artikel

ING: ‘ldv’ers groeimotor voor de sector

Logistieke dienstverlening Premium

ING: ‘ldv’ers groeimotor voor de sector

De sector transport en logistiek heeft nog altijd te kampen met de gevolgen van de onzekere economisch situatie. Lichtpuntje is dat de logistieke dienstverlening zich daarentegen beter ontwikkelt dan de rest van de sector met een omzetverhoging dit jaar met 1,5 procent, meldt ING in zijn vandaag verschenen kwartaalbericht.

Ondanks dat logistieke dienstverleners het naar omstandigheden goed doen, krijgt de sector transport en logistiek juist in een traditioneel sterke fase van het jaar niet de kans om het gehoopte herstel door te zetten. Volgens de economen van ING daalt het totale vrachtvolume dit jaar naar verwachting met een procent. De logistieke dienstverlening houdt de sectoromzet op peil. Ook op langere termijn is deze tak van sport binnen de sector een groeimotor voor de sector.

Omslagpunt na de zomer
Na een relatief gunstig verlopen 2011 doet de transport- en logistieksector dit jaar een stap terug, stelt ING vast. Wel zijn er naar deelsector flinke verschillen te zien. Waar het wegtransport door de afhankelijkheid van binnenlandse markt een moeilijk jaar doormaakt, houdt het internationale vervoer over water zich door de exportgroei redelijk goed staande. Naar verwachting zal het omslagpunt voor de sector na zomer worden bereikt. Dit valt samen met het punt waarop opdrachtgevers hun voorraden weer langzaam zullen uitbreiden.

Logistieke dienstverlening waaronder expeditie, warehousing en ‘value added logistics’ presteert bovengemiddeld. De omzet laat hier dit jaar met een plus van 1,5 procent zelfs nog een toename zien.

Logistiek dienstverlening: groeimotor
Ook op langere termijn is (hoogwaardige) logistieke dienstverlening, zo voorspellen de ING economen, ‘een groeimotor voor de sector transport- en logistiek’. Bedrijven kunnen hiervan profiteren door het accent te verleggen. In de praktijk ontwikkelen zich steeds meer grote wegvervoerders tot een brede logistieke dienstverlener.

Toprioriteit voor toegevoegde waarde
Voor de logistieke dienstverlener groeit de rol in de keten, waarbij de behoefte aan flexibiliteit stijgt en het leveren van meer toegevoegde waarde grotere prioriteit krijgt. Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee volgens sectormanager Machiel Bode van ING: “Als logistiek dienstverlener is het van belang om je business model voortdurend tegen het licht te houden en te laten meebewegen met de markt. Dit betekent dat je zelf doet wat moet en capaciteit inhuurt waar het kan.”

Reageer op dit artikel