisselen van biedingen en kostenbesparingen komen ze tot een gemeenschappelijke business case voor een ketencoördinatiesysteem.

 

Achter in de hal is er grote hilariteit. Een studententeam heeft een app gemaakt, die koppelingen legt tussen data in een aantal marktplaatsen voor retourlading en drie grote datingsites. De app biedt de mogelijkheid het ophalen van retourlading te combineren met een spannende date voor de chauffeur/chauffeuse op de route.

 

Ook is er veel belangstelling voor een 3D-simulatie van een slimme synchromodale terminal. Te zien is hoe software-agenten AGV’s besturen en geheel automatisch lading overslaan tussen weg, rail en binnenvaart. De agenten onderhandelen via een prototype van het “open-logistiek platform” met elkaar over de te kiezen modaliteit. Van dit platform zijn net een week geleden de eerste open interfaces vrijgegeven. Deze standaard interfaces zorgen ervoor dat softwareontwikkelaars snel nieuwe applicaties kunnen ontwikkelen die gebruik maken van bijvoorbeeld locatie-informatie van lading, route-informatie en dockplanningen. Logistieke planners experimenteren met het aansturen van de softwareagenten en observeren de terminaloperatie op grote schermen.

 

Ik schrik wakker. Heb ik gedroomd? Via een paar zoekmachines controleer ik of er ooit een dergelijk event heeft plaatsgevonden. Ik vind tal hackathlons, codefests en hack days, maar geen enkele op het gebied van de logistiek. Tijd om er een te organiseren! Doet u mee? We stellen onze campus in Twente graag ter beschikking!

Reageer op dit artikel